Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Diverse spørsmål --> Ble "taua"

MadsFN

Anbefalte innlegg

Hei, igår, altså Lørdag kvell ble jeg taua, de sier jeg hadde knust ei rute noe jeg mener jeg ikke gjorde (kan vær men man kan jo ikke huske alt).

Når de kom å spurte hvem og hvor gammel jeg var sa jeg rette navn men feil fødelsdato (sa jeg var 19, - 1991) og ble deretter tatt til stasjonen.

Det jeg egentlig lurer på er hva rettigheter jeg har? Hvor mye bot må jeg forbrede meg på? hva skal jeg si?

Ruten er jeg lett foreberedt på å betale men det at jeg sa jeg var født i 1991, kan den smelle tilbake? og hva skal jeg si når de spør hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde?

Hjelp :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"- Å nekte eller unnlate å oppgi personalia til politiet, eller å oppgi falsk personalia, straffeloven §333: 6 000 kr"

Betyr det at jeg må betale 6000 kr for jeg sa jeg var 2 år eldre enn jeg egentlig er?

Herregud, enhver tulling hadde sagt de var over 18 om 3 politifolk kom og spurte hvor gammel en var ved et utested... :cry:

Lenke til kommentar

"- Å nekte eller unnlate å oppgi personalia til politiet, eller å oppgi falsk personalia, straffeloven §333: 6 000 kr"

Betyr det at jeg må betale 6000 kr for jeg sa jeg var 2 år eldre enn jeg egentlig er?

Herregud, enhver tulling hadde sagt de var over 18 om 3 politifolk kom og spurte hvor gammel en var ved et utested... :cry:

Ja, enhver "tulling" gjør det.

Lenke til kommentar

Falsk forklaring, knust rute(hærverk), ja du kan nok vente deg en saftig bot samt at dette kommer på rullbladet. Og hva gjorde du på ett utested? Det at du har oppgitt feil personalia kan du komme til å slite med i fremtiden. Du er over den kriminelle lavalder, så her må du nok ta konsekvensene av dine handlinger.

Lenke til kommentar

Man sier ikke at man er eldre enn man er til politiet. Du hadde ikke noe å gjøre på det utestedet (var du inne der?) uansett, og må stå for det du gjorde. Alle handlinger har konsekvenser, enten positive eller negative. Dette er negative konsekvenser du burde ha tenkt på.

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at det ikke ulovlig for deg å være på et utested, men de kan miste bevilningen for å ha sluppet deg inn. På samme måte som at det ikke er ulovlig å ta pirattaxi, men ulovlig å kjøre pirat...

Det eneste politiet kunne gjort med deg her om du ikke løy for dem er å gi deg et forelegg for å ha knust ruta og kjørt deg hjem. Det står i politiloven at politiet kan kjøre mindreåringe under 15 hjem etter klokka 22 uten noen vidre grunn og de som er under 18 om de tror den mindreåringe vil foreta noe ulovlig eller at det er dårlig for barnets (/ungdommens)helse eller oppvekst å være der den er. Utenfor et utested kunne vært dårlig for deg og de kunne dermed kjørt deg hjem. Evt. tatt deg med til barnevernsvakta om de var bekymret for hjemmesituasjonen (lite sannsynlig i dette tilfellet).

Det dummeste du gjorde her var å juge til politiet. Forundrer meg at du ikke ble tatt med på stasjonen og måtte hentes av foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...