Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du hadde all makten i norge?


Anbefalte innlegg

Nå er ikke akkuratt forskjellene så enorme i Norge. Det hadde ikke vært dumt om utdanning telte litt mer.

 

Det kan være et poeng ja, men når vi skal utdanne nesten hele befolkningen, er det ikke sikkert vi har råd. Godt mulig at det ville være gunstig for landet som helhet å utdanne litt færre og lønne dem bedre etterpå. Klart at de som tjener under 5 millioner, trenger sikkert ikke noen skatteøkning. Man ser imidlertid at noen få grabber til seg stadig mer av kaka :)

Altså, de som tjener over 5 millioner ønsker jeg å skatte så høyt som mulig. Desverre er det ikke alltid mulig å skatte slike folk, fordi de bruker skattehull og tetter man dem igjen så skader man økonomien. Problemet er at de eier kapital og kan sende skatten ned til vanlige folk. F.eks. formueskatten er en slags rikmannskatt, men sannheten er at folk flest betaler mesteparten av den skatten igjennom økte priser. Likeledes med skatt på profitt.

 

De jeg tenker på er de som tjener under en million kroner. Nettoinntekt for en fulltidsannsatt med mastergrad eller høyere i Norge er ca 360K. Nettoinntekt for en med bare videregående ligger på 270K kroner. Er denne forskjellen så enorm at det gjør noe?

 

BTW: Målet mitt er ikke å få flere til å utdanne seg, men å få bedre kvalitet på de som utdanner seg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte ikke på noe sånt da jeg skrev det. Siktet heller til personelig og generell erfaring om at det er forferdelig vanskelig å komme ut i arbeid selvom du aldri så mye vil med dagens system. Om det først og fremst skyldes at systemet er treigt eller fordi arbeidsplasser er for vrange når det gjelder å ta inn nye vet jeg ikke, men sikter mot det første.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på noe sånt da jeg skrev det. Siktet heller til personelig og generell erfaring om at det er forferdelig vanskelig å komme ut i arbeid selvom du aldri så mye vil med dagens system. Om det først og fremst skyldes at systemet er treigt eller fordi arbeidsplasser er for vrange når det gjelder å ta inn nye vet jeg ikke, men sikter mot det første.

Man kunne gjøre det lettere å si opp ansatte? Jeg ville vært veldig skeptisk til å ansette en person som har gått lenge på trygd om jeg ikke kan si opp personen om det ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg ville sørget for billigere kollektivtransport som gikk 24/7, og midlertidig stoppet innvandring! Deretter ville jeg innført "karantene"/utkastelse for alle kriminelle innvandrere! Og såklart revolusjonert integreringen av de som vil "bli norske"(og såklart kastet ut de som ikke vil det).

 

Deretter ville jeg innført gratis kaffe på alle høyskoler og universiteter.

 

Og så er Norge perfekt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på noe sånt da jeg skrev det. Siktet heller til personelig og generell erfaring om at det er forferdelig vanskelig å komme ut i arbeid selvom du aldri så mye vil med dagens system. Om det først og fremst skyldes at systemet er treigt eller fordi arbeidsplasser er for vrange når det gjelder å ta inn nye vet jeg ikke, men sikter mot det første.

Det er jo bare å møte opp på et vikarbyrå så får du jobb på dagen omtrent. Sannsyneligvis enten lagerjobb eller butikkjobb.

 

Er ikke noe vanskelig å få seg jobb i Norge, men hvis du vil ha en grei lønn, fast jobb (ikke vikar), og ikke en "drittjobb" uten utdanning må man nokk legge litt mer innsats i det. Men man kan ofte bli fast ansatt i en bedrift man er vikar i hvis man gjør en god innsats.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Satset stort på vindmøller på sør og østlandet. det er der kraften trengs og de fleste folkene bor. ingen vits å produsere kraft i utkantene for så og transportere den over dårlig nettverk dit det trengs. spesiellt når østlandet er ett av de best egnede områdene for utbygging.

 

 

Oljen = vetslandet

Vannkraftverk = Vestlandet

Vindkraft? = sjøen i nord-vest Norge.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på noe sånt da jeg skrev det. Siktet heller til personelig og generell erfaring om at det er forferdelig vanskelig å komme ut i arbeid selvom du aldri så mye vil med dagens system. Om det først og fremst skyldes at systemet er treigt eller fordi arbeidsplasser er for vrange når det gjelder å ta inn nye vet jeg ikke, men sikter mot det første.

 

Igjen; Norge har en vanvittig lav arbeidsledighet. Spesielt med tanke på at det er finanskrise. I USA er den rundt 10 %!!! I Norge er den ca 3,5 %. Om man har lyst på jobb, så er det alltids jobb ledig med mindre man er kresen.

 

Hvor gammel er du Glimti? Snakker du av erfaring?

Lenke til kommentar

Jeg ville sørget for billigere kollektivtransport som gikk 24/7, og midlertidig stoppet innvandring! Deretter ville jeg innført "karantene"/utkastelse for alle kriminelle innvandrere! Og såklart revolusjonert integreringen av de som vil "bli norske"(og såklart kastet ut de som ikke vil det).

 

Deretter ville jeg innført gratis kaffe på alle høyskoler og universiteter.

 

Og så er Norge perfekt! :)

 

Er enig i deg med det første avsnittet. Når det gjelder den siste linjen din så har jeg ingen formening, men jeg har sagt at jeg støttet at elever på alle klassetrinn skal kunne ha med drikke til timen eller at lærere skal fratas retten til å drikke noe i timen sånn at det blir likt.

 

Men at disse endringene dine skulle gjøre landet perfekt blir vel enkelt å si. Tenker du noe på forandring i utdanningssystemet, jobbmarkede, politiet, Norges forsvar, utenrikspolitikk? Bare for å nevne noe...

Lenke til kommentar

Igjen; Norge har en vanvittig lav arbeidsledighet. Spesielt med tanke på at det er finanskrise. I USA er den rundt 10 %!!! I Norge er den ca 3,5 %. Om man har lyst på jobb, så er det alltids jobb ledig med mindre man er kresen.

 

Men takket være et elendig system er det altså mange som går rundt uten å ha noe å gjøre og som ønsker å komme inn i jobb.

 

Hvor gammel er du Glimti? Snakker du av erfaring?

 

 

Har erfaring ja og det har jeg nevnt før.

Lenke til kommentar

Men at disse endringene dine skulle gjøre landet perfekt blir vel enkelt å si. Tenker du noe på forandring i utdanningssystemet, jobbmarkede, politiet, Norges forsvar, utenrikspolitikk? Bare for å nevne noe...

Hehe, det var vel et lite snev av ironi inne i bildet! Er mye som burde bli endra. F.eks bevæpna politi/sikkerhetsstyrker som patruljerer gatene på nattestid i storbyene. Dét ville vært noe! Såklart med rullering av patruljer, slik at det ikke ble bevæpna voldtektsquads som løp rundt på nattes tid! ;)

 

Og kanskje en fornying av undervisningsmetodene på høyskoler og universitet. De har ikke hverken podcasts eller notater på nettet etter forelesning. Det er ALT for dårlig i 2010!

Lenke til kommentar

1. Fjernet 1000, 500 og kanskje 200 kroners seddelen. Dette vil gjøre kriminalitet mer tungvint.

 

2. Gratis kurs/skole innenfor de fleste fagfelt, lett tilgjengelig for alle borgere i alle aldersgrupper.

 

3. Arbeidsledig blir ansatt av NAV og skal bruk 8 timer av dagen på skole/kurs for å kunne gjøre seg kapabel til arbeid. Arbeidsledighetstrygd gjøres da om til lønn.

 

4. Legge ned jernbanen og bruke alle de sparte pengene på buss og vei.

 

5. Innføre dødsstraff for de få individene som etter mange straffer fremdeles ikke klarer/vil forbedre seg.

 

6. Trekke alt som har med trafikk ut i et eget "trafikkpoliti" som har sine helt egne ressurser og eget krav til utdanning (trenger ikke mange år på skolen for å kontrollere fart, belte, osv). Samtidig sørge for at det resterende politiet har nok ressurs til å gjøre en god jobb.

 

7. Innføre sertifisering for å opprettholde stemmerett. Enkel prøve for å vise at man har et snev av innblikk i samfunnet og de utfordringene som finnes. Samtidig senke aldersgrensen for stemmerett til 16 år.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

1. Fjernet 1000, 500 og kanskje 200 kroners seddelen. Dette vil gjøre kriminalitet mer tungvint.

 

Og samtidig gjøre betaling med kontant langt mer tungvint. Dårlig ide.

 

4. Legge ned jernbanen og bruke alle de sparte pengene på buss og vei.

 

Hvor ligger poenget? Ville økt alt av kollektivtilbud så man slapp denne fordømte byttingen når man skal et sted. Men ville hatt både effektivitet i buss og tog. Ville bare blitt mer rot om man fjernet togene.

Lenke til kommentar

1. Fjernet 1000, 500 og kanskje 200 kroners seddelen. Dette vil gjøre kriminalitet mer tungvint.

 

Og samtidig gjøre betaling med kontant langt mer tungvint. Dårlig ide.

 

Det er svært lite, legal, kontant handel der man trenger 500 og 1000 lapper. 200 lappen er på kanten, derav kanskje fjernes.

 

4. Legge ned jernbanen og bruke alle de sparte pengene på buss og vei.

Hvor ligger poenget? Ville økt alt av kollektivtilbud så man slapp denne fordømte byttingen når man skal et sted. Men ville hatt både effektivitet i buss og tog. Ville bare blitt mer rot om man fjernet togene.

Problemet med jernbane er at det ikke kan tilpasses forbruker. Det må følge linjene sine. Det skaper også større konsekvenser når (og ikke hvis) de får stans. En buss kan kjøre en alternativ rute. NSB har bevist at det ikke går å drive jernbane på en trygg og kostnadseffektiv måte i Norge.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Det er svært lite, legal, kontant handel der man trenger 500 og 1000 lapper. 200 lappen er på kanten, derav kanskje fjernes.

 

Der sier jeg meg svært uenig og spesielt når du nevner 200-lappen. Greit nok, folk handler mer og mer med kort, men mange foretrekker også kontanter og kan tenke meg at det ville bli svært mye oppstyr om 500-lapper skulle fjernes også. Om du handler inn presanger eller mye mat til jul eller sitter en kveld på pub eller er på resturant får du fort regning på mer enn 500 kr. og ikke alle liker å trekke kort. Det samme med 1000-lappen.

 

Problemet med jernbane er at det ikke kan tilpasses forbruker. Det må følge linjene sine. Det skaper også større konsekvenser når (og ikke hvis) de får stans. En buss kan kjøre en alternativ rute. NSB har bevist at det ikke går å drive jernbane på en trygg og kostnadseffektiv måte i Norge.

 

Og busser må følge veien. Hvorfor skal busse kunne tilpasses så mye bedre enn tog ovenfor forbrukerne? Dessuten er det mye mer komfortabelt med tog på lange turer ettersom det er bedre plass der og det går ann å strekke litt på beina enn det er med buss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...