Zero_Zun Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Sitter her å forsøker å rense den ene arbeids PC'n til min far for virus/malware. Virus/malware ble identifisert som "rootkit". Smart som jeg var glemte jeg selvføgelig å ta vare på loggen fra MBAm før jeg rebootet maskina, så det er desverre den eneste informasjonen jeg har akkurat nå. Alt så ut til å fungere utmerket inntil jeg rebootet maskina. Nå fungerer hverken tastatur eller mus så fort Windows er ferdig med å laste. Tastaturet fungerer derimot under oppstart og i BIOS. Jeg får startet maskinen opp i safe mode, men kommer bare til skjermbildet som gir meg beskjed om å trykke "Ctrl+ALt+DEL for å starte". Men ingenting skjer når jeg beveger mus eller prøver å trykke inn knapper på tastaturet. Maskinen kjører Win XP Professional m/ Service Pack 2. Det er usikkert om Service Pack 3 er installert. Noen inputs her blir satt umåtelig pris på. :-) Edit 1: Vet ikke om det er av betydning, men jeg ser at det er veldig mye harddiskaktivitet. Ledlampa blinker heftig hele tiden... Edit 2: leif... Edit 3: Etter at maskina har stått på noen minutter ved påloggingsskjermen, forsvant plutselig påloggingsvinduet i et par sekunder og dukket opp igjen. Fremdeles vil hverken tast eller mus fungere.. /Zero Zun Endret 11. juli 2010 av Zero_Zun Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hei, Loggen til mbam finner du under Logger tabben i mbam. Funker det hvis du kobler til et annet tastatur/skifter usb port? Lenke til kommentar
Zero_Zun Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Hei, Loggen til mbam finner du under Logger tabben i mbam. Funker det hvis du kobler til et annet tastatur/skifter usb port? Tastatur og mus som nå er koblet til har tilkoblinger av PS/2 type. Forsøkte å koble til USB tast/mus uten videre hell. USB musa jeg koblet til er av optisk type og det er "liv" i musa i form av at det røde lyset er på, men ingen bevegelser ellers... Når jeg forsøker å trykke inn f.eks CapsLock på tastaturene, lyser ikke den respektive lampen på tastaturet opp slik den pleier. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Prøv og brenn Avira sin antivirus CD på en annen data og la den skanne dataen: http://dlpro.antivir.com/package/rescue_system/common/en/rescue_system-common-en.exe start fila og følg anvisningene. Lenke til kommentar
Zero_Zun Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Prøv og brenn Avira sin antivirus CD på en annen data og la den skanne dataen: http://dlpro.antivir.com/package/rescue_system/common/en/rescue_system-common-en.exe start fila og følg anvisningene. Avira Antivir Rescue CD finner nada. Dette begynner å gå meg på nervene! hehe... Kan driverne til tast/mus på noe vis ha blitt slettet, eller at WinXP ikke klarer å laste de etter at MBAm og combofix ble kjørt? Jeg syns selv at spørsmålet er av heller tvilsom karakter, men føler jeg må spørre allikevel.. Edit: Oppdaget følgende etter litt prøving, diverse stygge gloser og annet språg ikke beregnet på barneører at musa beveger seg helt til vi trykker inn en random tast på tastaturet. Så fort man trykker inn en tast, "låser" det seg. Men som tidligere forklart er det en god del harddiskaktivitet som foregår. Maskinen hopper også over til skjermsparer f.eks. Any inputs at all?! Endret 12. juli 2010 av Zero_Zun Lenke til kommentar
Zero_Zun Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) En liten oppdatering etter mange lange timer med oppriving av hår med rot, masse stygge ord og en stor dose (u)tolmodighet.. Jeg fant til slutt frem til AVG Rescue CD og kjørte full scan med denne. Der ble følgende virus/malware funnet - Trojan Horse Rootkit-Pakes-AA - FakeAlert-SpyPro FakeAlert-SpyPro bød ikke på noen problemer sider fatter'n ikke hadde lastet ned/kjøpt det fake programmet som FakeAlert hevder du må ha. Så over til Rootkit-Pakes-AA: I henhold til AVG sitt forum skal det være forholdsvis enkelt og fikse dette vet å overskrive den infiserte "ndis.sys" med en "ubesudlet" versjon. Men, (det er vel alltid et men?) den måtte komme fra et operativsystem eller CD med akkurat samme versjon av operativsystemet. I vårt tilfelle Windows XP Professional Norsk med SP3. (Ref.: AVG Forums ) Noen synspunkter på dette, evt. annen lønnsom feedback på mitt problem? Kan problemer med ndis.sys skape problemene jeg har med at tastatur/mus slutter å virke med en gang en tast trykkes ned? Setter stor pris alle tilbakemeldinger som kan hjelpe meg på veg. Endret 12. juli 2010 av Zero_Zun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå