mNA3rd Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hei! Det er lenge siden jeg har byggd PC (7-8år), og jeg har ikke fulgt helt med utviklingen. Men nå har jeg tenkt å starte opp med litt gaming osv. Slik jeg har forstått det, så er SSD framtiden. Og jeg håper at om jeg investerer i SSD, så har PC'en en levetid på 3år. Plan min er å ha OS og spill på SSD'en, også eventuellt en annen harddisk for alt mulig annet. Må jeg ha ett spesiellt hovedkort for å ha både en SSD og en HDD? Og jeg lurer på om jeg kan kjøpe f.eks. : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326294 og bare en ekstra SSD i tillegg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586431 Takk! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) SSD er fremtiden ja, men du bør ikke velge en SSD nødvendigvis fordi maskinen skal være så fremtids-sikret. Uansett om du velger vanlig HDD eller SSD så vil det uansett være tilgjengelig mye billigere og mye MYE raskere SSDer et par år i fremtiden. Det sagt så vil du helt sikkert være bra fornøyd med en SSD 3 år frem i tid - men bare ikke forvent at den ikke skal være utdatert i forhold til de nye produktene innen da. Det er desvere bare uungåelig. Men ellers, så om du har råd til det så er en SSD en ypperlig investering. Hovedsakelig så vil det påvirke maskinen på den måten at alt vil føles å reagere mye kjappere enn normalt. Åpning av menyer, vinduer, små programmer slik som nettlesere osv. vil ikke lenger vente et sekund eller to før det reagerer men vil synes å reagere mer eller mindre momentant. Det er hovedfordelen ved en SSD, og det gjør egentig veldig mye for å øke bedre den generelle brukeropplevelsen av maskinen. Å instalere spill på SSDen er egentlig ikke så veldig mye å hente på. Det vil være bedringer her og der i forhold til en vanlig harddisk, men det vil ikke være noen enorme forskjeller. Hovedakelig vil du kunne forvente å redusere lastetid på nye brett og slikt med en håndfull sekunder. Har du den ekstra plassen til overs på SSDen så er det ingen grunn for å ikke gjøre det, men jeg ville ikke kjøpt en ekstra stor SSD bare for å kunne ha plass til det. Det er utvilsomt OSet diverse andre programmer som du bruker ute i windows som tjener mest på SSDen (slik som eksempelvis nettleseren) - så ha OSet og programfiler katalogen på den først og fremst. SSDer trenger ingen spesielle hovedkort eller kontakter. De bruker de samme som vanlige HDDer. De aller aller fleste disker nå (både SSD og vanlige HDD) bruker S-ATA kontakt. IDE er i ferd med å forsvinne helt, så det er ikke å annbefale, men det er tvilsomt at du ville klart å finne en SSD med IDE kontakt på selv om du prøvde. Produktene du linker vil fungere helt fint sammen. Denne Intel SSDen er også generellt sett høyt annbefalt av ekspertene, så du får ikke feil der. En siste ting jeg vil bemerke er at det kan være en fordel å bruke windows7 med denne SSDen for å få støtte for TRIM funksjonen. TRIM gjør at SSDen ikke mister litt ytelse over tid slik som har vært problemet med tidligere SSDer. windows7 støtter TRIM. Jeg tror også det er noe støtte i Vista, men jeg kjenner ikke detaljene og støtten der er ikke like god som i win7, så det er det mest ideelle OSet for dette (samt at det annbefales av mange andre grunner også over Vista) -Stigma Endret 10. juli 2010 av Stigma Lenke til kommentar
mNA3rd Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Tusen hjertelig takk for svar! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Bare hyggelig. Det er i det hele tatt kjekt når fol sier takk for hjelpen. Det er som regel belønning nok for å hjelpe -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå