Gå til innhold

Datanerd vil komme i form - Trenger alvorlig hjelp!


Byte

Anbefalte innlegg

Hei! Datanerd på 20 år her som vil komme i form og som trenger hjelp til akkurat dette. Jeg skal inn i militæret nå i juli og hadde tenkt å bruke mye av tiden der til å komme i god form. Men jeg er totalt nybegynner når det gjelder alt, så da tenkte jeg at jeg kunne spørre dere som er eksperter om hjelp!

 

Det som er ønsket er å få tydligere samt større muskler, og MYE mindre fettmasse, kondisjon er det ikke så farlig med så det kommer til å bli mindre prioritert enn øking i muskelmasse og fettforbrenning!

 

Stor takk til de som gidder å ta seg tid til å svare på spørsmålene mine:)

 

Spørsmål

 

1.Til de som har tjenestegjort, hvordan er treningsrommene på de forskjellige leirene? og er det noen til stede som kan hjelpe nybegynnere som meg selv?

 

2.Hva bør jeg få i meg av mat? konkrete eksempler som div kjøttpålegg, frukter osv

 

3.Kosttilskudd, hva anbefalere dere?

 

4.Har sett mange fettforbrennings produkter på div. internettsider som selger kostilskudd, virker de? og er det anbefalt å bruke de?

 

5.Hvilke øvelser anbefales for nybegynnere som vil øke i muskelmasse og forbrenne fett?

 

6.Finnest det noen gratis guider som forklarer hvordan jeg utøver forskjellige øvelser? (jeg vil helst unngå å skade meg pga en eller annen dum feil)

 

Jeg er 1.84 høy og veier ca 107 kilo, har stor mage og noen middels manboobs. Om jeg klarer å slange meg og bygge muskler, kommer den overflødige huden til å "henge ned" da?. og jeg har jo såklart strekkmerker, hva skjer med de?

 

Tusen hjertelig takk for alle svar, de settes stor stor pris på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Datanerd på 20 år her som vil komme i form og som trenger hjelp til akkurat dette. Jeg skal inn i militæret nå i juli og hadde tenkt å bruke mye av tiden der til å komme i god form. Men jeg er totalt nybegynner når det gjelder alt, så da tenkte jeg at jeg kunne spørre dere som er eksperter om hjelp!

 

Det som er ønsket er å få tydligere samt større muskler, og MYE mindre fettmasse, kondisjon er det ikke så farlig med så det kommer til å bli mindre prioritert enn øking i muskelmasse og fettforbrenning!

 

Stor takk til de som gidder å ta seg tid til å svare på spørsmålene mine:)

 

Spørsmål

 

1.Til de som har tjenestegjort, hvordan er treningsrommene på de forskjellige leirene? og er det noen til stede som kan hjelpe nybegynnere som meg selv?

 

2.Hva bør jeg få i meg av mat? konkrete eksempler som div kjøttpålegg, frukter osv

 

3.Kosttilskudd, hva anbefalere dere?

 

4.Har sett mange fettforbrennings produkter på div. internettsider som selger kostilskudd, virker de? og er det anbefalt å bruke de?

 

5.Hvilke øvelser anbefales for nybegynnere som vil øke i muskelmasse og forbrenne fett?

 

6.Finnest det noen gratis guider som forklarer hvordan jeg utøver forskjellige øvelser? (jeg vil helst unngå å skade meg pga en eller annen dum feil)

 

Jeg er 1.84 høy og veier ca 107 kilo, har stor mage og noen middels manboobs. Om jeg klarer å slange meg og bygge muskler, kommer den overflødige huden til å "henge ned" da?. og jeg har jo såklart strekkmerker, hva skjer med de?

 

Tusen hjertelig takk for alle svar, de settes stor stor pris på. :)

 

Heisan, først av alt, lykke til med treningen din :)

Jeg kan svare fort på noen av punktene dine.

 

2. Av mat bør du spise så mye sundt som mulig. Ikke spis godteri og lignende. Dersom du slutter med dette, vil du kunne minke fettmassen din betraktelig. Men det kan være vanskelig. Bare bruk sunn fornuft når du skal spise. Men du sier du vil ha markerte og større muskler. Da er protein nøkkelordet. Liker du egg? Det er en veldig god kilde til proteiner.

 

3. Kosttilskudd bruker jeg ikke selv, men her må du være obs. Det er mye svineri her. Derfor bør du sjekke nøye hva som er av indigrienser. Selv mener jeg at et godt kosthold skal holde for deg, i allefall i starten. Om jeg skal gå "god" for noen typer, så vil jeg si at norske proteinfabrikken er ganske så sikker. Du bør heller være opptatt av et sikkelig kosthold enn kosttilskudd spør du meg.

 

4. Vil ikke gå god for noen av disse produktene. Vær obs her. Jeg mener at nesten alt her er lureri.

 

5. Du sier du ikke vil trene mye kondisjonstrening. Men for å få det beste vekttapet og den beste kroppen vil jeg gi deg en anbefaling av å trene styrketrening sammen med kondisjonstrening. Det gir det beste resultatet. Dersom du for eksempel ønsker å få en "six pack", tror mange at situps er svaret. Det er riktig at en må ha magemuskler, men det er i all hovedsak kondisjonstrening som får fram six packen. Dersom du klarer å legge opp et bra og balansert program, vil du kunne presse deg mer på styrkedelen og.

 

Du spør etter øvelser. Mitt forslag er da at du kjører store øvelser som benkpress, knebøy og markløft. Disse vil fort få opp muskemassen. Men du blir og tyngre. Og i tillegg settes det store krav til gjennomføringen av disse. Så det blir en tid med teknikktrening og veiledning før du kan kjøre på her. Det er svært viktig at du har en trener som vet hva som er riktig teknikk til å veilede deg. Dersom du kjører disse tre øvelsene regelmessig, kombinert med kondisjonstrening (gjerne løping), så skal jeg love deg at du ikke vil bli seende ut som en datanerd lengre. I tillegg må du kjøre andre øvelser på kroppen, med tanke på blant annet kroppsholdning. Men dette kan vi komme tilbake til, dersom du blir interessert.

 

6. Det finnes mye! Etter min mening er den beste olympiatoppen.no sine sider de beste. Dette er folk som har peiling.

 

Etterhvert vil det også være lurt å drive med litt beveglighetstrening, dette minsker skadesjansene og du vil fort bli stivere når du begynner med mye styrketrening. Bare med tanke på vedlikehold. En annen ting du må være veldig obs på er restitusjon, det er svært viktig at du setter dette høyt. Det har mye å si for treninga, for at du skal holde deg frisk og få de beste resultata. Og ikke minst unngå å bli utbrent.

 

Bare spør om det er noe mer, kan også gi en litt mer detaljert plan til deg, dersom du ønsker dette videre. :)

 

Hilsen Sn4tch

Lenke til kommentar

Du blir ikkje tyngre av knebøy, markløft og benk så lenge du ikkje legger på deg?

 

Jo, man blir sannsynligvis tyngre, ettersom hvordan man trener.

Muskelmassa øker betraktelig dersom du trener for å få opp muskelmassen. Det kommer helt ann på hvordan du legger opp treningen. Men i all hovedsak gir alt over 3 repitisjoners trening, mer muskelmasse. Ikke sant, si at du kjører 3 x4 trening, så vil du nesten ikke bli tyngre, men sterkere. Dog er det begrenset hvor lenge du kan trene dette, før du stagnerer. Dersom du for eksempel trener volum, vil du fort gå opp i vekt. Men og som sagt, dersom du trener riktig styrke + utholdenhet, er det faktisk et effektivt slankemiddel ;)

 

Sn4tch

Endret av Sn4tch
Lenke til kommentar

Det jeg vil tro som kommer til å skje når du starter med trening er at du går ned i vekt mens muskelprosenten går opp. Altså, du skal inn i milltæret så begynn med knebøy, markløft og benkpress. Kondisjonen må også opp så her er det lurt å benytte et kondisjonsprogram. Men HVORDAN du skal oppnå kondisjon er et annet spørsmål. Vi har foreksempel løping, intervaller, Crossfit,... Benytt det du liker best.

Lenke til kommentar

Det som er ønsket er å få tydligere samt større muskler, og MYE mindre fettmasse, kondisjon er det ikke så farlig med så det kommer til å bli mindre prioritert enn øking i muskelmasse og fettforbrenning!

 

Stor takk til de som gidder å ta seg tid til å svare på spørsmålene mine:)

 

Spørsmål

 

1.Til de som har tjenestegjort, hvordan er treningsrommene på de forskjellige leirene? og er det noen til stede som kan hjelpe nybegynnere som meg selv?

 

Hei. Hvilket gren skal du inn i? Luft, sjø eller hæren? De fleste leirer er kjent for å ha ganske greit treningsanlegg. Havner du på Haakonsvern, så vil du nok få oppleve det nye anlegget som holder på å bli bygget nå. Det som er der nå, er bra det også. Funker til det aller aller meste ;)

Der er det forresten idrettsassistenter. Noen av de har peiling på trening. Hviss du er heldig så er det noen på troppen din som kan hjelpe deg. Mange erfarne trenere i vorsvaret.

 

2.Hva bør jeg få i meg av mat? konkrete eksempler som div kjøttpålegg, frukter osv

 

Mye proteiner, sunn fett og trege karbohydrater.

Eksempel på gode kilder til protein, som også kan smake godt er kylling, biff/kjøtt, tunfisk, fisk generelt, reker, skalldyr og annet sjømat generelt egg og magre melkeprodukter.

 

karbohydrater: Mye grønt av forskjellig slag, grøv brød, noen gode grove knekkebrød, grov ris og mye frukt. Frukt gir metthetsfølelse, er utrooolig godt og det fjerner sukkersuget en del :)

 

Fett: Olivenolje fremfor margarin&animalsk fett. Fisk som laks og makrell, ta omega3.

 

3.Kosttilskudd, hva anbefalere dere?

 

Mitt råd er å drite litt i å tenke for mye på kosttilskudd og heller satse på et sunt og godt kosthold! Kosthold første pris, og supplere med litt kosttilskudd.

 

Protein: Skaff deg en dunke med Whey protein. 3-5kg lønner sg ofte mer enn å kjøpe ett. Trenger ikke være så forbanne dyrt, PF for eksempel er billig på nettet.

 

ZMA: Magnesium og Zink. Hjelper på testesteronproduksjonen og gir bedre søvn og restutisjon.

 

Omega3: Japp..

 

Trenger egentlig ikke mer enn det. Du kan begynne med Kreatin etterhvert hviss du vil også. Det gjør at musklene tar til seg mer vann og blir midlertidig større og sterkere.

 

4.Har sett mange fettforbrennings produkter på div. internettsider som selger kostilskudd, virker de? og er det anbefalt å bruke de?

 

Vet ikke.. Jeg har prøvd litt på CLA, og alle produktene sier at man må trene for å merke effekt. Om det hjelper eller ikke, merket jeg ikke selv..

 

 

5.Hvilke øvelser anbefales for nybegynnere som vil øke i muskelmasse og forbrenne fett?

 

5x5 http://stronglifts.com LES den siden der. utrolig godt forklart og det fungerer veldig godt. Du bygger gjerne med med mange reps, men 5x5 er passende for begge muskelvekst og styrke.

Tren baseøvelser, de forbrenner flere kalorier ettersom du løfter tyngre ;)

 

6.Finnest det noen gratis guider som forklarer hvordan jeg utøver forskjellige øvelser? (jeg vil helst unngå å skade meg pga en eller annen dum feil)

 

Youtube.com og http://stronglifts.com

Lenke til kommentar

 

 

Det som er ønsket er å få tydligere samt større muskler, og MYE mindre fettmasse, kondisjon er det ikke så farlig med så det kommer til å bli mindre prioritert enn øking i muskelmasse og fettforbrenning!

 

Stor takk til de som gidder å ta seg tid til å svare på spørsmålene mine:)

 

Spørsmål

 

1.Til de som har tjenestegjort, hvordan er treningsrommene på de forskjellige leirene? og er det noen til stede som kan hjelpe nybegynnere som meg selv?

 

Hei. Hvilket gren skal du inn i? Luft, sjø eller hæren? De fleste leirer er kjent for å ha ganske greit treningsanlegg. Havner du på Haakonsvern, så vil du nok få oppleve det nye anlegget som holder på å bli bygget nå. Det som er der nå, er bra det også. Funker til det aller aller meste ;)

Der er det forresten idrettsassistenter. Noen av de har peiling på trening. Hviss du er heldig så er det noen på troppen din som kan hjelpe deg. Mange erfarne trenere i vorsvaret.

 

2.Hva bør jeg få i meg av mat? konkrete eksempler som div kjøttpålegg, frukter osv

 

Mye proteiner, sunn fett og trege karbohydrater.

Eksempel på gode kilder til protein, som også kan smake godt er kylling, biff/kjøtt, tunfisk, fisk generelt, reker, skalldyr og annet sjømat generelt egg og magre melkeprodukter.

 

karbohydrater: Mye grønt av forskjellig slag, grøv brød, noen gode grove knekkebrød, grov ris og mye frukt. Frukt gir metthetsfølelse, er utrooolig godt og det fjerner sukkersuget en del :)

 

Fett: Olivenolje fremfor margarin&animalsk fett. Fisk som laks og makrell, ta omega3.

 

3.Kosttilskudd, hva anbefalere dere?

 

Mitt råd er å drite litt i å tenke for mye på kosttilskudd og heller satse på et sunt og godt kosthold! Kosthold første pris, og supplere med litt kosttilskudd.

 

Protein: Skaff deg en dunke med Whey protein. 3-5kg lønner sg ofte mer enn å kjøpe ett. Trenger ikke være så forbanne dyrt, PF for eksempel er billig på nettet.

 

ZMA: Magnesium og Zink. Hjelper på testesteronproduksjonen og gir bedre søvn og restutisjon.

 

Omega3: Japp..

 

Trenger egentlig ikke mer enn det. Du kan begynne med Kreatin etterhvert hviss du vil også. Det gjør at musklene tar til seg mer vann og blir midlertidig større og sterkere.

 

4.Har sett mange fettforbrennings produkter på div. internettsider som selger kostilskudd, virker de? og er det anbefalt å bruke de?

 

Vet ikke.. Jeg har prøvd litt på CLA, og alle produktene sier at man må trene for å merke effekt. Om det hjelper eller ikke, merket jeg ikke selv..

 

 

5.Hvilke øvelser anbefales for nybegynnere som vil øke i muskelmasse og forbrenne fett?

 

5x5 http://stronglifts.com LES den siden der. utrolig godt forklart og det fungerer veldig godt. Du bygger gjerne med med mange reps, men 5x5 er passende for begge muskelvekst og styrke.

Tren baseøvelser, de forbrenner flere kalorier ettersom du løfter tyngre ;)

 

6.Finnest det noen gratis guider som forklarer hvordan jeg utøver forskjellige øvelser? (jeg vil helst unngå å skade meg pga en eller annen dum feil)

 

Youtube.com og http://stronglifts.com

 

 

 

alt jeg har å si er -enig!

+ musklene viser ikke om det ligger 30 kg rent fett rundt de... tren kardio..

 

 

 

EDIT: la det i spoiler..

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for alle svar! Det er faktisk veldig motiverende :) Skulle gjerne ha begynt å trene styrke før..eneste problemet er at nermeste treningstudio er 4T unna med båt og buss...

 

Gode mattips var her også, eneste jeg ikke liker er kokt egg :( stekt går fint da, men jeg regner med det ikke eksisterer i Forsvaret, skal forresten først til Madla i luft sin avdeling der for de som lurte :)

 

Jeg kan gjerne drive kondisjonstrening med ettersom dere anbefaler det, jeg har faktisk allerede begynt med det, i april en gang (løp intervaller). Problemet mitt er at jeg får så jævlig vondt i ryggen av det. Kanskje jeg jogger på feil måte, eller har dårlige sko? Underlaget var ikke av den hardeste typen siden det er en lysløype på 3,8 KM her.

 

Igjen, tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
eneste jeg ikke liker er kokt egg [/quote9]

 

ikke spis kokt.. dette skal du ha inn rått...

 

evt en omelett av fire eggehviter og 1 plomme. (som mellommåltid/lunch)

 

 

 

 

forresten, du trenger ikke treningsstudio.. du kan trene kardio i skogen/motorveien/overalt/sykkel

du kan trene brystmuskler med kort, mellom og bredt grep med pushups (med tung ryggsekk så fort du klarer det.) dette skal være saaaaakte og smertefulle sekunder. det trener utholdenhet, som er kjekt å ha når du skal ta 100 pushups med 30kg tung sekk før, i og etter 3000meteren..

 

situps kan du ta (MÅ GJØRES SKIKKELIG! (trykk på linken HER for å se hvordan)) med en vekt med strake armer bak hodet men du tar sakte smertefulle situps.

 

men du får ikke synlige muskler uten kardio. det er det viktigste viss du legger vekt på at du skal SE musklene. viss du vil bli sterk, så kan du trene både kardio og styrke. (da trenger du ikke se musklene, så derfor får du ikke absolutt bort fettet så fort viss ikke det er så viktig)

 

1. kardio. MASSE

2. styrke og kardio

3. kardiokardiokardiokardio!!!!

4. styrke. du skal bli som han her:

 

da blir fenriken glad :p

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Oi..dette er forvirrende x), en sier ja og en annen sier nei hahaha.

Det var hovedgrunnen til min egen undersøkelse gikk i dass, en side sa ditt menst en annen sa datt, noen påsto dette, andre det. Jeg blir så forvirret!

 

Men takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Man trenger treningsstudio for å bli noe særlig sterkere og øke i muskelmasse.

 

 

gi meg ÉN god grunn for at man TRENGER treningsstudio!

 

Er du helt idiot? Hvorfor skal ikke man spise kokt? Gi meg en god grunn til at han skal spise det rått.

 

det smaker bedre, går fortere å å få ned.

Lenke til kommentar

Man trenger treningsstudio for å bli noe særlig sterkere og øke i muskelmasse.

 

 

gi meg ÉN god grunn for at man TRENGER treningsstudio!

 

Er du helt idiot? Hvorfor skal ikke man spise kokt? Gi meg en god grunn til at han skal spise det rått.

 

det smaker bedre, går fortere å å få ned.

 

 

Med mindre du har tilgang til alt av baseøvelser hjemme, så går det greit uten. Men det er ytterst få som har, så han trenger nok treningsstudio ;)

 

Smaker det bedre med rått egg?

Lenke til kommentar

Det er veldig subjektivt hva som smaker bedre da.

Egg kan tilberedes på veldig mange forskjellige måter. Men jeg har hørt flere ganger før at rått egg ikke er bra for spiserøret og fordøyelsessystemet ditt, da det gjør at næring fra annet mat ikke blir tatt opp skikkelig i kroppen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...