Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pålitelig familiebil. Anbefalinger?

elmi

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter familiebil. Øvre prisgrense er ca 150.000kr. Siden vi trenger plass i baksetet til bakovervendte barneseter (opp til ca 3-4 år), har jeg sirklet meg inn på følgende modeller: Mazda 6, VW Passat, Toyota Corolla Verso, VW Touran (har vurdert octavia, men den tror jeg blir for knapp i baksetet).

Trenger ikke 7-seter, men disse flerbruksbilene har vel ok plass til bilstoler bak .

Noen tips? Særlig med tanke på rykte og erfaringer mtp holdbarhet og uforutsette verkstedutgifter. Når (i km) må man regne med at verkstedutgiftene begynner å løpe?

Jeg vet det har vært rustproblemer på mazda 6. Er det grunn til å bekymre seg for dette dersom bilen er tectylbehandlet?

Tar også imot tips om andre aktuelle modeller som kan være gode kjøp.

Takker for alle gode råd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rustproblemene til Mazda 6 har ikke vært på understellet, men på bl.a. dørkarmer og slikt. De fleste er behandlet mot det, og jeg ville ikke kjøpt en som ikke var tatt på garantien.

Når det gjelder typisk flerbruksbil som er problemfri ville jeg valgt Verso. Veldig kjedelig, men veldig driftsikker. Touran er ikke en typisk driftsikker bil, heller tvert imot.

Når det gjelder stasjonsvogner ville jeg valgt Mazda 6. Bedre kjøreegenskaper og bunnsolid kvalitet, kontra Passat sitt litt frynsete rykte. Syns også Mazdaen ser bedre ut.

Lenke til kommentar

Har kjørt 85.000 km i en 2005 Touran uten noen "driftsproblemer".

Har hatt et par feil riktignok; en dørlås som måtte byttes og dessuten ser jeg det har kommet et par mistenkelige rustroser under lakken to steder. Utenom det har det ikke vært noe nevneverdig. Touran ble dessuten en av de mest driftssikre bilene i en lang 100.000 km test. Kombinasjonen 2.0l diesel og DSG er knallbra. Da må du nok opp i pris, riktignok.

Når det gjelder barnestol; med en BeSafe et-eller-annet bakovervendt stol i baksetet er det IKKE god plass i passasjersetet foran. Barnestolen tar mye plass pga en trinn-regulering med altfor store trinn. Vær derfor obs på valg av barnesete, noen tar mye unødvendig plass. En stasjonsvogn gir antakeligvis litt mer plass i lengden, men Touran (og tilsvarende) har god plass i høyden pluss at man sitter høyt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Har ekstremt dårlige erfaringer med Volkswagen Touran. Blir glad nå som jeg blir kvitt bilen i neste uke, da jeg har bestilt ny. Men Toyota Verso syntes jeg er det beste alternativet. God plass + driftssiker, kanskje litt "kjedelig" interiør, men slik er alle Toyota'er. Går som regel lite i stykker har jeg hørt.

Bare etter noen månder etter jeg fikk min Touran i 2007, fikk jeg mine første problemer med bilen, siden har de komt etter en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...