Gå til innhold

Fotoboks på Sollihøgda

sjbnil

Anbefalte innlegg

Natt til i går kjørte jeg retning Oslo oppover Sollihøgda. Der hvor det går over til motorvei (nede fra Nes i Hole, heter det vel) holdt jeg ganske radig fart, opp imot 130. Midt på natta, ikke en bil å se. På toppen av Sollihøgda er det en 60-sone, og det er en fotoboks, som jo er ganske kjent. Fra skiltet som varsler at det er sone med fotoboks, la jeg meg ned til 60, mens jeg passerte boksen.

Det jeg lurer på er hvorfor boksen blinket i dét jeg kjørte forbi? Dette er en av de nye typene, så det er ikke det røde gamle "hva pokker skjedde"-flashet som kom når man blir tatt, men et veldig lite og diskret hvitt blink fra det øverste hullet.

Mener å ha lest at de tar bilder av alle som kjører forbi, disse nye digitale boksene, men tar den på Sollihøgda gjennomsnittsfart eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt unna fotoboksen la du deg ned i 60? Fotoboksene kan ta måling på deg helt opp mot 150 meter unna om de er moderne nok (ikke at jeg kjenner til hvordan området ser ut der du kjørte)

La meg ned i god stund før skiltet. All is good så lenge det ikke er avstandsmåling fra langt nede i bakken, vi snakker flere kilometer.... Jeg har aldri (tror jeg) kjørt forbi disse strekningene med gjennomsnittsmåling, så jeg er usikker på om dette er en av dem.... tror vel det skal stå under fotoboks skiltet at det er gjennomsnittsmåling, men da skal det vel være en boks i hver ende av strekningen osv.... i alle fall, tror ikke skiltet sa det, og er ganske sikker på at jeg ikke har peiset forbi en ekstra boks uten å ha sett den :p

Lenke til kommentar

Mjaaa... vet ikke det. Tror blinket kom fra det øverste lille hullet, men jeg vet at jeg holdt lav nok fart akkurat der og i god tid i forkant. Får vel se...

Merker vel fort om du får noe ;) Menne hvis det er av den gamle typen ville du ha merket det godt med et sterkt rød/fiolet/hvit lys :p Jeg har kjørt med god avstand på uttrykkningskjøretøy å sett boksene løse ut.. Du ser lyset ganske langt bakover spesielt i tunneller :p

Lenke til kommentar

Mjaaa... vet ikke det. Tror blinket kom fra det øverste lille hullet, men jeg vet at jeg holdt lav nok fart akkurat der og i god tid i forkant. Får vel se...

Merker vel fort om du får noe ;) Menne hvis det er av den gamle typen ville du ha merket det godt med et sterkt rød/fiolet/hvit lys :p Jeg har kjørt med god avstand på uttrykkningskjøretøy å sett boksene løse ut.. Du ser lyset ganske langt bakover spesielt i tunneller :p

Ikke denne, det var av den nye typen. Det vil si, de som ser ut som de gamle, men er bygget om eller noe. Det nederste hullet er byttet ut med noe som ser ut som en mindre linse eller et eller annet, det er ikke lenger det svære hullet som har en rød tone. Jeg har selv sett biler som har blitt tatt av de gamle på høylys dag, og det flasher noe veldig. Men dette er ikke den typen, jeg kjørte til og med så sakte at jeg fikk med meg akkurat det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...