Gå til innhold

Hvordan gå frem vist jeg dropper vgs ?

spetwols

Anbefalte innlegg

yo

Har spurt i noen tråder før om litt diverse ting. Jeg er 17 år nå.

Altså jeg gikk 1 åre på vgs, men mye skulk det siste halve året.

Dvs at jeg ikke hadde noe motivitasjon i havet for å gå på skolen.

Jeg er veldig opptatt og liksom å skille meg ut fra alle andre. Liker ikke å være. Altså, er kansje litt gammeldags av meg. Er ikke sånn typisk klisjete soss sånn som dagens ungdom er. Og klare ting på egenhånd. Gå andre veier mange ikke ville tenkt på. Utnytte mulighetene.

Så det første året mitt gikk jo pønkd. Så jeg vurderte hva jeg skulle gjøre. Så jeg bestemte meg for å søke på media og kommunikasjon til neste år. Men der kom jeg dessverre ikke inn.

Kom inn på noe helt annet en jeg har lyst til, og jeg har ikke tenkt til og kaste bort livet mitt med noen jeg ikke liker.

Jeg vil ikke følge alle andre hele tiden og gjøre som alle andre gjør. Jeg vet man burde fullføre vgs, men jeg vil klare meg uten.

Ikke at jeg er ego nå, men har rett og slett ikke noe motivitasjon. Spesielt ikke når jeg kom inn på noe jeg ikke vet hva er engang.

Så jeg lurer på hva jeg kansje kan gjøre ? Jeg har tenkt kansje på et utvekslings år i USA kansje. får å oppleve en ny kultur og få litt forandring. Samt skole så klart. Eller så er jeg veldig interesert i musikk og film. Har lyst til og jobbe med begge delene. Er det mulig å gå skole for disse eller kurs ? Da ikke vgs.

Noe som kun spesialiserer seg på dette. Jeg er egentlig like interesert i begge deler, og jeg ofrer hver dag i livet mitt på dette. Mesteparten av tiden. Altså jeg aner ikke hva. Jeg kunne tenkt og bli skuespiller eller regisør. Det er innen film.

Vist musikk, så enten vokalist eller produsent.

Jeg blir utrolig glad for alle svar og de som vil hjelpe meg.

EDIT: Si at jeg satser fult for å bli sanger.

Jeg går på kurs og begynner på pedagog. Samtidig som jeg jobber litt på si for å tjente litt penger i et par år. Så begyner jeg kansje og bli med i musikaler osv.

Vil jeg tjene penger på dette da ?

Eller musikk produsent. Hvordan går jeg fram da ?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bør du nok skaffe deg mye erfaring, evt. gå på høyskole innen media, musikk eller få deg mye erfaring via andre instanser. Det er veldig vanskelig å bare bestemme seg for at "det skal jeg bli" uten å jobbe for det.

Det blir litt som en 9-åring som har funnet ut at; Ja, jeg skal bli ditt og datt. Du må faktisk jobbe for det. Ikke spre gode ord om deg selv, for du er ikke mye til tess i forhold til det du skriver. Du klarer deg på egenhånd, men du klarer ikke å fullføre videregående skole som veldig mange andre norske ungdommer?

Gjelder å ta tak i nakken sin, fullføre skolen og la utdanning sikre deg dine drømmer i stedet for å stirre opp på månen og tenke at; "Én dag skal jeg opp til deg!" - Nei, du får heller jobbe frem og bli astronaut, for du kommer ikke opp dit utenom å være en av de beste, og de beste er begavet + lærdom og lærdom får du ikke av å sitte på skinkestellet med en deltidsjobb som en 17-åring, det får du ved å ta til deg utdanning, fullføre skole og jobbe i den retningen du ønsker å en gang oppnå.

Du kan ikke forvente at alt kommer sigende til deg, noe du for øvrig ikke skriver, men jeg tolker det slik indirekte i det du selv skriver og mener. Du er en slask i norsk skolesystem og det tar deg ikke mer enn to sekunder å vende deg om.

Hilsen han som hevet snittet sitt fra 3,9 (10. klasse) til 4,7 (VG1) og enda skal jeg klare høyere for én dag å bli politi. Jeg følger drømmen min. Klarer du å følge din?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høyere utdanning blir til stadighet viktigere, det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg noen vei uten utdannelse. Det er usedvanlig vanskelig og komme seg inn i filmbransjen eller musikkbransjen. Det virker som om du faktisk har svært liten innsikt i hva som kreves for å lykkes i noen av disse bransjene. Det er heller ikke lett og bare satse på og bli sanger. Har du sangtalent?

Lenke til kommentar

Takk for svar, rekker ikke lese det nå. Men så du skrev at det blir litt som en 9-åring som har funnet ut at; Ja, jeg skal bli ditt og datt og at jeg må jobbe for det.

Det er jo det jeg sier. For det første så bruker jeg nesten ikke tiden min på noe annet. For det andre så spurte jeg hvordan jeg skal gå frem. Jeg spurte om steder som spesealiserer seg for dette så jeg kan drive med i noen år.

Det var unødvendig og kalle meg slask.

Nettopp dette jeg sier. Jeg er dritt lei av at alle skal føles alle rutiner hele tiden. Vist du ikke gjør som meg så kommer du til å ende som en taper/slask.

Jeg viste at det var dette svaret jeg kom til å ende opp med. Siden noen er forkjellige og tenker anneldes så får man høre dritt.

Jeg spurte om hvordan jeg kunne gå frem vist jeg dropper ut. Da andre alternativer. Jeg har jo faen ikke sagt at jeg skal droppe ut en gang. Vist du kan lese så står det vist. Og du har ikke svart på noe av jeg lurte på engang, bare fått meg deppa.

Uansett jeg skjønner ikke hva du mener balto.

Du snakker jo som om jeg har sagt jeg var værdens mester og trudde jeg kunne alt.

Jeg spurte hva alternativene var, og at jeg skulle jobbe mange år med det. Pluss at jeg har en jobb på si for å tjene penger.

og det er svære sjangser for at jeg kommer til og fullføre. Jeg spurte bare om alternativene.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

det er sant det de skriver... du har store drømmer, og du kommer desverre ingen vei med de om du ikke tar utdannelse.

de mulighetene du har hvis du ikke går på vgs er å finne deg en jobb.. noe som er vanskeligere for en under 18.

du kan gå på folkehøgskole, husk at her må du ta opp studielån.

ang utlandet kan du bli utplassert der via en videregående skole i Norge. Det sier seg selv da at du må begynne på vgs..

Du kan jobbe som au pair i utlandet... men jeg tror nok man må være over 18 for det..

språkreise kan du dra på. Her må du også ta opp lån tror jeg.

Og ang det at du ikke vil gjøre det alle andre gjør...

du er nok ikke den eneste som hadde det rævva i helvette på videregående. Det er nok bare noe du må gjøre deg ferdig med. Det er sinnsykt godt å være ferdig, og man får flere muligheter!

Om du fullfører vgs og kanskje skaffer deg en ordentlig utdanning så vil du være takknemlig for det når du blir eldre! Å ha en utdanning er trygt, fordi du da har mye å velge imellom.

Får du fks jobb på et lager som 17 åring og fortsetter med det i mange år, så kommer lagerarbeid til å være din eneste kvalifikasjon. Og med kun det på CV-en så blir det vanskelig å komme seg videre.

Du bør ta de mulighetene du får. Du er heldig som har de, så da bør du utnytte det før det er for seint!

Og du får enda flere muligheter om du tar deg en utdanning! Om du vil bli skuesepiller i musikal eller whatever, så får du sinnsykt mye trening og erfaring fra å faktisk studere dette. Og det ser også bra ut hvis du skal søke på en rolle i et stykke eller hvordan nå man får roller..

NOEN er heldige og har sånne fra fattig gutt på gata til berømt kjendis historier, men man skal absolutt ikke tro at sånt kommer til å skje med seg selv.

Endret av kaolla89
Lenke til kommentar

yo og takk for bra svar. Jeg trur jeg kommer til og fullføre vgs som dere sier. Selvom det kan friste og ta en rå sjangs og droppe ut. Men nå har jeg kommet inn på en linje jeg også så vidt vet hva er. Vi satt opp 2 ønsker øverst. Så satt lærerern min bare et siste valg fordi han måtte ha 3. Og slefølgelig så kom jeg på siste. Jeg vet ikke hva det er engang. og da føler jeg liksom at det blir litt bortkastet og gå på noe jeg ikke har noe interesse får. Derfor jeg som et alternativt ville prøve noe annet, som sagt er en rå sjagns og ta og krever maksimalt av meg.

Lenke til kommentar

Jeg var også sånn som deg når jeg var på din alder, ville ikke gjøre som alle andre og gå på allmennfag og bli smart eller what ever. Så jeg valgte noen litt mer uvanlige linjer i stedet. Heldigvis for meg så klarte jeg og pendle meg inn igjen på mainstream når jeg ble litt eldre og fant ut hva som måtte til for å kunne jobbe med det jeg vil.

Nå angrer ganske mye på at jeg ikke bare gikk allmennfag(studiespesialiserende etter kunnskapsløftet) fra begynnelsen, det hadde spart meg ca to år med hardt arbeid og studier på egenhånd som privatist.

Nok om det. Følg med på skolen, du kommer til å være så uendelig glad når du skal velge høyskole i ettertid. Det er så mange utrolig kule linjer man kan studere på høyskole om man har greie karakterer fra vgs. Du kan f.eks studere filmteknologi, animatør, spesial effekter i film, lage kunstig intelligens, genspleise selvlysende sauer og what not.

Problemet med skolen i dag er at de ikke gir elevene en god grunn til å studere, unge tenåringer ser ikke pointet. Det burde være mye mer fokus på motivasjon og _hvorfor_ du skal bli flink i matte eller kunne historiefag. Du lurer på hvorfor? Jo det er en litt lang historie, men bottom line er at om du følger med vgs så kan du studere drit fete ting på høyskole.

Gjør deg selv en stor tjeneste å heng med på skolen i dag og bli heller spesiell når du skal på høyskole. Da er det mange super alternative måter å utdanne seg på, for eksempel har jeg ei venninne som tok en syv års høyskoleutdanning (!) i syv forskjellige land (!!) alt fra New York til Hong Kong til sør Afrika og Island.

Hvilken linje kom du inn på forresten?

Lenke til kommentar

Det går sikkert greit med bytting av linjer om du tar en prat med rådgiver evt. tar en telefon i de fleste tilfeller. Jeg kjenner iallfall flere det har latt seg ordne for. Dessverre er det veldig vanskelig å lykkes uten utdannelse nå og det kommer heller til å bli lettere fremover. Ta utdannelse, motiver deg selv.

Lenke til kommentar

Du kan jo muligens bli utvekslingsstudent i USA eller et annet land, men da bør du søke en stund i forveien. Der har de jo flere linjer, muligheter, og kanskje du ikke behøver det beste snittet for å komme inn på det du ønsker. Men hvis du bare er skolelei og egentlig bare vil reise for å oppleve en annen kultur kan det være et galt valg. Det spørs hvor mye du er villig til å jobbe hvis du kommer inn på noe du kunne tenke deg, og motivasjonen vil nok komme etter hvert.

Lenke til kommentar

Du kan jo muligens bli utvekslingsstudent i USA eller et annet land, men da bør du søke en stund i forveien. Der har de jo flere linjer, muligheter, og kanskje du ikke behøver det beste snittet for å komme inn på det du ønsker. Men hvis du bare er skolelei og egentlig bare vil reise for å oppleve en annen kultur kan det være et galt valg. Det spørs hvor mye du er villig til å jobbe hvis du kommer inn på noe du kunne tenke deg, og motivasjonen vil nok komme etter hvert.

Det er ikke noe galt i å ta et pauseår eller to for å reise eller gå folkehøyskole. Kommer nok til å få motivasjonen tilbake når han ser at han blir nødt til å leve på møkkajobber resten av livet med mindre han begynner på skole igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg anbefaler forresten folkehøgskole på det høyeste. om du begynner på det før du har fullført vgs, så må du huske å fullføre vgs med en gang etterpå^^ Men det beste er jo bare å bli ferdig med vgs når du kan. Er kjipt å ha det hengendes over seg hele tiden at man burde fullføre det en gang. Like greit å ha det unnagjort. Da kan man puste lettet ut.

Men ja, folkehøgskole er kjempegøy, og det fins utrolig mange forskjellige og kreative linjer. Om du vil ha et 'friår'. Om du begynner på en folkehøgskole langt unna så er det godt og. Komme seg litt vekk..

Lenke til kommentar

Jeg var også sånn som deg når jeg var på din alder, ville ikke gjøre som alle andre og gå på allmennfag og bli smart eller what ever. Så jeg valgte noen litt mer uvanlige linjer i stedet. Heldigvis for meg så klarte jeg og pendle meg inn igjen på mainstream når jeg ble litt eldre og fant ut hva som måtte til for å kunne jobbe med det jeg vil.

Nå angrer ganske mye på at jeg ikke bare gikk allmennfag(studiespesialiserende etter kunnskapsløftet) fra begynnelsen, det hadde spart meg ca to år med hardt arbeid og studier på egenhånd som privatist.

Nok om det. Følg med på skolen, du kommer til å være så uendelig glad når du skal velge høyskole i ettertid. Det er så mange utrolig kule linjer man kan studere på høyskole om man har greie karakterer fra vgs. Du kan f.eks studere filmteknologi, animatør, spesial effekter i film, lage kunstig intelligens, genspleise selvlysende sauer og what not.

Problemet med skolen i dag er at de ikke gir elevene en god grunn til å studere, unge tenåringer ser ikke pointet. Det burde være mye mer fokus på motivasjon og _hvorfor_ du skal bli flink i matte eller kunne historiefag. Du lurer på hvorfor? Jo det er en litt lang historie, men bottom line er at om du følger med vgs så kan du studere drit fete ting på høyskole.

Gjør deg selv en stor tjeneste å heng med på skolen i dag og bli heller spesiell når du skal på høyskole. Da er det mange super alternative måter å utdanne seg på, for eksempel har jeg ei venninne som tok en syv års høyskoleutdanning (!) i syv forskjellige land (!!) alt fra New York til Hong Kong til sør Afrika og Island.

Hvilken linje kom du inn på forresten?

Faktisk så kom jeg ikke på noen av dem. :dontgetit: Står på venteliste, og den første skolen jeg sangsje på å komme inn på da er over 2 timer unna, og en linje jeg ikke vet hva er engang.

Så akkuratt nå veit jeg faen ikke hva jeg skal gjøre. Bare lurer, men er det noen som vet om noe alternativt ? Filmskole/musikkskole. Veit om i lillehamer, men den er jo hvertfall umulig og komme inn på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Balto, klapp igjen og slutt å oppføre deg som en bedreviter. Du har nettopp fullført VG1. Videregående har bare begynt for deg, og likevel snakker du som om du har vært gjennom alt. Den tough love-talen din er ikke så veldig motiverende.

Spetwols:

Jeg har alltid vært teknisk interessert, og begynte som lydtekniker på den lokale søndagsskolen i en alder av 10 år. Da jeg kom i åttende klasse, begynte jeg smått med flerkameraproduksjon. Nå har jeg jobbet med flerkameraproduksjon og diverse annen medieproduksjon i fem år, både på hobbybasis og profesjonelt, og jeg driver eget mediebyrå som går overraskende bra.

Uansett, da tiende klasse kom, visste jeg med en gang hva jeg skulle søke, og jeg kom inn på MK. Førsteåret var en diger skuffelse på mange måter, og jeg skulket en god del! Jeg var heldig med mentoren min (kontaktlærer), som av en eller annen grunn forstod situasjonen min, og gav meg en ny sjanse. Hadde ikke hun kuttet ned på fraværet mitt, hadde jeg sannsynligvis ikke bestått VG1 engang. Snittet mitt var vel rundt 3 da (jeg gikk ut med 4,6 fra ungdomsskolen.) Planen min var å slutte på skolen og jobbe. En stund etter jul fikk jeg en slags.. aha-opplevelse.. Jeg bestemte meg for å ta meg kraftig sammen, og det neste halvåret var jeg på skolen hver eneste dag i hver eneste time. Kan også legge til at jeg gikk ut fra VG2 MK med 0 fravær og 5,2 i snitt!

Poenget mitt er at selv om Balto fremstår som en drittsekk når han skriver til deg, så har han et poeng. Det er DU som bestemmer om du vil ta deg sammen, du må bare finne motivasjonen! Hva vil du egentlig? Jeg kan anbefale media og kommunikasjon varmt. Selv om jeg hadde erfaring allerede før jeg begynte på MK, har det likevel hjulpet meg en hel del i etterkant, og jeg tviler på at firmaet mitt hadde gått så bra, hadde det ikke vært for den utdanningen. Dessuten, dersom du vil studere videre så er du nødt til å ha generell studiekompetanse. Prøv å ta deg sammen og fullfør videregående. Du kommer til å finne ut at det er et av de smartere valgene du har gjort!

Det er vanskelig å komme inn i film- og TV-bransjen, men det klarer du fint hvis du brenner nok for det. Veien har vært lang og kronglete for meg, og det er ikke optimalt enda, men så lenge du står på, så er det lite som kan hindre deg! Lykke til :)

Ps: Følelsen av å være ferdig med VGS er simpelthen fantastisk!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, alekstef. Det fikk meg virkelig til å tenke.

Men som sagt. Akuratt nå angrer jeg veldig på at jeg ikke fullførte det siste halvåret veldig. Jeg det første halvåret lå jeg faktisk på 4 i snitt.

Men det er ingenting å få gjort med nå. Og Balto. Det har ikke noe med at jeg gadd å få gode karaterer. Det har noe med at når man ikke lenger har motivasjon og andre ting i livet som kansje var litt vanskelig da. Du har det kansje jevli bra nå, og akkuratt fullført 1 åre med glans.

Nå sitter jeg på en venteliste med 150 stykker forann meg, får å komme inn på media og ko..... Derfor er jeg forjevlig forrvirret over hva jeg skal gjøre nå.! Jeg skulle egentlig bli søkt på særskilt grunnlag, men jeg var for sen, fordi rådgiveren min trudde jeg skulle fortsette der jeg gikk, uten å spørre meg. Og da søkte meg inn der på neste år.

Lenke til kommentar

Her er det vanskelig å si noe annet enn at du har rotet det til for deg selv, og ikke fulgt opp ting, slik jeg forstår det. Sjelden er det en mulighet som åpner seg om man begynner skulkeleken. Da kommer onkel politi og "fanger deg". Er ikke sikker på hva som er mht. restplasser, men hva tror du om å ta rådet til folk her og komme innom en folkehøgskole for et friår? Det skader ikke!

Lenke til kommentar

Tenkte litt på folkehøgskole. Men hva er det egentlig ? Noen som kan fortelle litt om det ?

Hva faen mener du med at onkel politi fanger meg. lol ?

Var kanskje litt hard i innlegget mitt, men det er nå slik jeg har fått min oppvekst. Beklager det, men det ligger mye i det jeg sier som jeg ville at du skulle ta til deg. Formidlet det mulig på en dårligere måte enn det som er nødvendig.

Det går bra, jeg skjønte du ikke mente noe vondt med det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...