- Cre8or - Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hei. Lurte på om det er best å bruke hd som os'et er innstallert på til å spille på. Eller er det mulig å innstallere spill på en annen hd (som evt er raskere). Har alltid sett for meg at det bare blir "kluss" å legge inn spill på en annen hd enn os'et er på, men stemmer det? Takker for svar Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 var ikke meninga å legge inn 2 poster men skjedde bare Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Det er en god ide å bruke en annen disk en OS-disken. For da vil ikke disk-operasjoner på OS-disken føre til forsinkelse i spillet (ved lasting av baner etc.) Det er ikke noe kluss med dette, men du må under installering av spillet oppgi hvor det skal installeres, og da velger du partisjonen som er på den andre disken. Hint: Hvis den andre disken er en stor disk, så kan du dele disken opp i to deler og installerer spill på første partisjonen pga høyere ytelse. På den andre partisjonen kan du lagre filer som opptar stor plass og som kanskje ikke brukes så ofte (iso-filer f.ex) Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Takk for svar. Noe jeg lenge har lurt på. Skal ha to harddisker og har sett litt på denne: WD Greenpower 1TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575186 (2 av denne) Så da kan jeg altså lage 2 partisjoner på den ene disken og bruke x antall plass til Os'et? Hvor mye plass er i tilfelle å anbefale til partisjonen med Os'et? (Win7 Ultimate) Burde jeg også innstallere programmer på den andre disken/partisjonen? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 lurer også på om jeg må bruke win7 cd'n ved oppstart til å lage en ekstra partisjon..? Mener å huske det er det eneste stedet jeg har sett det valget.. Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Takk for svar. Noe jeg lenge har lurt på. Skal ha to harddisker og har sett litt på denne: WD Greenpower 1TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575186 (2 av denne) Så da kan jeg altså lage 2 partisjoner på den ene disken og bruke x antall plass til Os'et? Hvor mye plass er i tilfelle å anbefale til partisjonen med Os'et? (Win7 Ultimate) Burde jeg også innstallere programmer på den andre disken/partisjonen? Min erfaring er at dette er en dårlig ide. Det blir ALLTID for lite plass på en av partisjonene. Samtidig tror jeg du oppnår neglisjerbart med ytelsesforbedring ved å ha 2 partisjoner. Skal du ha bedre ytelse ville jeg nok heller satset på to fysiske disker. Men... om du har nok RAM i maskinen så tviler jeg på at OS'et vil laste noe særlig fra disken i det hele tatt mens du spiller (filer som oftes vil ligge i RAM). Så jeg personlig tviler på at man, i forbindelse med spill, oppnår noe særlig på å ha flere disker. Satse heller på mer RAM (4GB eller mer). Når problemet, som skissert tidligere her, er å lese opp data for et spill hurtigst mulig, ville jeg nok heller fokusert en av følgende metoder: - kjøpe en rask diske - kjøpe en SSD disk - bruke flere disker i RAID (vanlig eller SSD). Om penger ikke er noe problem så vil vel drømmeløsningen være flere SSD-disker satt opp i RAID :-) -TEK lurer også på om jeg må bruke win7 cd'n ved oppstart til å lage en ekstra partisjon..? Mener å huske det er det eneste stedet jeg har sett det valget.. Det stemmer, skal du reformatere disker, opprette partisjoner og slike ting må du installere fra CD. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Min erfaring er at dette er en dårlig ide.Da har jeg stikk motsatt erfaring. Hva var det som gigg gærn't hos deg? Det blir ALLTID for lite plass på en av partisjonene.Det avhenger jo om hvorvidt man har kontroll på hva som ligger der. Mapper som tar stor plass og som man vet vil vokse i omfang over tid, f.ex mine dokumenter kan med fordel flyttes til en annen større partisjon. Setter man samtidig av nok plass (50Gb+) til windows, så burde det ikke fylles opp. Samtidig tror jeg du oppnår neglisjerbart med ytelsesforbedring ved å ha 2 partisjoner.I begynnelsen ja. Men på sikt så vinner man ytelse pga windows-filene vil holde seg på et snevert område på disken, nemlig det som er helt ytterst og har større sekvensiell ytelse. Også søketiden reduseres forutsatt at det ikke fåregår filaktiviteter på andre partisjoner samtidig. Skal du ha bedre ytelse ville jeg nok heller satset på to fysiske disker. H*n er nok ute etter to disker slik som første posten er å tolke. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg har en Intel X25-M SSD 160 GB disk som jeg bruker til OS og de viktigste programmene, mens spill og lagringsplass etc ligger på et RAID5 oppsett med 3 x Samsung Spinpoint 500 GB disker. Funker fint som bare det og har ikke hatt noen problemer med å installere spill eller programmer. Eneste man må passe på er som geir_hk sier at du må velge hvor du vil installere spillene, Altså ikke bruk Typisk eller Standard installasjon, men Personaliser eller noe slikt. PLass er heller ikke noe problem, har fortsatt ca 100 GB ledig på OS disken og nesten 800 GB ledig på RAID5 diskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå