Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du hadde all makten i norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan da ikke-vestlige innvandrere vite og være interessert i og.

Enklere og sikkrere med de vestlige. Dessuten tilhører de Vesten og burde kunne bosette seg hvor som helst her. Et mer internt og åpent Vesten er ikke å forakte.

Like fremmede for meg.

Ikke land, folk og Vesten genrelt.

Hvorfor forskjellsbehandle? Ikke-vestlige kan da gjøre en minst like god jobb som en vestlig...

Fordi det er på tide å prioritere at Vesten bør ha en større vestlig befolkning enn ikke-vestlig og at vestlige krefter bør råde her.

er bare bra å bli beriket med innvandrere. Man bør heller fokusere på å kaste ut radikale krefter fra landet.

Det har vært nok "berikning" for en lang stund. Nå er det på tide å fokusere på å sammle og styrke Vesten. Folk som vil vekk fra eget land kan bosette seg andre plasser og.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I tilfeldig rekkefølge:

• Innsatt totalforbud mot alt av alkohol og tobakk, og jobbet for å utrydde all produksjon og salg av narkotiske stoffer. Ja, dette er drastisk, men jeg står fullt og helt for det. Folk kan ruse seg på sjokolade, god musikk og fine opplevelser.
  • Konsentrert mer fokus rundt å verne om den norske naturen, framfor å sette opp nye boligblokker. Vi har så utrolig mye vakkert i landet vårt.
  • Iverksatt flere miljøvennlige tiltak i landet.
  • Forlenget lærerutdanningen, og sørget for strengere pedagogiske krav. Likevel ville jeg lagt fokus på å rekruttere flere lærere, så lenge det er gode, fagutdannede lærere.
  • Avviklet nynorsk som offisielt skriftspråk.
  • Jobbet for et skolesystem som bedre tilpasser seg den individuelle elev. (Har opp mot en milliard andre tiltak når det gjerder Norsk Skole, men jeg tror Forumet hadde kortsluttet hvis jeg prøvde å poste alle sammen.)
  • Detronisert lekseordningen. At lekser mest av alt er et forbanna problem i hverdagen, trenger ingen medisinsk påvisning for å regnes som et offisielt faktum.
  • Fjernet kristendommen som statsreligion, slik at medlemskap i Kirken var frivillig.
  • Innført strengere regler for innvandring og oppholdstillatelse, som ville gjort det enklere å drive kriminelle ut av landet. Ikke fordi jeg prinsipielt er motstander av et internasjonalt samfunn med hjelp til de som trenger det, men for å verne landet vårt fra mye av den kriminaliteten som tas inn hit fra andre deler av verden. Hele asylpolitikken burde rett og slett revurderes.
  • Bedret landets straffesystem. Det er enkelte forbrytelser man aldri skal ut i samfunnet igjen etter å ha begått. Jeg ville også gitt mer penger til kriminalomsorgen.
  • Skaffet et bedre støtteapparat for psykisk syke. Mennesker som virkelig trenger hjelp, er nødt til å få den nødvendige støtten de kanskje avhenger av - om jeg så må stå og tvinge det på dem. Det er nødt til å finnes grenser for hvorvidt mennesker med psykiske vanskeligheter skal ha full rett til å bedømme hvorvidt de ønsker å ta vare på seg selv.
  • Forbydd alle former for dyreplageri. Pelsindustri, testing av kosmetikk osv. skal utslettes fullstendig.
  • Fjernet bompengeavgiften. Det er for drøyt at det skal koste tjue kroner ekstra til og fra skole eller jobb hver bidige dag, i tillegg til bensinprisene.
  • Innført en ordning som bedre undersøker barns forutsetninger for oppvekst allerede fra fødselen av. Økonomisk oppfølging for de som trenger det, ufravikelig tilbud om rehabilitering og psykologisk hjelp til foreldrene, og generelt en forsikring som lover alle barn en best mulig oppvekst ut fra forholdene. Vi er nødt til å stille bedre opp for våre etterkommere! Det er tross alt de som arver landet når vi forsvinner.

Førsteprioriteten min ville utvilsomt vært landets skolesystem. Det er utallige tiltak som burde vært gjort for lenge siden.

Endret av Vida
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var så fornøyd med alt jeg leste, men så kom dette på slutten, rett før jeg skulle gi deg et pluss. Hvorfor vil du forby tobakkssalg? Er du imot bruk blant mindreårige, er det bedre å sette tobakken inn på vinmonopolet. Dette støtter jeg ikke, men det er en mulighet.

Hva skjer med den grunnleggende, menneskelige frihet?

Hva folk gjør i egen stue skal jeg ikke kontrollere, men jeg forventer å kunne bevege meg fritt utendørs uten å måtte "ta hensyn" til at folk røyker. Slik er det ikke i dag.

Kan godt omformuleres til: - Forbud mot røyking i offentlighet.

Den kan jeg godt støtte. Jeg synes ikke tobakk skal være ulovlig, men røyking er som kjent skadelig for omgivelsene. Så å forby røyking på offentlig sted er greit.

Lenke til kommentar

I tilfeldig rekkefølge:

• Skaffet et bedre støtteapparat for psykisk syke. Mennesker som virkelig trenger hjelp, er nødt til å få den nødvendige støtten de kanskje avhenger av - om jeg så må stå og tvinge det på dem. Det er nødt til å finnes grenser for hvorvidt mennesker med psykiske vanskeligheter skal ha full rett til å bedømme hvorvidt de ønsker å ta vare på seg selv.

Helt enig. For å få snakke med psykolog må man i dag vurdere å ta selvmord før man får hjelp. Det er rett og slett alt for dårlig både for vanlige folk som trenger støtte og for alvorlig psykisk syke.

Ikke enig i alt det andre, men flott det hvertfall er noen som innser at den psykiske helsen også er viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[*]Innsatt totalforbud mot alt av alkohol og tobakk, og jobbet for å utrydde all produksjon og salg av narkotiske stoffer. Ja, dette er drastisk, men jeg står fullt og helt for det. Folk kan ruse seg på sjokolade, god musikk og fine opplevelser.

Dette vil føre til et enormt svartemarked av tobakk og alkohol og masse kriminalitet. Alkoholforbud har blitt prøvd i USA tiderligere og det skapte Al Capone.

[*]Konsentrert mer fokus rundt å verne om den norske naturen, framfor å sette opp nye boligblokker. Vi har så utrolig mye vakkert i landet vårt.

Så hvor skal alle de som flytter inn i Oslo bo? Dette vil føre til et enormt plassmangel, boligpriser som skyter i været og folk som bor sammen med familien sin i små leiligheter.

[*]Forlenget lærerutdanningen, og sørget for strengere pedagogiske krav. Likevel ville jeg lagt fokus på å rekruttere flere lærere, så lenge det er gode, fagutdannede lærere.

Hvordan skal lengre lærerutdanning føre til noe som helst? De beste lærerene er ikke de med flest år på skolebenken, men de som forstår elevene og har gode undervisningsmetoder. Jeg vil si at det viktigste er å gjøre læreryrket mer tiltrekende. Noe som betyr høyere lønn og bedre arbeidsforhold. Men det skal også være mulig å sparke dårlige lærere og gi bedre lønn til gode lærere.

[*]Avviklet nynorsk som offisielt skriftspråk.

Dette vil bli populært. Vil bare føre til at folk skriver nynorsk på trass. La folk få velge selv om de ønsker å skrive på nynorsk eller bokmål.

[*]Detronisert lekseordningen. At lekser mest av alt er et forbanna problem i hverdagen, trenger ingen medisinsk påvisning for å regnes som et offisielt faktum.

Å gjøre arbeid hjemme er en del av hverdagen for voksne mennesker. Hvorfor skal vi ikke forbedre barn til å kunne jobbe uten at noen står over dem? Hvorfor skal vi ikke forbedre elevene til å fullføre oppgaver innen en viss dato?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville:

Infrastruktur

- Bygget ut Gardermoen, Flesland og andre flyplasser som står i fare for å sprenge kapasiteten innen få år.

- Bygget motorvei mellom Oslo og Trondheim, Bergen og Kristiansand, samt en motorvei fra Kristiansand til Trondheim, via Stavanger og Bergen. Dette blir vel E39.

- Utredet om det er nødvendig med motorvei fra Trondheim til Bodø.

- Utredet om det er lønnsomt med tog nord for Bodø.

- Bygget en motorveisringvei rundt hele Stor-Oslo.

- Bygget minst en ny t-banetunnel i Oslo.

- Bygget bybane i Stavanger og Kristiansand.

- Sett på nødvendigheten av en bybane i Trondheim og Grenlandsområdet.

- La private stå for drifting/vedlikeholde vei, ved å innføre Italias system. Der tar du en billett når du kjører på, og betaler ved avkjørslen. På den måten betaler du nøyaktig for den strekningen du har kjørt. Dette blir mer rettferdig.

Byråkrati

- Avskaffe kommunen, og gi fylkeskommunen ansvar for grunnskolen. Helse o.l. gjøres sentralt, for større rettferdighet.

- Lage et nytt fylke, kalt "Oslo Metropolregion". Her ville Bærum, Asker, Skedsmo, Oppegård og lignende kommuner falle inn.

Annet

- Sette en maksgrense på bensin- og dieselpriser, for å unngå perioder med 15 kroner literen. Jeg ser for meg noe som 12-13 kroner. Dette betyr at avgiftene reduseres i denne perioden.

- La 16-åringer kjøre el-bil.

- Utvide skoleuken med tre timer, for å innføre ett praktisk fag i grunnskolen.

- Fjerne karakterer i kroppsøving, ettersom dette faget ikke kan gi tilrettelagt opplæring for personer som ikke kan gymme som andre. Her tenker jeg på kondisjon, overvekt og fedme.

- Tillate salg av cannabis i godkjente utsalgssteder. Dette er for å kontrollere det som er på markedet.

- Redusere avgiftene på snus. Snus er langt fra så skadelig som røyk, og bør derfor ikke behandles sånn av staten.

- Gjøre samisk til et offisielt språk. Språket brukes av så mange, at jeg ser på det som diskrimminerende at ikke samisk er offisielt.

- Dele opp norsk-faget i to nye deler. Norsk, hvor rettskrivning, grammatikk og språkhistorie faller inn, og et fag jeg ønsker å kalle litteratur. Det er urettferdig at en med gode norskkunnskaper trekkes på grunn av feil valg av sjanger, og omvendt for andre.

- Kun tillate lektorer som lærere i skolen. Adjunkter vil ikke miste jobben i dag, men alle nyansatte må være lektorer.

- Senke avgiftene på bil drastisk.

- Fjerne alle avgifter på el-bil.

Lenke til kommentar

Mener du både inne og uteområder? I uteområder gjør det ingen skade for andre ved mindre de sitter rett ved siden av dem som røyker.

Hvor ofte går man ut eller inn av butikker eller kjøpesentre uten at det står noen og røyker akkurat ved inngangen? Uansett hvor fint vær det er eller om det er tak eller hva det skal være, står de akkurat ved inngangen.

Lenke til kommentar
Dette vil føre til et enormt svartemarked av tobakk og alkohol og masse kriminalitet.

Synd for misbrukerne at jeg kommer til å ha en spionelite som lurer bak hvert eneste hjørne, da.

Så hvor skal alle de som flytter inn i Oslo bo? Dette vil føre til et enormt plassmangel, boligpriser som skyter i været og folk som bor sammen med familien sin i små leiligheter.

Jeg sier ikke at hvert eneste grantre skal fredes, jeg påpeker bare at vi ikke kan utslette den vakre naturen vår.

De beste lærerene er ikke de med flest år på skolebenken, men de som forstår elevene og har gode undervisningsmetoder.

Det er jo nettopp dette jeg vil presse inn som en del av lærerutdanningen. Meningsfull pedagogikk med all fokus på elevenes beste.

Dette vil bli populært. Vil bare føre til at folk skriver nynorsk på trass. La folk få velge selv om de ønsker å skrive på nynorsk eller bokmål.

Folk må gjerne få skrive nynorsk så mye de vil for min del, men som obligatorisk skolefag skal det i alle fall fjernes.

Å gjøre arbeid hjemme er en del av hverdagen for voksne mennesker. Hvorfor skal vi ikke forbedre barn til å kunne jobbe uten at noen står over dem? Hvorfor skal vi ikke forbedre elevene til å fullføre oppgaver innen en viss dato?

Jeg har tusen argumenter, men jeg skal spare oss begge fra å ta leksedebatten i denne tråden.

Endret av Vida
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også enig i at enorme endringer må gjøres med skolesystemet, men tviler på at Vida og jeg tenker i de samme banene...

Ikke vær for sikker. Jeg har såpass mange ideer om et bedre skolesystem i landet, at det praktisk talt skal være umulig at vi ikke tenker synkront om noe som helst.

Lenke til kommentar

Synd for misbrukerne at jeg kommer til å ha en spionelite som lurer bak hvert eneste hjørne, da.

Så hvor mye er du skal bruke på politi? I dag klarer man ikke å ta voldtektsforbrytere en gang, eller dealere på gata. Hvordan skal man klare å ta folk som lager alkohol og røyk i skjul? De klarte det ikke i USA og Norge vil ihvertfall ikke klare det.

Jeg sier ikke at hvert eneste grantre skal fredes, jeg påpeker bare at vi ikke kan utslette den vakre naturen vår.

Det er få som ønsker å utslette naturen i Norge.

Det er jo nettopp dette jeg vil presse inn som en del av lærerutdanningen. Meningsfull pedagogikk med all fokus på elevenes beste.

Ikke alt i verden kan læres igjennom en skolebok. Pedagogikk er allerede en del av lærerutdanningen og det vil ikke hjelpe å utvide den. Det finnes langt bedre metoder å sørge for gode lærere.

Folk må gjerne få skrive nynorsk så mye de vil for min del, men som obligatorisk skolefag skal det i alle fall fjernes.

Å ha valgfri nynorsk/bokmål som Høyre ønsker er noe helt annet enn å forby nynorsk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Så hvor mye er du skal bruke på politi?

Ganske mye, takk.

Det er få som ønsker å utslette naturen i Norge.

Fint at vi er enige.

Ikke alt i verden kan læres igjennom en skolebok. Pedagogikk er allerede en del av lærerutdanningen og det vil ikke hjelpe å utvide den. Det finnes langt bedre metoder å sørge for gode lærere.

Å vektlegge den pedagogiske delen av lærerutdanningen, vil gi et bedre bilde av hvilke studenter som han anlegg for å bli gode pedagoger. En annen ting det burde legges mer fokus på, er undervisningsopplegg med rom for individuell tilpasning. I flere tilfeller seg jeg dessuten at flere lærere mangler grunnleggende kunnskap når de settes ut i praksis. I løpet av livet har jeg møtt utallige lærere som aldri burde vært uteksaminert fra skolebenken.

Å ha valgfri nynorsk/bokmål som Høyre ønsker er noe helt annet enn å forby nynorsk.

Jeg har aldri snakket om å forby nynorsk, jeg skal bare degradere skriftspråket fra den plassen det har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rasisme trenger ikke å være usaklig eller urimelig. Om ikke du legger en helt annen mening i de ordene enn jeg gjør.

?Rasisme=usaklig eller urimelig diskriminering! Tror ikke man finner andre fortolkninger av det.

Det har du jammen rett i :D For lang tid uten å skrive på norsk.

Poenget var igrunnen bare at om FrPs diskriminering innføres på Demokratisk vis har den da blitt "saklig og rimelig"?

Jeg vet ikke hva du snakker om, men jeg vet ihvertfall at FrP sin politikk inneholder mye usaklig og urimelig diskriminering av innvandrere.

Det ene spørsmålet, svensk vs pakistaner, var ett forsøk på å klarlegge om du nekter å annerkjenne at dagens system diskriminerer. Ditt ikke-svar var klart nok.

Det eneste jeg har snakket om er som sagt usaklig og/eller urimelig diskriminering av innvandrere. Dagens system diskriminerer ikke og ihvertfall ikke på den måten. Men med FrP ved roret :ohmy: .....

De blå øyne var ett forsøk på å forstå hva du anser som akseptable kriterier for diskriminering.

Men det er fullstendig tullete å skrive og gir ingen mening i det hele tatt...Det sier da ingenting om usaklig og/eller urimelig diskriminering av innvandrere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...