Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du hadde all makten i norge?


Anbefalte innlegg

Sier ikke at jeg gjør det selv, men ser andre som gjør det. Det er tydelig at noen liker kontantbetaling bedre enn kortbetaling.

Hva har det med saken å gjøre? Dersom de liker kontant betaling, så må de gjerne betale kontant. Det er faktisk mulig å betale et beløp på 1000 kroner med 5 stk 200 lapper. Jeg vet det sikker høres absurd ut for deg, men prøv en gang så kan du se. Det går helt fint og er ikke farlig i det hele tatt.

 

Dessuten har du dette med ferier og veksling i annen valuta

Der har du et ekstremt dårlig poeng, det er mye mer tungvindt å gå på et vekslingskontor i Gambia og veksle norske 1000 lapper til gambiske dalasi, enn å ta ut dalasi fra en minibank i Gambia.

 

Det jeg derimot ville gjort var å fjerne femtiøringen. Den er totalt unyttig.

Den kommer til å fjernes fordi den er koster samfunnet mer en den har nyttverdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har skrevet tidligere gir kontoutskrift fra kortbruk en ekstremt mye bedre oversikt over forbruk enn kontant oppgjør. Denne oversikten ligger lett tilgjengelig i nettbanken, eller kan fås tilsendt i brev form.

 

Hvorfor mener du forresten at 1000 lappen er så viktig for å ha oversikt over forbruk? Er det vanskeligere å ha oversikt med 5 stk 200 lapper?

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Har du egentlig klart å bevise at det er så mye mer praktisk med kort? Faktisk er det forferdelig upraktisk å bruke kort i et sett ettersom det er så lett å helt miste oversikten over hvor mye du bruker.

Jeg er enig i at det er mer praktisk med kontanter, men det betyr ikke at jeg trenger 1000-lappen. Faktisk er bade 1000-lappen og 500-lappen altfor store for daglig bruk og butikker liker ikke at du handler med dem. Skal jeg bruke flere tusen kroner, sa bruker jeg kort uansett.

 

Her far jeg bare 20 dollarer fra minibaken, noe som er verdt 80 kroner. Det fungerer egentlig ganske greit.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan 99% av alle her tror de er så smart at de tar planøkonomiveien.

 

Som eksempel, hvordan i alle dager kan man vite hva som er best av tog, fly, bil, traktor, sykkel osv, uten å la dette bli opp til markedet å bestemme? Når man bruker skattepenger(ufrivillige penger), til å finansiere noe, forskyver det prisene i markedet. For eksempel, er det ekstremt billig å bruke veiene, da disse er gratis. Kan hende det er my billigere for samfunnet å bruke tog eller fly til alt, men det vet vi ikke, da alt i samfunnet har rare skatter og subsidier som forskyver den naturlige prisstrukturen.

 

Planøkonomier fungerer ikke, jo mer man blander seg inn i andres avgjørelser, jo dårligere fungerer markedet som helhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...