Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] sylindervolum, hva slags forskjell utgjør det?


Anbefalte innlegg

Mercedes-Benz bygger vel så slitesterke motorer, selv med relativt høye litereffekter.

 

Mercedes er langt fra de beste på dette. De har faktisk vært blant de aller dårligste frem til for få år siden.

 

5-liter på rett over 300 hester er ikke spesielt imponerede, for eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vtec motoren har heller ikke noe spessielt bra bunndrag akkurat da.

 

Ventiltiming(og ant ventiler), slagvolum og tildels tyngde/størrelse på svinghjul( størrelse på turbo og /eller utforming av grenrør om bilen har turbo) er alle med å bestemme hva slags karakter motoren får.

Lenke til kommentar

Mercedes-Benz bygger vel så slitesterke motorer, selv med relativt høye litereffekter.

 

Mercedes er langt fra de beste på dette. De har faktisk vært blant de aller dårligste frem til for få år siden.

 

5-liter på rett over 300 hester er ikke spesielt imponerede, for eksempel.

 

5 liter på 326 hk uten pustehjelp er fra en Mercedes 500e f.eks på 80-tallet, i dag får de 388hk med 1,09 på mila uten pustehjelp..

 

Men de beste motorene fra mercedes spør du meg er nesten turbodiesel motorene, en 200cdi er 136hk men med 360nm, 220 er 170hk, en 320 (3.2l) cdi er 225hk original men med chip har du 300hk og rundt 750nm noe som må begrenses pga hva girkassen tåler.

 

 

Flimzes nevnte hondas vtec motorer, s2000 har en 2liter på 240hk men med veldig lite dreiemoment. Men det er en av de beste motorene laget da mtp holdbarhet, de pratet om den på top gear, og det hadde aldri blitt rapportert om motorhavari på den noengang.

 

Ja det stemmer det daruu sier om motorkarakteristikker det har alt noe å si.

 

Oldheim, det er sånn amerikanerne er, de klarer ikke få like mye effekt ut av mindre motorer, så de kjører på med "the bigger the better" selv om den bruker 3 liter på mila. Mercedes får 571hk med 650nm ut av en 6.3 liters v8'er til sammenligning.

Lenke til kommentar

Joda, men jeg tenkte mer på hva folk her sier om utholdenhet, honda-motorer er jo kjent som noe av det bedre.

 

Tja, hvor holdbare er de?

Hvis du skulle ta ut maks effekt på disse over lengre tid, hvor bra er de egentlig?

De fleste av disse motorene er vel antagelig ikke i nærheten av dette omtrent noensinne, så da vil det jo holde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oldheim, det er sånn amerikanerne er, de klarer ikke få like mye effekt ut av mindre motorer, så de kjører på med "the bigger the better" selv om den bruker 3 liter på mila. Mercedes får 571hk med 650nm ut av en 6.3 liters v8'er til sammenligning.

 

 

Men en 6.3L er jo selvsagt som liten og regne, eller hva legger du i dette?

Du slår jo ihjel din egen påstand om at US-produsentene har digre volumer når du drar frem en 6.3L.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, honda var jo de første med serieproduserte N/A motorer med mer enn 100hk/liter, (om jeg ikke husker helt feil) så en del må de jo ha trukket ut.

 

Som rairai var inne på så har det aldri vært rapportert at v-tec systemet har feilet, og resten av motorene er bygget etter samme kvalitetstandard.

Lenke til kommentar

Da får vi dra frem en US V8 her da, data:

 

# 5.0-liter V-8 returns in Mustang GT, now with 32 valves, Ti-VCT and 412 horsepower

 

# Shelby GT500® gets a Ford GT-inspired aluminum block for its 5.4-liter supercharged V-8, leading to lighter weight, 550 horsepower and top performance

 

Er da ikke så ille, det er jo ikke noe stort mål og ha så høy effekt som mulig med så lite volum som mulig, i racer og banebiler muligens men i de fleste andre tilfeller blir det bare slitsomt og ubrukelig.

Lenke til kommentar

Tja, honda var jo de første med serieproduserte N/A motorer med mer enn 100hk/liter, (om jeg ikke husker helt feil) så en del må de jo ha trukket ut.

 

Som rairai var inne på så har det aldri vært rapportert at v-tec systemet har feilet, og resten av motorene er bygget etter samme kvalitetstandard.

 

Nåja, det er jo ikke noe problem i og med de færreste slike motorer med over 100hk/l noen sinne blir maksimalt utnyttet over tid, lurer på hvor mange timer en slik hadde tålt med 100% utnyttelse av effekten.

Jeg er redd vi fort snakker timer og ikke dager og uker.

I normal kjøring kanskje utnyttes maks effekt 0.1% av tiden med en hard sjåfør?

Lenke til kommentar

Ja du tror det ja, men som sagt, det finnes mange s2000 der ute, det er en toseter sportsbil, man må bare regne med at den blir presset til grensene. Likevel har den noen av de høyeste pålitelighetsstatistikkene i verden. Noe som sjeldent kan sies om amerikanske muskelbiler.

Lenke til kommentar

5 liter på 326 hk uten pustehjelp er fra en Mercedes 500e f.eks på 80-tallet, i dag får de 388hk med 1,09 på mila uten pustehjelp..

 

Men de beste motorene fra mercedes spør du meg er nesten turbodiesel motorene, en 200cdi er 136hk men med 360nm, 220 er 170hk, en 320 (3.2l) cdi er 225hk original men med chip har du 300hk og rundt 750nm noe som må begrenses pga hva girkassen tåler.

 

Oldheim, det er sånn amerikanerne er, de klarer ikke få like mye effekt ut av mindre motorer, så de kjører på med "the bigger the better" selv om den bruker 3 liter på mila. Mercedes får 571hk med 650nm ut av en 6.3 liters v8'er til sammenligning.

 

Ikke bare på 80-tallet. Faktisk til et stykke ut på 00-tallet.

 

Dieselene deres er stort sett på det jevne. 250 CDI med 204 hester (hvis jeg husker riktig) fra en 2,2-liter er ikke ille. Det er likevel ikke best. BMW drar ut 201 hester av sin toliter.

 

VW/Porsche/Audi har 240 hester og 550 Nm i sin 3-liter. Jaguar/Land Rover drar ut 245 hester og 600 Nm av sin treliter. Begge disse er altså en del bedre enn Mercedes sin motor på effektivitet.

 

6,2-literen i SLS er voldsom. Men igjen så leverer 5,2-literen til Audi 510 hester. Det er ikke fryktelig mye mindre - selv om den har en liter mindre volum.

 

Men det skal sies at den motoren har den råeste lyden jeg har hørt noensinne. Spesielt når man går av gassen og girer ned.

Lenke til kommentar

Men hva er levetiden på de som blir brukt på bane?

De som dasser i kø 99.9% av levetiden betyr jo ingenting i og med de ikke er i nærheten av og bli utnyttet.

Sugemotorer på over 100hk/l har jo stort sett ingen bruksområder og er en samling med helt uønskede egenskaper for omtrent alt av det en bilmotor brukes til.

Lenke til kommentar

Honda S2000, maks effekt på 237hk ved 7800rpm og maks moment på 220Nm mellom 6500 og 7500rpm.......

 

Fra wiki, så lyver wiki så lyver jeg.

 

Høres jo fint ut, bruker sikkert veldig lite pr mil hvis jeg trenger toppeffekten for og flytte meg ja.....

Lenke til kommentar

Tja, nå er det vel ingen biler som leverer 240hk uten å dra mye bensin. Poenget er at når du ikke trenger 240hk (som du selv sier, i 99.9% av tilfellene) så drar den relativt lite, selv om den er langt fra den beste på dette. rundt 0.8 er ikke umulig ved landeveiskjøring. Etter min erfaring med store muskelbiler så er alt under 1l/mil eventyr.

 

Det beste eksempelet har jeg nok i Honda CRX fra midten av 90-tallet, 160hk 1.6l vti motor, som legger seg på ca 0.6l per mil når du kjører normalt. Men likevel har en del å fyre opp med når du skulle trenge det.

Lenke til kommentar

Det har jo blitt mer og mer normalt å bruke turbo i steden for høyt sylindervolum nå som forbruket skal ned. Smart Coupe er vel et flott eksempel, 0.9L med turbo som går bra (veldig lett bil)

 

Polo, A1, C1 og lignende biler følger også etter med 1.2 turbo motorer.

 

En 1,2 må høyt i turtall før den klarer å få ut hestene. Jeg kjører nå en 1,1 punto (ikke min), den må opp i 4.5-6k før den drar maks. Ved å legge på en lavtrykks turbo, ville den dratt fra 1.5-3k

 

Honda sine V-tec er ekstreme når det gjelder å være turtall villig. Jeg har kjørt en 1.4(eller 1.3..) V-tec, da måtte jeg over 5.5k før bilen dro, og da dro den godt!

 

For min del, og de fleste(?), er sylindervolum forbundet med seighet. En 2.0 klarer seg bedre på lavere turtall, hestene/kreftene kommer tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...