Gå til innhold

Hunn-hunden jeg passer har fått løpetid, tror jeg.


Anbefalte innlegg

Hei, så nå sitter jeg våken halv 7 på en søndags morgen pga hunden jeg passer har fått løpetid, tror jeg. Får ikke sove fordi hun piper og uler 24/7.

 

Hun har også oppført seg litt merkelig i det siste.

 

Tegn jeg har merket ved hun:

 

1. Piping, uling og masing konstant, unntatt da hun sover.

2. Vil alltids ut, og når jeg er ute med hun går hun bare å lukter/snuse.

3. Hovne patter, og rompen hennes ser litt stor ut.

4. Hun er blitt veldig kosete og oppmerksomhet syk.

 

Er dette sikre tegn på løpetid? Vet at hun burde få det i denne tiden, men er det noe jeg kan gjøre for å få slutt med den pipingen og ulingen? River snart av meg håret av irritasjon. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du løfter bort halen kan du se om hun er hoven og rød nedentil. Om du stryker eller klapper henne over baken vil en parringsklar tispe ofte snu baken til, og/eller legge halen over til siden. Jern/blodlukt er normalt. Hvis du skulle merker blodflekker i huset eller ser at tispen blør en del nedentil så er det også helt normalt!

Forøvrig har du merket deg at hun vil spesielt mye ut, og kanskje også at hun skal markere seg mer enn vanlig når dere er ute på tur. Ekstra mye kosete og økt interesse for lukter er også gode tegn på løpetid.

 

Løpetiden varer normalt ca. 3 uker og jeg tviler på at det er stort du kan/bør gjøre med det. Eventuelt, hvis hun liker å leke med vann kan du se om en hageslange eller vannspreder roer de verste tussebyene hennes litt i sommervarmen, men unngå for all del bading under løpetid da det lett kan komme bakterier inn via den åpne livmorhalsen som i verste fall kan føre til livmorbetennelse. Ellers er det nok bare å smøre seg med en stor porsjon tålmodighet, det er dessverre en av baksidene ved å ha dyr.

 

(Edit: Hvis hun ikke skal brukes til avl kan sterilisering være et alternativ, neste gang hun da har løpetid vil symptomene være kraftig redusert eller ikke forekomme i det hele tatt. I tillegg eliminerer det risikoen for livmorbetennelse.)

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...