Gå til innhold

Trenger hjelpt til å finne uv filter og rense utstyr

Anbefalte innlegg

Har canon eos 550D + kit objektivet med IS og canon sin 50 mm f1.8 (med solblender).

Trenger UV filter på begge objektivene mine, og noe å rense med.

Har litt støv både foranog bak objektivene og noen få små støv på sensoren, syntes på bildet og det er ikke gøy.

Hva trenger jeg?

Selv har jeg skjønt at jeg trenger 2 stk uv filter, og noe til å rense sensor og objektiv med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har litt støv både foranog bak objektivene og noen få små støv på sensoren, syntes på bildet og det er ikke gøy.

Hva trenger jeg?

En vanlig bomullsklut (T-Skjort) gjør susen, men det beste er en såkalt linsepen. UV filter trenger du neppe!

Lenke til kommentar

Trenger? Det eneste du faktisk trenger her er en liten mikrofiberklut og kanskje en liten blåsebelg. Jeg har f.eks valgt og ikke ha filter på objektivene mine, fordi jeg rett og slett ikke gidder å bruke flere tusen på det. Men selvfølgelig, kjøper jeg et objektiv til 15k en gang, kjøper jeg kanskje et uv-filter.

Men så over til det du vil ha:

Canon 50mm f/1.8 = 52mm filter

Kit-objektiv = 58mm filter

Rense-sett (følger ofte med klut, blåsebelg og væske)

Lenke til kommentar

Kjøper du et objektiv til 15k en gang så er det nok et knallbra objektiv. Ikke ødelegg bildekvaliteten ved å sette på et UV-filter. UV-filter skaper refleksjoner og gir dårligere bildekvalitet. De dårlige UV-filtrene gir mye dårligere kvalitet, mens de gode bare gir litt dårligere kvalitet.

UV-filtre er tynne og skjøre glass. De knuser lett og kan lage stygge riper i det fine dyre objektivet og dermed redusere verdien på bruktmarkedet kraftig. Det har ikke så mye å si for bildekvaliteten, men positivt er det i hvert fall ikke med riper. Frontglasset på objektiver generelt er tykt og solid glass. De knuser ikke lett. Skulle du være uheldig så blir det trolig bare et lite hakk i stedet for å få stygge skraper etter glasskår fra UV-filteret. UV-filter har også en tendens til å kile seg fast dersom de blir knust. Et fastkilt knust filter er heller ikke bra for bruktprisen. Hvis du vil beskytte objektivet mot fallskader så bruk for all del en solblender. Den forbedrer bildekvaliteten ved å hindre strølys fra sidene. I tillegg demper den fallet mye bedre/mykere enn et filter uten å gi fare for glasskår-skader.

Men vurder gjerne et polariseringsfilter (CPL) eller gråfilter (ND) hvis du føler behov for den effekten de gir. Men bruk de med omhu, ingen av de bør stå på kameraet kontinuerlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pappa som i sin tid tok endel bilder sier da noe om at frontelementet. Skjønner ikke helt hva han mener, men det er muligens gammeldags?

Lest å sett de videoene, jeg selv skjønner den. Men uansett usikker... Mange sier man burde ha, mange sier man ikke burde ha XD

Lenke til kommentar

Jeg har undersøkt å funnet ut hvor mitt lille hårstrå i kamerahuset er. Det er ikke på sensoren, den er 100% ren. Men den er på en annen del. Usikker hva den heter, men tror det heter mattskive. Det er den lille lit grå plata som ligger "oppe" i kamerahuset. Der ser jeg det, rett ved siden av en av fokuspunktene.

Hvordan ta det bort?

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe bare en blåsebelg, går du på apoteket. Samme dingsen for 3-4 tiere!

Ja, og husk at det du må be om på apoteket er en øreskyller og ikke en blåsebelg, sistnevnte vet de nemlig ikke hva er for noe der. Vi fotoentusiaster derimot vet selvsagt at en blåsebelg og en øreskyller ja det er en og samme sak. :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe bare en blåsebelg, går du på apoteket. Samme dingsen for 3-4 tiere!

Ja, og husk at det du må be om på apoteket er en øreskyller og ikke en blåsebelg, sistnevnte vet de nemlig ikke hva er for noe der. Vi fotoentusiaster derimot vet selvsagt at en blåsebelg og en øreskyller ja det er en og samme sak. :new_woot:

Da jeg kjøpte blåsebelg på apoteket spurte jeg om jeg kunne kjøpe bare en sånn pumpe som følger med i ørerens-settet, fordi jeg ikke skulle rense ørene. Hun spurte hva jeg da skulle bruke den til, og da hun hørte svaret hentet hun en klysterpumpe og mente den var bedre til det jeg skulle bruke den til, siden den er større. Apotekfolka vet mye.

Snart kommer nok Trondster inn i tråden, og kommenterer noe om dritt på sensoren. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...