CvSMB Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Hei. Har nå begynt på mitt neste prosjekt og her er kommentarloggen. Har en tid tenkt på å lage et serverkabinett som er stille/lydløst og har en høy WAF-faktor. Med andre ord skal det kunne stå fremme uten å bli ansett som å være en datamaskin. Tidligere har jeg laget en server som også er basert på et gammel radio-kabinett som jeg fant på loftet. Dette inneholder et ITX-hovedkort, to harddisker, en cd-rom og baserer seg på en ekstern strømforsyning på 75watt. Denne har fungert veldig bra, men har ikke nok prossessorkraft til å gjøre det jeg vil videre. Derfor lette jeg etter en annen mulighet med god nok plass til ATX-hovedkort og en del harddisker. Her er noen bilder av det. Så tilfeldigvis fant jeg et gammelt radiokabinett på Finn som ble gitt bort med masse plass, ikke for langt unna og et, for meg, pent utseende. Heldigvis hadde det blitt en del "misshandlet" fra før så jeg får ikke dårlig samvittghet for å ødelegge et perfekt klenodium. Selve radioen fungerte heller ikke. Først er det selvfølgelig å ribbe hele saken for innhold som ikke skal være der. Her er den del bilder av det.. Her er bakveggen fjernet Her er selve radiodelen tatt ut. Og her er alt fjernet fra rammen. Hvis noen trenger gamle radiodeler, gi beskjed! Og her er alt fjernet som skal fjernes. Herfra er det masse pussing som gjelder. Det betyr også at jeg må rydde i boden slik at jeg kan stå der.. Ikke så veldig fristende, men får da kanskje orden der også om jeg har ork nok.. Ettersom jeg har tenkt på å lage noe slikt lenge så hadde jeg allerede kjøpt inn to komponenter. Det ene er en "hovedkortholder" fra Lian Li og et harddisk-kabinett med power, reset og leds. Dette er egentlig komponenter til kabinetter Lian Li lager men passet mitt behov. Og tror dere ikke at det passet perfekt! Griseflaks!! Her er det 1mm på hver side! Som sagt, griseflaks! Da blir det rydding i boden og deretter masse pussing. Får se hva som blir gjort videre denne helgen... Endret 12. juli 2010 av CvSMB 1 Lenke til kommentar
CvSMB Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Statusoppdatering. Hei igjen! Har blitt litt overrasket over at kommentartråden kom så fort i gang, det var veldig hyggelig. Har ikke skjedd så mye med selve kabinettet. Demontert alle dører og annet som kan tas løs slik at det er lettere å få rent og malt. Ikke tatt noen bilder av det da er liten forskjell fra forrige gang. Har hatt mange tanker om hvordan ting skal plasseres og hva som skal inn av hardware. Har derfor bestilt noe småtteri fra Netshop til å begynne med harddiskholder og støydemping. Ellers kommer jeg til å sette inn en del gamle komponenter frem til jeg oppgraderer til noe annet. De gamle komponentene jeg har liggende er: - MSI K9VGM-V - AMD Athlon 64 X2 4400+ - Crucial DDR2 PC5300 - Samsung SpinPoint F1 1TB - Slim DVD-rom. Aner ikke hva merket er da den er noe jeg har hatt liggende en stund. Dette er jo ikke optimalt men fungerer tilfredsstillende som testkomponenter frem til alt er oppe å går. Softwaremessig kommer jeg til å bruke WHS frem til noe bedre dukker opp eller nye WHS er god nok for mine behov. Neste på listen nå er å få kjøpt og saget til en del hobbyplater som skal inn i stedet for de gamle som ikke passer lengre, samt noe maling. Må jo ha noe å gjøre mens jeg venter på pakkene.. Lenke til kommentar
CvSMB Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Hei igjen! Da er det tide for en liten oppdatering. Ikke skjedd så mye med selve kabinettet, fått kappet opp erstatningsplater for der tuner og høyttaleren satt og bestilt opp noen deler/dingser fra Dealextreme.com. Bilder kommer antageligvis i morgen da jeg endelig har ferie! Her er noen av tingene: - SATA-kontroller(trengs til det gamle hovedkortet). - Et kombinert kabinett og holder for USB-harddisk (Kan være veldig praktisk). - En IPAD wannebe (varierte tilbakemelding på denne og har hittil ventet ca 7 uker på at denne skal komme på lager). Så satser vi på at jeg får gjort noe i morgen! Lenke til kommentar
CvSMB Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Da kommer det noen bilder. Her er de nye platene satt inn. De skal selvfølgelig ikke se slik ut men bestandig morsomt å se hvordan de skal bli. Har fått pusset ned det meste her. Og her har jeg satt inn ene hobbyplata med hull for DVD-rom og USB-HDD. Ikke fått laget ferdig hullet til wannabeIPADen ettersom jeg ikke har fått denne enda. Det må da vente litt.. Beklager den elendige kvaliteten på bildene, men har mistet minnekortet til det vanlige kamraet så da blir det mobilkamera. Neste på agendaen er å vaske vekk støv, lime på plass noen småting og begynne å male. Deretter begynner det morsomme med å montere deler. Lenke til kommentar
CvSMB Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Hei! Etter en måneds opphold i selve oppdatering av loggen er det på tide å komme med litt mer info om hva som har skjedd. Har fått malt selve kabinettet og gjort en del småting. Er fremdeles mye som gjenstår av ting for å få det til å se pent ut, men det blir gjort etterhvert. Her har jeg fått malt selve kabinettet. Kommer nok til å bli malt en gang til i fremtiden en gang ettersom det er noen ujevnheter som skal pusses ned og jevnes ut. Her er det som skal inn i fronten. + en DVD-leser som ikke ligger her. Her er fronten blitt saget ferdig. Mye småplukk når det kommer til kvaliteten på utskjæringen her men snakker dere ikke med noen proff snekker. Og her har fronten fått limt på stoff så alt skal se penere ut. Og her er ståa nå. Skjært ut stoffet slik at det passer med det som skal settes inn. Gjenstår å skjære ut og lime fast rundt DVD-rommene og montere de til selve fronten. Oppdatering følger etterhvert. Inntil videre er tidspunktet ukjent.. Lenke til kommentar
CvSMB Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Heihei! Har ikke skjedd noe her siden august oppdager jeg nå til min skam. Noe mer har skjedd med prosjektet selv om det ikke her helt ferdig ennå (har hatt mye annet å gjøre og føre). Legger kort og godt bare inn noen bilder, så får vi se om det kommer mer utfyllende info til slutt.. Så sier vi god jul til alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå