Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] sylindervolum, hva slags forskjell utgjør det?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at også Mercedes er bedre enn amerikanerne. Ville bare vise deg at Mercedes ikke er blant de beste i Europa. :)

 

Mercedes er da soleklart blant de beste i Europa for ikke å si verden og har vært det i mange år. De har periodevis dominert formel-1 verden og er fortsatt helt i toppen (spesielt med unntak av Renaults dominans på 90-tallet). Å si at motorene til MB er dårlige blir latterlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mercedes er da soleklart blant de beste i Europa for ikke å si verden og har vært det i mange år. De har periodevis dominert formel-1 verden og er fortsatt helt i toppen (spesielt med unntak av Renaults dominans på 90-tallet). Å si at motorene til MB er dårlige blir latterlig.

 

Kan du vennligst vise meg hvor jeg skrev at Mercedes' motorer var dårlige?

 

Kanskje greit å få med seg hva diskusjonen går ut på før man kaller utsagn latterlige?

 

Mercedes har vært blant de dårligste i Europa på å ta ut høy effekt av små motorer i mange år, og de er fortsatt ikke blant de beste på dette. Det betyr ikke at motorene deres er dårlige. Og for ordens skyld, så snakker jeg om biler som kan registreres.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

 

Du så kanskje ikke linken som oldheim postet? Det var en god sammenligning når eksempelet som ble dratt frem av oldheim er en corvette som måtte ha hele 8.3 liter for å presse ut 505hk, så tok jeg frem et eksempel på at mercedes får da mye mer effekt (66hk mer) i en mye mindre motor (2 liter mindre).

 

Altså mye mindre mindre motor og utrolig nok mye mer effekt

 

Turbo/kompressor motorer stiller i en klasse for seg og er ikke sammenlignbart mot sugemotorer

 

Men er enig med deg ang s2000 i forhold til drivstoff forbruk, den er nok ikke den mest gjerrige av sånne typer motorer men den er laget for å dras til 9000 rpm da. For den kjører jo på et mye høyere turtall pga måten motoren er bygd på, men er allikevel imponerende hvor bra den holder og hvor mye effekt de får ut av den, selv om den ikke har noe dreiemoment og dermed ikke særlig bunndrag. Men drivstoffforbruket hadde nok vært betraktelig høyere med en 3.5 v6'er, selv om den ville hatt myye mer nm :)

 

Nå, i den Dodge Viper-en som man dro frem så er nok grunnen så enkel at man rett og slett tager det man haver, de skulle bygge en rask bil med stor motor og de hadde ikke noe stort budsjett og var meget usikre på salget, den V10 i Viper er en lastebilmotor, ingen høyytelsekonstruksjon med røtter i racing eller preimumbiler. Dog spanderte de på seg en alu-blokk svjv så noe ble da gjort for og tilpasse den.

Uten og vite det gjetter jeg på at en Viper-motor lett lar seg trimme for en rimelig penge og at den antagelig er nokså solid.

 

Når jeg snakket om disse V6 vs en slik S2000-motor så nevnte jeg Honda Rigeline som er en Honda Truck, jeg er ganske sikker på at en S2000 motor bruker mye drivstoff hvis du lar den dra tungt f,eks i en Truck med noen tonn og dra på, da er jeg ganske trygg på at en V6 kjører mye billigere. Det var bare som ett eksempel på at slike hysteriske sugemotorer har ett nærmest ikke eksisterende bruksområde, og grunnen til at de går billig er at man aldri utnytter kreftene i dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...