FlinkeFreddy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Dette med toglinje... Jeg skrev for noen sider siden at vi måtte avskaffe tognettet. Jeg har ombestemt meg etter å ha tenkt litt. Vi trenger nemlig et tognett til å frakte varer rundt i landet som vi ikke vil ha på veien. Visse ting veier for mye, og utgjør en sikkerhetsrisiko hvis det fraktes på trailer. Derfor har tognettet en funskjon, selv om det er gammelt. Å gå vekk fra ideen om å frakte personer rundt ved tog, det mener jeg fremdeles. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Det er svært lite, legal, kontant handel der man trenger 500 og 1000 lapper. 200 lappen er på kanten, derav kanskje fjernes. ...Om du handler inn presanger eller mye mat til jul eller sitter en kveld på pub eller er på resturant får du fort regning på mer enn 500 kr. og ikke alle liker å trekke kort. Det samme med 1000-lappen. Det er da ikke noe problem å betale beløp på 2-3000 kroner med 200 lapper. Problemet med jernbane er at det ikke kan tilpasses forbruker. Det må følge linjene sine. Det skaper også større konsekvenser når (og ikke hvis) de får stans. En buss kan kjøre en alternativ rute. NSB har bevist at det ikke går å drive jernbane på en trygg og kostnadseffektiv måte i Norge. Og busser må følge veien. Hvorfor skal busse kunne tilpasses så mye bedre enn tog ovenfor forbrukerne? Et godt veinett trengs uavhengig av busser. Vi trenger ikke jernbaneskinner uten tog. Dessuten er det mye mer komfortabelt med tog på lange turer ettersom det er bedre plass der og det går ann å strekke litt på beina enn det er med buss. Grad av komfort varierer jo ut i fra bussen. Ikke noe problem å skaffe busser med svært høy grad av komfort, eller der høy komfort koster og lav komfort er billig. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 ...Vi trenger nemlig et tognett til å frakte varer rundt i landet som vi ikke vil ha på veien. Visse ting veier for mye, og utgjør en sikkerhetsrisiko hvis det fraktes på trailer. Derfor har tognettet en funskjon, selv om det er gammelt... Ja. Enkelte ting egner seg bedre på bane, men alt lar seg vel frakte på veien? Og om det er enkelte veier, e6 for eksempel, som får mye transport kan det løses med en egen "tungtransport fil".. og det vil gjøre e6 tryggere enn i dag. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Det er da ikke noe problem å betale beløp på 2-3000 kroner med 200 lapper. Hvem går rundt med så mye kontanter på seg uten videre mener du? Så lenge man har 1000-lapper og 500-lapper er det ikke noe problem å ha slike summer på seg, men skal du begynne å dele opp og dele opp slik du foreslår her... Synes fortsatt det er en idiotisk ide. Et godt veinett trengs uavhengig av busser. Vi trenger ikke jernbaneskinner uten tog. Og hvorfor skal det kunne bli mer effektivt? Vi må jo uansett ha hauevis av nye busser og dermed mye mer trafikk på veiene dersom ingen kan bruke tog lenger. Grad av komfort varierer jo ut i fra bussen. Ikke noe problem å skaffe busser med svært høy grad av komfort, eller der høy komfort koster og lav komfort er billig. Du mener akkurat like digre busser som tog med like god vogn? Og hva med dem som foretrekker å gå i spisevognen istedefor å ta med en matpakke eller løpe ut på en bensinstasjon og håpe de rekker det mens bussen har pause? Skal bussene bli like digre som togene og få egen spisevogn da? Hva med alkoholservering slik tog har? Å tilpasse dette så folk blir fornøyd blir altfor vanskelig. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Du må nok bli vant med tanken.. 1000 lappen forsvinner sikkert om ikke alt for mange år og elektroniske penger er absolutt flere fordeler enn ulemper for samfunnet.. Tog kommer vi til å ha for evig og alltid.. men uansett så har jeg all makt i Norge og da blir det sånn uansett om du liker det eller ikke.. BASTA Skal ting diskuteres mer, så bør det vel bli i en egne tråd blir litt OT.. 1 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Leste de første innleggene og ble bare mer sikker på hva jeg ville gjort: Gitt makten til folket så fort som fy, og dukket. Endret 4. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) 1000 lappen forsvinner nokk med den eldre generasjonen som bruker den. I grunn er det vel egenklig bare gammlinger og kriminelle som bruker 1000 lapper (i hvertall bruker de ofte, de fleste har vel brukt noen 1000 lapper ved noen skjeldene tilfeller) Betaler man store summer i cash er man enten dumm, uvitende eller kriminell. For da har du ingen bevis (som regel) på at betalingen har skjedd hvis du handler med privatpersoner (om det er bil eller noe annet du handler). "cash is king" er et gammelt utrykk som jeg tror egenklig er i ferd med å falme henn i historien for lovlydige borgere. Så kommer du ut for en som vil betale store summer i cash. Tenk deg nøye om, for dette kan med stor sannsynelighet være kriminellt anskaffede penger som enten den kriminelle ikke har fått hvitevasket eller han forsøker å hvitevaske dem gjennom deg. Og er det rimelig åpenbart at det er kriminelle summer kan du vel faktisk bli dømmt for heleri eller medvirkning til hvitevasking av penger/økonomisk kriminalitet. Endret 4. oktober 2010 av flesvik Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Har selv brukt og opplevd flere som bruker så store penger som en tusenlapp og det å bruke en femhundrelapp er iallefall ikke uvanelig. Folk er mer engstelig for å miste kort enn for å miste kontanter så på pub er det flere og flere som ikke tar med seg kort engang, men heller store kontanter. Det er et eksempel. Og som tideligere sagt er det ikke alle som liker å bruke kort selvom de driver med store handler som til høytider med flere fridager som jul og påske eller om de skal til hytten for en langhelg, men heller foretrekker å bruke store penger. Derfor tror jeg det ville være en stor feil å fjerne disse sedlene. Ville heller fjerne tmer småpenger da detter gjerne er til mer irritasjon enn store penger. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Nå er det vel ikke noe problem å ta med seg 5 stk 200 lapper istedenfor en 1000 lapp på byen i helga hvis du er beskymret for å miste eller bruke for mye av kredittkortet på fylla da. Jeg har selv levert over en bunke med 1000 lapper i en bilhandel før, men skjønnte rimelig raskt etterpå at det egenklig var jævelig dummt selv om vi hadde skrevet en kontrakt. Endret 4. oktober 2010 av flesvik Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Norges Bank sa jo for noen år siden at fysiske pengepenger skulle forsvinne iløpet av 2012 (ca, husker ikke nøyaktig). Det er ingen tvil om at 1000- og 500- lapper er det som er lettest for kriminelle å forholde seg til. Jeg ser helt seriøst ikke vitsen med fysiske penger lengre. Det er en bakteriebombe, gjør at ting kan gjøres svart mye lettere, det skaper problemer når man skal etterfølge en handel uten kvittering, det lager kø i butikker, det koster penger å lage nye og å opprettholde eksisterende, det medfører administrative kostnader og det er bra for lommetyver. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Og det gjør at du mye enklere holder styr på hvor mye du bruker enn hvis du bruker kort hele tiden. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Så folk bruker en ny tusen lapp hver gang de kjøper en øl? eller bruker de den første gang og klarer helt fint å bruke de "små" sedlene de fikk tilbake neste gang de kjøper en øl? og utelivsbransjen er nok, med god grunn, livredde for mer elektroniske penger ja.. blir vanskeligere å jukse da Folk bruker i stor grad kontanter av gammel vane. Det svenske "NOKAS" ranet er et godt eksempel. Stjeler man 70 millioner, så er det 70'000 tusen lapper eller 700'000 hundrelapper.. helikopteret som ble benyttet hadde ikke klart å lette med mer ca. 10 millioner om det var 100 lapper.. Og det gjør at du mye enklere holder styr på hvor mye du bruker enn hvis du bruker kort hele tiden. Det finnes ikke noe bedre oversikt over pengebruk enn en kontoutskrift.. Endret 4. oktober 2010 av WiiBoy Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jepp, mange som tar med en tusenlapp på byen. Hvis man ikke er idiot, men har penger i en innerlomme og legger lommeboken på et bord ol. går det fint. Poenget mitt er først og fremst at å fjerne benger som 1000 kr. og 500 kr. i kontanter ikke vil gå eller vil møte forferdelig mye motstand fordi ikke alle er fornøyd med å bruke kort på alle større beløp. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Jepp, mange som tar med en tusenlapp på byen. Hvis man ikke er idiot, men har penger i en innerlomme og legger lommeboken på et bord ol. går det fint. Poenget mitt er først og fremst at å fjerne benger som 1000 kr. og 500 kr. i kontanter ikke vil gå eller vil møte forferdelig mye motstand fordi ikke alle er fornøyd med å bruke kort på alle større beløp. Poenget var vel at etter den første ølen er kjøpt så sitter du igjenn med småseddlene. Så hvorfor ikke bare ta med seg småseddlene i utgangspungtet? som sagt 5 stk 200 lapper er ikke vanskelig å ta med seg i lomma. Nei tror ikke noen særlig andre en kriminelle (svart arbeid er også kriminellt) og gammlinger vil klage noe særlig på det. USA hadde også store seddler tideligere som $500, $1,000, $5,000, $10,000, og $100,000 men dette ble sluttet å bruke pga at det i stor grad ble brukt av mafiaen og andre kriminelle, og banker ol. kunne etterhvert overføre store penger seg imellom på andre måter enn med cash. Så nå er den høyeste seddelen deres $100 Hadde vært fint å hatt noen slike: Og tenk for en falskmyntners drømm. Endret 4. oktober 2010 av flesvik Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jepp, mange som tar med en tusenlapp på byen. Hvis man ikke er idiot, men har penger i en innerlomme og legger lommeboken på et bord ol. går det fint. Poenget mitt er først og fremst at å fjerne benger som 1000 kr. og 500 kr. i kontanter ikke vil gå eller vil møte forferdelig mye motstand fordi ikke alle er fornøyd med å bruke kort på alle større beløp. De som har med seg 1000 lapper på byen, kaster de da vekselpengene eller bruker de også 200 lappene og 100 lappene de får tilbake? ..og kom med et eksempel der det er upraktisk, altså beløp i størrelses orden minst 5000, å bruke noe annet en kontanter.. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jepp, mange som tar med en tusenlapp på byen. Hvis man ikke er idiot, men har penger i en innerlomme og legger lommeboken på et bord ol. går det fint. Poenget mitt er først og fremst at å fjerne benger som 1000 kr. og 500 kr. i kontanter ikke vil gå eller vil møte forferdelig mye motstand fordi ikke alle er fornøyd med å bruke kort på alle større beløp. Poenget var vel at etter den første ølen er kjøpt så sitter du igjenn med småseddlene. Så hvorfor ikke bare ta med seg småseddlene i utgangspungtet? som sagt 5 stk 200 lapper er ikke vanskelig å ta med seg i lomma. Kansje fordi de mener det e enkler ei utgangspuntet!? Pleier ikke å ta så store beløp med meg selv, men ser til stadighet folk som gjør det. Nei tror ikke noen særlig andre en kriminelle (svart arbeid er også kriminellt) og gammlinger vil klage noe særlig på det. Det tror jeg. USA hadde også store seddler tideligere som $500, $1,000, $5,000, $10,000, og $100,000 men dette ble sluttet å bruke pga at det i stor grad ble brukt av mafiaen og andre kriminelle, og banker ol. kunne etterhvert overføre store penger seg imellom på andre måter enn med cash. Så nå er den høyeste seddelen deres $100 De siste tallene der var vel store ja. VEt godt om de seddlene og at de sluttet å produsere dem. Er dog noen igjen i sirkulasjon den dag i dag, men husker ikke hvor mange. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 De som har med seg 1000 lapper på byen, kaster de da vekselpengene eller bruker de også 200 lappene og 100 lappene de får tilbake? ..og kom med et eksempel der det er upraktisk, altså beløp i størrelses orden minst 5000, å bruke noe annet en kontanter.. De bruker selvsagt vekslepengene og skjønt det minste pleier å gå til tips, men det betyr ikke at alle drar med seg mange mindre kontanter til å begynne med. Hvor er det du vil med den andre settningen din egentlig? Vil du ha flere eksempler på situasjoner der folk gjærne betaler store beløp med kontant? Som jeg nevnte ser jeg faktisk hvert år folk som gjør det når de handler inn mat til jul og påske eller når de skal en langhelg el. på hytten, altså mye mat og drikke for flere dager i strekk. Det samme når folk handler julegaver og forøvrig. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Leste de første innleggene og ble bare mer sikker på hva jeg ville gjort: Gitt makten til folket så fort som fy, og dukket. Hva mener du med å gi makten tilbake til folket? Innføre demokrati? (Vil jo i utgangspunktet ikke være demokrati lenger om en person har all makten slik eksempelet i denne tråden er). Forøvrig florerer det av useriøse og tåpelige innlegg som burde vært fjernet i begynnelsen av tråden så du burde heller lese litt uti. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 ..og kom med et eksempel der det er upraktisk, altså beløp i størrelses orden minst 5000, å bruke noe annet en kontanter.. Som jeg nevnte ser jeg faktisk hvert år folk som gjør det når de handler inn mat til jul og påske eller når de skal en langhelg el. på hytten, altså mye mat og drikke for flere dager i strekk. Det samme når folk handler julegaver og forøvrig. Om du handler dagligvarer for 5000, så hvorfor i all verden er det mer praktisk å betale det kontant enn med kort? Det gir jo ingen mening. Når er det du mener at det er upraktisk å betale større beløp med kort? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Sier ikke at jeg gjør det selv, men ser andre som gjør det. Det er tydelig at noen liker kontantbetaling bedre enn kortbetaling. Dessuten har du dette med ferier og veksling i annen valuta samt å gå rundt med penger på seg. Da er det mange som foretrekker å gå rundt med færre, store penger enn med flere, små penger. Synes det bør være såpass stort som tusenlapper å få tak i. Slike beløp som det ble beskrevet fra USA er ingen nødvendighet. Det jeg derimot ville gjort var å fjerne femtiøringen. Den er totalt unyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå