Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du hadde all makten i norge?

Anbefalte innlegg

Kan vel si det slik som at vi er uenige på mange punkter da. :)

Og dette er alle punkter som jeg ville gjennomført i UtopiaNorge.

Vel, noen av dem er litt urealistiske. Jeg mener, null skatt og gode velferdstjenester ville vart flott, men ikke helt realistisk.

De jeg synes er noe urealistisk eller helt klart feil er

"2. Gjort det forbudt med nye høyspentmaster "

- Helt urealistisk og alt for dyrt iforholdtil hva vi får igjen.

"3. Solcellepaneler på alle offentlige bygninger"

- For dyrt, fordi det er for lite lys i Norge, spesielt i nord og vest. Vi har bedre alternativer.

"4. Varmekabler i samtlige veier i landet slik at de holder seg snø- og isfri gjennom hele året. Siden vi produserer så vannvittig mye strøm går det helt fint. Dette hinder igjen ulykker, bruk av piggdekk og vi slipper å brøyte, salte osv."

- Altfor dyrt å bygge og tar altfor mye strøm. Selv om jeg absolutt ville ha likt å ha snøfrie veier. Vel egentlig har jeg det, men jeg bor ikke i Norge.

"5. Gjøre det forbudt med politiske partier som har en religiøs hovedhensikt."

- Denne reagerer jeg på. Demokrati er folkestyre og hvis relgiøse ønsker et samfunn der deres verdier blir tatt vare på, så bor de få lov til det. For det andre, hvem sier at det vil stoppe der. F.eks. er det mange i eliten som onsker restriksjoner på innvandringskritiske partier og i Sverige har de begrenset ytringsfriheten for å hindre at de får et FRP i Sverige. Hvordan vet du at de vil stoppe der?

Vi kan heller lage en lov som sier at det ikke er lov å diskriminere grupper. Dette vil drepe den offentlige diskrimineringen som eksisterer i Norge, men også gjøre det mye vanskligere i fremtiden, å f.eks. innføre offentlig diskriminering mot nordmenn for at innvandre skal gjøre det bedre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært for null skatt. Litt realistisk er da jeg og. Jeg vil ha inntektsskatten på la oss si 10 % og så skal prisene på alt du forbruker økes mye gjennom avgifter. På den måten blir det mer rettferdig og miljøvennlig da du må betale for det du bruker eller "synder". Den totale inntekten staten får av skatter og avgifter bør ligge på det samme nivået som i dag, bare at det hentes inn på en mer rettferdig måte. På den andre side er jeg for langt mer privatisering, men det er et helt annet prosjekt.

Må bare skyte inn noe. Når det gjelder arveavgiften så må det være den mest groteske beskatningen i verden. Først har en person ærlig jobbet og tjent penger som han har skattet av. Har han klart å spare penger og gått i pluss har han opparbeidet seg en formue. Er det over et visst beløp har han måttet betale skatt av den. Når han dessverre dør uten å ha brukt opp alt ender pengene opp hos noen uskyldige arvinger. Da er de nødt til å skatte av de pengene de bare tilfeldigvis får i fanget. Helt latterlig spør du meg.

Punkt 2, 3 og 4 vet jeg ærlig talt er urealistisk, men når ble man dønn seriøs i denne tråden? :p Og hvilke ting som på papiret er helt urealistisk har ikke diktatorer gjort? Hadde jeg vært tryllediktator i UtopiaNorge hadde jeg gjennomført det. Inntil videre får det bare være visjoner.

Når det gjelder punkt 5 så er motivet mitt for dette at religion og lov skal holdes fullstendig fraskilt. Religion er ikke statens forvaltingsoppgave. Et parti som kjemper for en eller annen religion kan potensielt komme til å skrive religionen sin inn i lovverket. Det ser bra ut i Norge som etter lang kamp har blitt sekulært, men jeg vil bare forhindre et tilbakeskritt.

Lenke til kommentar

Første jeg vil ha gjort er å rive ned bomringene.

Senket skattene (flatere skatt).

Privatisert sykehus, sykehjem.

Bygget ut veiene.

Bygget kjernekraftverk.

Bygget flere studentboliger.

Høynet stipend til studenter.

Fjernet utbytte og formueskatten + arveavgift.

Senket engangsavgift på bil.

Gjøre det enklere å sende ut kriminelle utlendinger.

Slått sammen kommuner, mindre byråkrati.

Bevilget mer penger til politi.

Innvandring skal nøye kontrolleres, hva har vi plass til og hvor godt blir de integrert osv.

Fjerne flere av de religiøse høytidene, mest mulig livssyns nøytralt.

Strengere fengselsstraffer

Legalisere piratkopiering

Intensivert kampen mot svart arbeid

Forby jamba-reklame ol.

Subsidiert tannlege

Effektivisert rettssystemet, mindre ventetid. Vanskeligere å få saker opp for retten.

Amen.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Nei, jeg stemmer ikke SV
Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hva jeg ville gjort?

- Bygd opp veinettet! Ikke bare sparer man mange liv, men dette er heeeelt nødvendig å ha når Norge blir en industristat, på linje med andre land. Infrastrukturen i Norge er utdatert med minst 30 års margin. Jeg ser for meg en 4 felts motorvei MED midtdeler i en diamantformasjon; strekningen Trondheim - Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Trondheim.

- Subsidiert vanvittig mange studentboliger, gitt høyere stipend til studenter, subsidiert tilgang på private skoler (f.eks BI). Dette ville gitt økt konkurranse, og dermed økt kvalitet. Norge trenger studenter, som i fremtiden blir fagfolk, når olje ikke lenger er svart gull. Å være student i Norge i dag er mindre lukrativt på langt sikt enn å gå yrkesfaglig.

- Gått helt vekk i fra tanken om å i det hele tatt ha tog i Norge. Mange av toglinjene kunne blitt bygd om til veier, andre kunne blitt tur og- sykkelstier, ettersom de strekker seg gjennom flott natur. Diverse hendelser i togtrafikken i Norge de siste årene vitner om et utdatert system, som vil være dyrt å bygge opp igjen.

- Bygge opp et studentmiljø og en næring rundt dette med romfart. Dette er for nær og fjern fremtid, men er allikevel mye penger i det.

- Mer makt til lærerne i grunnskolen (ungdomsskole inkl.). Den norske arbeids -og likestillingskulturen tilsier at lærerne, med skolen i spissen, har blitt den institusjonen som skal oppdra barna. En lærer skal være i stand til å si "nei, jorda ble ikke laget på syv dager for noen tusen år siden". En lærer skal være i stand til å kaste en elev på ganga, eller i skammekroken, når krapylet ikke gjør som hun/han sier. Norske barn og ungdom har helt mistet respekt for autoriteter. I tillegg vil jeg åpne for private barneskoler, som ikke er subsidierte. Dette vil åpne for konkurranse, samt mindre trykk på offentlig skole. Det er en vinn- vinn situasjon. I tillegg vil det øke snittet på resultatene for barn, som har vært lavt i alle år. Norge har det skoleverket i verden som får mest penger per elev, allikevel er resultatene dårlige. Derfor trenger ikke skolen mer penger, men heller andre løsninger.

- Gi vekk oljepengene. WHAT!?!?!?!?!?!??!?!?! Norge (altså meg) skal selvfølgelig ikke gi vekk alle oljepengene. Men verdier som landet har oppspart byr på to problemer:

1: Norge er et lite land, og jeg lurer på hvordan staten har tenkt å bruke oljepengene når eldrebølgen kommer og oljen tar slutt. Å pøse penger inn i dette knøttelandet er ødeleggende for økonomien. Først vil prisene stige, deretter vil lønningene gå opp, fulgt av dårligere konkurranseevne på det internasjonale markedet. Dette vil føre til mindre eksport, og en påfølgende dårlig økonomi. Derfor vil jeg bruke pengene på ting som varer, jamfør punktet om bedre veier.

2: Oljepenger står stort sett oppført som obligasjoner. Det vil si gjeldspapirer. Denne gjelden har vi til andre land, som i tur har obligasjoner hos de fattigste landene. Indirekte vil det si at den gang bortskjemte og gamle nordmenn skal ha pengene sine, vil dette komme fra de fattigste landene. Uetisk? Oh, yes!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

- Mer makt til lærerne i grunnskolen (ungdomsskole inkl.). Den norske arbeids -og likestillingskulturen tilsier at lærerne, med skolen i spissen, har blitt den institusjonen som skal oppdra barna. En lærer skal være i stand til å si "nei, jorda ble ikke laget på syv dager for noen tusen år siden". En lærer skal være i stand til å kaste en elev på ganga, eller i skammekroken, når krapylet ikke gjør som hun/han sier. Norske barn og ungdom har helt mistet respekt for autoriteter. I tillegg vil jeg åpne for private barneskoler, som ikke er subsidierte. Dette vil åpne for konkurranse, samt mindre trykk på offentlig skole. Det er en vinn- vinn situasjon. I tillegg vil det øke snittet på resultatene for barn, som har vært lavt i alle år. Norge har det skoleverket i verden som får mest penger per elev, allikevel er resultatene dårlige. Derfor trenger ikke skolen mer penger, men heller andre løsninger.

Ville heller minket makten deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"2. Gjort det forbudt med nye høyspentmaster "

- Helt urealistisk og alt for dyrt iforholdtil hva vi får igjen.

Kanskje denne mannen har løsninga

Spennende saker.

Høres interesant ut, men hva med når de skal reparere den. Det kommer til å ta evigheter og koste mye penger. F.eks. hvis en del av tunnelen bryter sammen så kan du ikke en gang trekke den ut. Den vil sitte fast. Dereter må du borre igjennom det ødelagte området og putte den tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Tror det er usannsynlig at den lille tunnelen bryter sammen med tanke på bergartene her i landet. Likevel, det er uten tvil mange problemer med den løsninga og. Et forslag var jo å føre kabler gjennom biltuneller siden de er større og dermed er det lettere å komme til.

Lenke til kommentar

Er en god del ting jeg ville ha endret på:

- Større personlig frihet (minket statlig makt)

- Forbredring og utbygging av infrastrukturen

- Gjøre staten religionsuavhgengig

- Fjernet endel jallaavgifter på varer som sukker og røyk. Om man har lyst til å være feit eller dø tidlig pga. lungekreft, så får det være et personlig valg - men da må man også ta regningen når sykehus- eller legeoppholdet kommer.

- Konkurranseutsatt ting som polet, skoler, sykehus og gamlehjem.

- Sørget for å få gode, erfarne ledere inn i regjering; ikke kjerringer som bruker skattepenger på zen-coaching. Få folk som Olav Thon inn i rådgiverroller.

- Oppmuntre og forbedre muligheten for grundervirksomhet.

- Effektivisere det åpenbart unødvendig tunge byråkratiet man har i skoler, sykehus og offentlige virksomheter (som NAV)

- Satse på noe som kan holde Norge på verdensmarkedet etter at oljen har blitt sugd opp. Bio- og nanoteknologi for eksempel.

- Obligatorisk integrering for alle innvandrere.

- Slutte å gi skattepenger til hver eneste dust som ikke gidder å jobbe. Å ha isjias eller å være litt trist etter å ha sett en Grey's Anatomy-episode er ikke grunn nok til at andre skal betale for seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor endre på noe som funker?

Tror ikke jeg ville gjort så mye annerledes enn slik det blir drevet nå. Viktig at man sparer til fremtidige generasjoner samtidig som man ivaretar en positiv helsepolitikk.

Det er så klart flere måter å gjøre dette på, men gir man penger ett sted, så må man ta fra ett annet. Sån er det bare. Man kan ikke bare fjerne avgiftene på bensinen uten å ta inn det tapte ett annet sted.

Men personlig synes jeg det er viktig med en god eldrepolitikk for å sikre at man har ett verdig liv selv om man går av med pensjon. Er jo bra i dag også, men det kan bli mye bedre.

Slikt koster jo penger, så da måtte jeg tatt penger fra ett annet sted, og det hadde jeg gjort ved å legge øke skattene slik at dette kompenseres. Vi blir alle gamle en gang og mange tror jeg glemmer dette.

Så tenker mange:

"Hvaaaa!!??? Øke skattene!!?? Vi betaler vel nok avgifter som vi gjør om vi ikke skal betale enda mer!!!"

Nå er det jo ikke snakk om å øke skatten med flere prosent heller. En liten hundrelapp i mnd. (avhengig av inntekt) for å trygge de eldre som jo også DU får en gode av til slutt er en liten pris å betale.

Vi skriker og bærer oss og kommer med argumenter som "Norge har mye høyere skatter enn andre land etc." men det blir som å si "søstera mi fikk mer penger enn meg... jeg vil også ha like mye"

Blir bare smålig synes jeg. Joda.. vi har penger på bok så det holder, men er det ikke litt behagelig å tenke på at vi har det da? Noe av pengene kunne vi sikker brukt, men penger kan ikke bare brukes. Da forsvinner dem. Penger på INVISTERES! Man må hele tiden passe på at vi tjener penger. Aksjer/fond og en god forvaltning av kronasjene er med på og gjøre dette, og det er vel slik det er i dag... ?

Hos meg hadde det altså blitt lite med piker vin og sang. Bare en liten kake for å feire min nye posisjon som statsminister. Og denne hadde jeg IKKE kjøpt på skattebetalerenes regning... :)

Lenke til kommentar

Hvorfor endre på noe som funker?

Spørsmålet er om det faktisk funker så godt.

- Norge har et av de dårliste skolesystemene blandt vestlige land og det er på vei til å bli dårligere.

- Arbeidsmoralen faller

- Sykefravær på 10%

- Trygdefravær på 11%

- Svært lite nyskapning og ingen gode alternativer for hva Norge skal gjøre når oljen blir borte.

- Svært høye priser og lav levestandar sammenlignet med hva Norges potensiale er. Kuwait er rikere enn Norge og de har ikke veldig mye høyere produksjon av olje per capita.

- Unødvendige restriksjoner, f.eks. at butikker ikke kan være åpne på søndager, eller at man ikke har lov til å jobbe mer enn 40 timer i uken.

- En innvandringspolitikk som er på trynet og vil skade Norge kraftig i fremtiden.

Så det er ikke alt som funker.

Så tenker mange:

"Hvaaaa!!??? Øke skattene!!?? Vi betaler vel nok avgifter som vi gjør om vi ikke skal betale enda mer!!!"

Nå er det jo ikke snakk om å øke skatten med flere prosent heller. En liten hundrelapp i mnd. (avhengig av inntekt) for å trygge de eldre som jo også DU får en gode av til slutt er en liten pris å betale.

Yeah, right. La meg regne hvor mye eldrebølgen vil koste nordmenn. Det er beregnet at antall over 65 vil øke fra 600K til ca 1.2 millioner mennesker. Altså, det er 600K personer. Arbeidsbefolkningen uten innvandring vil bli redusert i fremtiden. Hvis befolkningen vil være stabil betyr det at 600K av de i yrkesaktiv alder blir borte. Altså, 450K ansatte. De betaler hver ca 400K i skatt. (Det er flere skatter enn inntektskat, mange skjulte skatter som reduserer inntekten til den gjennomsnittansatte) I tilegg så skal pensjonister ha ca 250K i skatt (de får mer enn pensjon). Totalt vil det koste ca 300 milliarder kroner. Det er ikke et par hundrelapper, men 60000 kroner per person og 120000 kroner per ansatt.

Med asylinnvandring blir tallene enda verre. Men naturligvis vil ikke tjenestene holde samme standar i fremtiden som i dag.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Så tenker mange:

Yeah, right. La meg regne hvor mye eldrebølgen vil koste nordmenn. Det er beregnet at antall over 65 vil øke fra 600K til ca 1.2 millioner mennesker. Altså, det er 600K personer. Arbeidsbefolkningen uten innvandring vil bli redusert i fremtiden. Hvis befolkningen vil være stabil betyr det at 600K av de i yrkesaktiv alder blir borte. Altså, 450K ansatte. De betaler hver ca 400K i skatt. (Det er flere skatter enn inntektskat, mange skjulte skatter som reduserer inntekten til den gjennomsnittansatte) I tilegg så skal pensjonister ha ca 250K i skatt (de får mer enn pensjon). Totalt vil det koste ca 300 milliarder kroner. Det er ikke et par hundrelapper, men 60000 kroner per person og 120000 kroner per ansatt.

Med asylinnvandring blir tallene enda verre. Men naturligvis vil ikke tjenestene holde samme standar i fremtiden som i dag.

Faktisk enig med deg Camlon. Det er en av grunnene til at jeg mener vi bør investere i infrastruktur. Dette er noe som til en viss grad holder, og er nødvendig når eldrebølgen kommer. Jeg forstår ikke hvorfor politikerne, for eksempel FrP, ikke spiller mer på ordet investere når man snakker om veiutbygging.

Du bygger opp under det jeg sier, for eksempel om skolesystemet. Det er dagens barneskoleelever som kommer til å fø på eldrebølgen, men de er omtrent dårligst i verden på skolen. Dette er urovekkende.

Andre ting jeg hadde gjort om jeg fikk all makt:

- Sendt ut Mullah Krekar

- Fjernet nynorsk (sidemål) fra skolen.

- Jeg hadde i tillegg startet utviklingen av atomkraftverk, i tillegg til teknologi for lagring av avfall. Dette kan selges til utlandet (=inntekt). Dette kunne kombineres med romprosjektene.

Stort sett alle tingene jeg ville gjort (bortsett fra hjemreisen til den folkekjære mullahen) dreier seg om å investere. En investering trenger ikke å settes i aksjer eller i obligasjoner. Det forstår ikke de rødgrønne.

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå mente jeg ikke at den hundrelappen skulle redde eldrebølgeproblemet som kommer... men være med på og bidra litt til å forminske "skadene" og utleggene fra den store "bankboka" til staten...

Vi må ALLE bidra litt i forhold til inntekt synes jeg...

Men jeg regner jo med at de fleste skjønner at vi ikke kan bruke penger uten at man får noe tilbake... og da må det tenkes langsiktig og kanskje flere tiår frem i tid. Derfor så tar det også lang tid før man ser endringene i praksis...

Men hvis alle ble beskattet en tusenlapp hver i noen år fremover så får man inn evt. utlegg det måtte bli grunnet eldrebølgen.

Lenke til kommentar

- Sendt ut Mullah Krekar

For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Ville ha sendt ham rett til USA uansett om det var fare for dødsstraff aldri så mye.

Med det samme det er snakk om temaet er jeg for utkasting av kriminelle innvandrere så det ville jeg absolutt praktisert. Mulig jeg har nevnt det før.

Lenke til kommentar

Jeg ville gitt FRP fullmakt, tatt nok penger til å leve godt på rentene resten av livet og reist rundt i verden. Så hadde jeg reis tilbake til Norge en gang i blandt for å se hvordan det gikk med dere :p

En fremtidsvisjon som er spennende og tenke på og lese om, men som jeg for all del ikke vil skal skje: Forby all røyk, alkohol, sukker o.l. skadelige stoffer. Alle nordmenn er nødt til å spise sunt og alle skal være idealvekt. Syke folk forbys reproduksjon. Etter få generasjoner er flere sykdommer som lungekreft, diabetes osv. utryddet. Deretter skal alle nordmenn i militæret, fem år for menn og tre for kvinner. Norge blir blandt de største militærmaktene på jorda og har rikelig med atomvåpen. Alle religioner blir totalforbudt, alle nordmenn blir ateister. Moral og etikk fjernes. Innvandring blir stoppet, utenom høyt utdannede folk speselt innen forskning.

Alt dette er for å tilrettelegge for vitenskapelig fremgang. Militæret er for å hindre at "moralpolitiet" skal gripe inn. Norge blir fremst i verden på såkalt "uetisk" forskning som kloning, genmanipulering, stamceller og endring av natur og liv. Oljefondet blir brukt på masseprodusering av atomkraftverk og oljeplatformer for å sikre økonomien ved strømeksport. Dermed kan mesteparten av mannskraften fokuseres på forskning. Det blir utviklet supersoldater (Astartes) med bl.a. flere av hvert organ, komposittskjelett, kompakte muskler (sjimpansemuskler er dobbelt så sterke som menneskemuskler) mer effektivt Pulmonary circulation (norsk?) osv. Når det er i boks fokuseres forskning og utvikling mot militært utstyr og verdensdominasjon. Så står sanking av antimaterie, FTL teknologi, terraforming og kontroll av universet for tur laugh.gif

Dette er jo veldig urealistisk og det er uendelig flere faktorer og variabler enn jeg har nevnt. Men tanken er å akselerere prosessen litt. Første skritt må være å fjerne religion fra staten og viktige valg. Som sagt så er dette spennende tankeeksperimenter og jeg er på jakt etter bøker med lignende visjoner.

Endret av Obi von Knobi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...