WiiBoy Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Sier ikke at jeg gjør det selv, men ser andre som gjør det. Det er tydelig at noen liker kontantbetaling bedre enn kortbetaling. Hva har det med saken å gjøre? Dersom de liker kontant betaling, så må de gjerne betale kontant. Det er faktisk mulig å betale et beløp på 1000 kroner med 5 stk 200 lapper. Jeg vet det sikker høres absurd ut for deg, men prøv en gang så kan du se. Det går helt fint og er ikke farlig i det hele tatt. Dessuten har du dette med ferier og veksling i annen valuta Der har du et ekstremt dårlig poeng, det er mye mer tungvindt å gå på et vekslingskontor i Gambia og veksle norske 1000 lapper til gambiske dalasi, enn å ta ut dalasi fra en minibank i Gambia. Det jeg derimot ville gjort var å fjerne femtiøringen. Den er totalt unyttig. Den kommer til å fjernes fordi den er koster samfunnet mer en den har nyttverdi. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jeg vet det sikker høres absurd ut for deg, men prøv en gang så kan du se. Det går helt fint og er ikke farlig i det hele tatt. Prøv igjen uten slike sarkastiske tullekommentarer så skal jeg svare deg. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Er ikke noe vits, for du kommer jo ikke med noe som gir mening. Du klarer ikke å svare på hvilke tilfeller det er mer praktisk å bruke kontant enn kort, der det er behov for så store sedler som 1000 lappen. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Har du egentlig klart å bevise at det er så mye mer praktisk med kort? Faktisk er det forferdelig upraktisk å bruke kort i et sett ettersom det er så lett å helt miste oversikten over hvor mye du bruker. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Som jeg har skrevet tidligere gir kontoutskrift fra kortbruk en ekstremt mye bedre oversikt over forbruk enn kontant oppgjør. Denne oversikten ligger lett tilgjengelig i nettbanken, eller kan fås tilsendt i brev form. Hvorfor mener du forresten at 1000 lappen er så viktig for å ha oversikt over forbruk? Er det vanskeligere å ha oversikt med 5 stk 200 lapper? Endret 5. oktober 2010 av WiiBoy Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har du egentlig klart å bevise at det er så mye mer praktisk med kort? Faktisk er det forferdelig upraktisk å bruke kort i et sett ettersom det er så lett å helt miste oversikten over hvor mye du bruker. Jeg er enig i at det er mer praktisk med kontanter, men det betyr ikke at jeg trenger 1000-lappen. Faktisk er bade 1000-lappen og 500-lappen altfor store for daglig bruk og butikker liker ikke at du handler med dem. Skal jeg bruke flere tusen kroner, sa bruker jeg kort uansett. Her far jeg bare 20 dollarer fra minibaken, noe som er verdt 80 kroner. Det fungerer egentlig ganske greit. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Mange som handler med tusenlapper når det gjelder storhandling som til jul. Synes pengesystemet burde være som det er i dag bortsett fra at femtiøringen burde forsvinne. En ting til jeg ville gjort om makten var min: Legalisert all form for genmanipulert mat. Lenke til kommentar
mortalisk Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Morsomt hvordan 99% av alle her tror de er så smart at de tar planøkonomiveien. Som eksempel, hvordan i alle dager kan man vite hva som er best av tog, fly, bil, traktor, sykkel osv, uten å la dette bli opp til markedet å bestemme? Når man bruker skattepenger(ufrivillige penger), til å finansiere noe, forskyver det prisene i markedet. For eksempel, er det ekstremt billig å bruke veiene, da disse er gratis. Kan hende det er my billigere for samfunnet å bruke tog eller fly til alt, men det vet vi ikke, da alt i samfunnet har rare skatter og subsidier som forskyver den naturlige prisstrukturen. Planøkonomier fungerer ikke, jo mer man blander seg inn i andres avgjørelser, jo dårligere fungerer markedet som helhet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ville forøvrig også ha sørget for at det ble langt flere og langt bedre oppmerkede sykkelstier. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hadde jeg fått makten i Norge hadde jeg innført kapitalisme og markedsøkonomi. Jeg hadde også satset på tog, og hadde forbedret veistandarden i Norge drastisk! Skolen er også noe jeg hadde satset veldig mye på, jeg hadde også laggt ned Sametinget, også hadde jeg kjempet for flat skatt. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hadde jeg fått makten i Norge hadde jeg innført kapitalisme og markedsøkonomi. Hvorfor? Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hadde jeg fått makten i Norge hadde jeg innført kapitalisme og markedsøkonomi. Hvorfor? Fordi det er det økonomiske systemet som funker best per dags dato. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Er det ikke et sånt system vi har da!? http://no.wikipedia.org/wiki/Markeds%C3%B8konomi Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Er det ikke et sånt system vi har da!? http://no.wikipedia.org/wiki/Markeds%C3%B8konomi Jeg vil ha et sånt system: http://no.wikipedia.org/wiki/Laissez-faire Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hva synes du den store forskjellen er? Forøvrig er det greit med litt oversikt fra det offentlige. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hva synes du den store forskjellen er? Forøvrig er det greit med litt oversikt fra det offentlige. Fordi litt oversikt fort blir til moderat oversikt som går til litt kontroll og videre til moderat kontroll Staten ønsker å vokse, slik er det bare. Snur du deg i 10 sekunder, så ser du tilbake på en større stat. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Et marked uten kontroll vil jo bare avle grådighet, da. Skal man ha et slikt system som vi har i dag, med en sånn holdning, tror jeg ikke det ville ha fungert i det lange løp. Markedskontroll kan fort være bra, spesielt når vi har banker som trykker mer og mer penger. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Er iallefall ikke for planøkonomi! http://no.wikipedia.org/wiki/Plan%C3%B8konomi Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Nei, Gud forby. Poenget er fortsatt at man i et system som er åpent for å øke antallet likvider år etter år, fungerer så godt som preventivt for grådige bedrifter. Og er det én ting jeg ikke kan fordra, er det grådighet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Poenget ditt er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå