Fuwex Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hei. Vurderer å bygge meg en ny stasjonær PC. Denne kommer til å bli brukt til surfing, spilling og kanskje diverse prosjekter (programmering etc.). Etter å ha brukt laptop i tre år, har jeg ikke noen deler som er såpass ferske at de egentlig kan brukes, med unntak av kanskje harddisk, skjerm, mus og tastatur. Må da kjøpe HK, CPU, GPU, minne, PSU og kabinett (eller mangler jeg noe?). Etter en del research har jeg laget meg en handleliste på komplett (synes komplett er så oversiktlig at jeg bruker systemet deres til å organisere det jeg trenger). Ønsker meg en relativt liten PC, så jeg har valgt et mATX-kabinett og hovedkort. Budsjett er på rundt 6000-6500 kroner. Har prøvd å velge delene løst basert på følgende prioriteringer: 1. Ytelse i forhold til pris 2. Ny teknologi over gammel (i5 over Core eller tilsvarende f. eks) 3. Støynivå 4. Overklokkingsvennlighet/kjøling Vil forresten i alle tilfeller stå på Intel (og i grunn gjerne i5-750 som jeg har valgt, med mindre noen har overbevisende argumenter mot dette?), er ikke særlig fan av AMD. Nå er jeg egentlig ingen overklokker og kommer ikke til å overklokke noe særlig, men jeg synes det er litt spennende å leke litt med overklokking. I forbindelse med PC-kjøpet mitt har jeg da et par spørsmål. Først og fremst: Jeg har ikke bygd en PC på noen år nå, så jeg er ikke helt oppdatert på ting. Er delene jeg har valgt fornuftige? Er det noen deler jeg bør bytte ut? Er det noe jeg mangler? Ser forøvrig at i komplett sine "PC i deler"-pakker finner man antistatiske armbånd. Disse har jeg aldri vært borti. Er det noe jeg bør gå til innkjøp av i forbindelse med PC-bygging, og i tilfelle, hvordan bruker jeg dette? Tenkte i tillegg å kjøpe litt kjølepasta i form av f. eks. Arctic Silver Alumina, eller er ikke dette nødvendig å bruke? Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Det er allerede et lite lag med kjølepasta på den cpu'en du skal kjøpe deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå