Mondain Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hei, Viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette men opplevde noe merkelig akkurat. Har akkurat flyttet inn i ny leilighet i 2.etg hvor det står et stort furutre ved siden av. Var ute på terassen en tur for en halvtime siden og oppdaget store horder (1000+) med insekter som surret rundt og på dette furutreet. Insektene var relativt store og lagde en kraftig summelyd. Trodde først det var veps, men da en falt ned på terassen min så det ut til å være store biller. Har aldri sett sånne biller før og ihvertfall ikke i så store mengder. En del surret rundt terassen min og det begynte å bli ubehaglig så måtte lukke alle vinduer og dører. Jeg ventet så en halvtime og gikk ut å kikket igjen.. Så si alle billene var borte! Jeg kunne se 1-2 biller runt treet og de som var rundt terassen min var også borte. Merkeligste jeg noen sinne har sett! På maks en halvtime var 1000vis av biller forsvunnet. Noen som har sett noe lignende eller vet hva disse billene var? Har googlet litt men finner ingen biller som lever av og rundt furutrer. Skulle ta bilde av den som falt ned på terassen min men den var også borte da jeg hadde funnet frem kameraet. Jeg rakk å se at den var lysebrun, vinger, 2-3cm stor. Lenke til kommentar
Mr_Pickels Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Ganske umulig å svare på uten bilder egentlig. Det finnes ca 350,000 bille arter, noen er så små du ikke kan se de, noen er større enn hånden din. De kommer også i alle farger, og det er normalt for de å ha vinger. Vanlig at biller flykter raskt om de føler fare, de sprer seg raskt utover og kryper under ting så du ikke kan se de. Hadde sikkert ikke vært dumt å spurt de som bodde der før om de har hatt problemer med de før, noen biller spiser treverk og kan skade huset ditt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 jeg så en fin bille her om natten. Den var ca like stor som tommelfinger neglen, hvilken type kan det ha vært? Lenke til kommentar
paaledgard Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei, Viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette men opplevde noe merkelig akkurat. Har akkurat flyttet inn i ny leilighet i 2.etg hvor det står et stort furutre ved siden av. Var ute på terassen en tur for en halvtime siden og oppdaget store horder (1000+) med insekter som surret rundt og på dette furutreet. Insektene var relativt store og lagde en kraftig summelyd. Trodde først det var veps, men da en falt ned på terassen min så det ut til å være store biller. Har aldri sett sånne biller før og ihvertfall ikke i så store mengder. En del surret rundt terassen min og det begynte å bli ubehaglig så måtte lukke alle vinduer og dører. Jeg ventet så en halvtime og gikk ut å kikket igjen.. Så si alle billene var borte! Jeg kunne se 1-2 biller runt treet og de som var rundt terassen min var også borte. Merkeligste jeg noen sinne har sett! På maks en halvtime var 1000vis av biller forsvunnet. Noen som har sett noe lignende eller vet hva disse billene var? Har googlet litt men finner ingen biller som lever av og rundt furutrer. Skulle ta bilde av den som falt ned på terassen min men den var også borte da jeg hadde funnet frem kameraet. Jeg rakk å se at den var lysebrun, vinger, 2-3cm stor. Lenke til kommentar
paaledgard Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei! Vi opplevde det samme i furua til naboen nå lørdag kveld 10/7, sjekket på nett og fant ut at det må være "sankthansoldenborre". 2-3 cm store, brune, svimete flygestil, klasker ned ukontrollert. Mest sannsynlig har du en gressplen i nærheten der disse kommer opp av bakken etter å ha lagt egg, svermetid på kvelden stemmer også bra med faglitteratur. Måker forsynte seg grådig av disse i lufta - og det er jo bare bra, så slipper vi kanskje angrep i egen hage! Lenke til kommentar
Mondain Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Hei! Vi opplevde det samme i furua til naboen nå lørdag kveld 10/7, sjekket på nett og fant ut at det må være "sankthansoldenborre". 2-3 cm store, brune, svimete flygestil, klasker ned ukontrollert. Mest sannsynlig har du en gressplen i nærheten der disse kommer opp av bakken etter å ha lagt egg, svermetid på kvelden stemmer også bra med faglitteratur. Måker forsynte seg grådig av disse i lufta - og det er jo bare bra, så slipper vi kanskje angrep i egen hage! Hei! Det stemmer. Etter nærmere undersøking idag fant jeg ut at det var disse: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1783:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:55849::1:5570:1:::0:0 Nasty med 1000vis av sånne store biller. Håper de blir borte snart. Takk for innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå