Gå til innhold

Energimåler fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kanskje ikke helt riktig forum, men jeg håper og tror det er noen som har peil og kan bistå... Har handla en energimåler på Clas Olson. Kanskje ikke beste kvalitet, men håper den kan gjøre litt nytte - bare jeg får montert den riktig. Måleren er av typen Efergy, og monteringen innebærer å sette noen sensorer rundt de innkommende strømledningene til sikringsskapet. Huset er bygget i 2005, og har en plombert sikkerhetspanel under selve måleren (og den bryter jeg ikke - det står også i brukerveil). Under denne en metallplate/festeanordning jeg med enkelhet (og risikofritt?) kan skru av for lettere tilgang... spm er hvilke ledninger jeg skal sette sensorene på. I brulerveil står det at det i Norge kan variere - enten må jeg bruke tre sensorer eller en.

 

Alt 1: Fire kabler inn til måleren (på undersiden), tre faser (L1, L2, L3) og en null (N). Null er vanligvis blå. De tre sensorene festes rundt de tre andre svarte evt brune kablene. Alt 2: Fire kabler. Den høyre er alltid målekabelen (fase) fra strømmåleren til sikringsskapet. Alt 3: Nyere innstallasjoner har vanligvis to kabler fra undersiden av strømmåleren. En av kablene er jordkabel og den andre en forsyningskabel. Sensoren skal festes rundt forsyningskabelen.

 

I midt skap ser jeg fire kabler, og to av dem er blå. De to andre er svart. What to do...? Må jeg bruke tre sensorer, eller holder det med en og evt på hvilken kabel bør den festes?

 

B

Ps: Når jeg skrur av panelet ser jeg som nevnt disse ledningene lett - og jeg tror det skal være mulig å få satt på sensor. I samme område er også tilkoplingspkt for jordingsledn (grønn/gul). Må jeg være forsiktig og ikke komme borti disse, eller er det ufarlig...? Bør jeg ta hovedbryteren før montering av sensorene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Takk for kjapp respons. Hovedsikringen er to vippebrytere "lenket" sammen som en. Vet ikke helt om det kan regnes som en eller to "enheter". Samme type sikring brukes på de andre kursene (bare annen amper), bortsett fra jordfeilbryteren. Hvis det er enfas, skulle vel det bety at en sensor på en svart ledning burde funke?? Inngåene/utgående spiller ingen trille antar jeg??

 

Bj

 

 

 

 

Hvordan ser hovedsikringen din ut? Er det en, to eller tre 'enheter'?

To svarte og to blå kan høres ut som enfas, du ser to ledninger inn til måler og to ut. 

 

Jord er ufarlig å ta i.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Fikk satt på en klips, men det er ingen kontakt mellom sender-mottaker. Har fulgt brukerveil., men den gang ei :( Må nok bytte sender evt hente penga tilbake i morra. Tror ikke det er sensoren som er feil, mer senderen. Ikon i displayet skal indikere om kontakt/forbindelse, men dette ikonet får jeg ikke opp. Noen andre som har erfaringer med denne energimåleren - Efergy Elite, wireless electricity meter.

 

B

 

 

 

Tusen takk for hjelpen :)

 

Ja, det er enfas. Og det holder med en sensor, det spiller vel liten rolle hvilken leder du bruker.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har prøvd klips både på en av de svarte og en av de blå kablene, men ingen forskjell/respons. Tror egentlig ikke problemet ligger i klipsen og sikringskapet, men forbindelsen sender-mottaker. I følge dokumentasjonen skal man opprette forbindelse mellom enhetene ved å trykke på en knapp på mottaker (sette i "lyttemodus"), og deretter trykke på transmit-knapp på sender. Om vellykket "paring" skal ikon vises i mottaker, øverst til venstre (bilde 1.jpg). I følge dok vil det vises ---- i displayet om misslykket. Jeg får ikke ikon, men ---- ved "Energy now", så jeg antar paringen ikke har funka... Om vellykket paring, men feil klipsbruk, vil jeg anta "Energy now" hadde indikert dette ved 0000.

 

Legger også ved noen andre bilder...

dokumentasjon.jpg - bla hva det står i brukerveil om ---- vises i displayet

klips rundt svart.jpg - klips satt rundt en av de svarte (har også prøvd blå)

hovedsikring.jpg - bilde av hovedsikringen

under plombert panel.jpg - bilde av ledningene under måler (blå helt til høyre er testet med klips)

 

... tror jeg ringer Trondheim e-verk i morra, og hører om de har en litt proffere løsning og tilby :)

 

post-99012-1278842741,3849_thumb.jpg

 

post-99012-1278842784,3091_thumb.jpg

 

post-99012-1278842821,6155_thumb.jpg

 

post-99012-1278842844,6417_thumb.jpg

 

post-99012-1278842865,7355_thumb.jpg

 

 

B

 

 

 

Hei

Kanskje du kan ta eit bilde av sikringsskapet? :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Ja, har prøvd å få kontakt med sender liggende utenfor sikringsskapet, og med sender like ved mottaker (står 40m som rekkevidde). Ingen kontakt. Har også prøvd "paring" uten sensor tilkoplet som i teorien burde funket, men ikke... Sjekket nettsidene til Efergy.com og oppdaget en mismatch mellom brukerveiledning i eskene og den på nettet. På nettet stod det at link-knappen på mottaker skulle trykkes inn og holdes inne i 2s. Så brått et lite lys i tunnelen, men den gang ei. Ingen forskjell. Ringer dem i morgen :) Sikkert bra "dings", men den må jo virke... Plastic fantastic :)

 

B

Lenke til kommentar

Kort oppdatering til spesielt interesserte :)

 

Det var feil på senderen. Har byttet og montert ny, og nå funker det som ei kule. Senderen ligger i sikringskapet med døra lukket, mens mottaker står i etasjen over. Forbruk svinger opp/ned. Har testa med komfyr av og på. Skal bli spennende å følge med fremover... Forhåpentligvis litt mer "kontroll" (i hvert fall oversikt) i vinter :)

 

B

Endret av johanbj
Lenke til kommentar

Flotters :) Ser den ut til å måle nøyaktig også?

 

Nå er det relativt lite strøm på, og den viser 0.43kW (energy now). Ved bruk av oppvaskemaskin og/eller steikeovn er det fort oppe i 2-4kW. Om dette er riktige tall vet jeg ikke, men det virker vel logisk at en steikeovn bruke 2k i oppstarten? Jeg noterte med tallet på måleren i skapet kl 17 i dag, og noterer igjen kl 17 i morgen. Kryssjekker så mot enheten og ser om den viser samme døgnforbruk... Det bør vel gi en bra kontroll på enheten?

 

B

Lenke til kommentar

Kort oppfølging etter noen dager med bruk...

 

Jeg har valgt målinger pr 6s så endringer oppdateres fort. Enheten synes også å måle riktig, og for meg er det en liten overraskelse at oppvaskemaskinen er liten stygg ulv (den er gammel, ja). Spent på strømkablene til vinteren.

 

Det går selvsagt en del til varmtvann, men uten noe ekstra på, er det jevnlige trøkket hos meg nå om sommeren rundt 0.4KW (akvarium og balansert ventilasjon aktiv hele tiden).

 

I starten slet jeg litt med å forstå hvordan "daily average" og "history" ble utregnet, men fikk tilsendt en pdf fra Efergy som var oppklarende. Send meg en PM om du vil ha...

 

Ellers har denne duppedingsen gjort meg interessert i strøm og prissetting av strøm. Såpass interessert at jeg har brukt en del timer på nettet (Nord Pool) og e-post til e-verkene. Lært mye om både JIP, kraftsystemet, kraftflyt og hvordan lese av spenningen i en høyspentmast ved å se på antall isolasjonsringer :)

 

B

Edit: (PS; glemte å nevne at jeg har gasskomfyr, så det går ikke noe strøm der :))

Endret av johanbj
Lenke til kommentar

WOW Hårek, hva slags greier har du?

 

Jeg har kjøpt meg Green Planet fra UK - fikk den for under 200 kr inkl P&P.

 

Grei nok. Kan desverre ikke kobles på PC, men den logger forbruk av alle dager.

 

Nøyaktigheten .... OKEY, litt avvik. Har satt min til 220V (spenning kan bare settes i 10V Intervall dvs. 220-230-240)

 

En ulemper er vel strømforbruket. Begge deler bruker 2 stk AAA-Batterier. Har satt oppladbare 800mAh batterier i dem, og dem holder 1 mnd før de må byttes/lades igjen. Har sett flere har klaget over akkurat det. Enheten skal spare strøm, men spiser batterier.

 

Men til den prisen var det et grei dingz .

 

post-4964-1279263673,3523_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...