Gå til innhold

Ny pc til rundt 8000kr


Anbefalte innlegg

Jeg bladde meg videre til neste side, som igjen viser at de to prosessorene er tilnærmet identiske ved standardfrekvens.

 

Når du fysisk endrer klokkefrekvens på annen måte enn disse turbo boost-verktøyene så ryker garantien ja. Turbo boost er ment for korte intervaller med fysisk krevende oppgaver - hvis Intel mente at prosessoren tålte å klokkes fra 2,66GHz opp til 3,16GHz konstant, så ville de vel ikke ha laget funksjonen slik at brukeren må aktivere dette ved behov?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Overclocking#Disadvantages

Overclocking has the potential to cause component failure ("heat death"). Most warranties do not cover damage caused by overclocking. Some motherboards offer safety measures that will stop this from happening (eg. limitations on FSB increase) so that only voltage control alterations can cause such harm.

 

Ja, jeg er enig i at Intel har bedre overklokkingsegenskaper, men slett ikke alle er interessert i å overklokke. Og testene både du og jeg viser til, sier at Intel og AMD yter så å si identisk ved standardfrekvens på prosessorer i dette prissjiktet.

 

edit: Her står det forresten mer om turbo boost. Det står at funksjonen automatisk reduserer klokkefrekvensen i intervaller for å unngå overoppheting - som er et av tilfellene som ikke dekkes av garanti hvis du tvinger en konstant overklokk. Dette skjer etter at turbo boost er aktivert, og temperaturen når en viss grense.

When the processor has not reached its thermal and electrical limits and the user's workload demands additional performance, the processor clock frequency will dynamically increase in increments of 133 MHz on short and regular intervals until a thermal or power limit is reached or the maximum speed for the number of active cores is reached. Conversely, when any of the limits are reached or exceeded, the processor frequency will automatically decrease in increments of 133 MHz until the processor is again operating within its limits.
Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32 bits kan kun utnytte opptil 3-3,5 GB minne (deromkring). Ellers er det vel foreløpig ikke mye som skiller 32 og 64 bits rent praktisk, prisen er vanligvis ganske lik.

 

Forskjellen på OEM og fullversjon er at en OEM-versjon bindes til hovedkortet, altså må du ha én lisens per hovedkort. Fullversjonen kan du ha med deg om du bytter/oppgraderer maskinen, så lenge lisensen kun er aktiv på ett hovedkort av gangen.

 

Imidlertid har jeg hørt at M$ vanligvis er hjelpsomme med å låse opp en OEM-lisens per telefon dersom du skulle trenge å bytte. OEM-versjonen passer best for folk flest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...