Gjest Slettet+981287349 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) La den ligge i romtemperatur med håndduk e.l under i 2-3 dager. Ikke tørk den mer med hårføner, den kan overopphetes og saltet kan i verste fall smeltes inn i noe. Endret 10. juli 2010 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 La den ligge i romtemperatur med håndduk e.l under. Ikke tørk den mer med hårføner, den kan overopphetes og saltet kan i verste fall smeltes inn i noe. Ojda men jaja, shit happens Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Så framt telefonen ikke gikk direkte fra saltvann til ferskvann så er den nok ødelagt. Ettpar minutter i friluft og saltet har fått nok tid på seg til å gjøre uopprettelig skade. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Så framt telefonen ikke gikk direkte fra saltvann til ferskvann så er den nok ødelagt. Ettpar minutter i friluft og saltet har fått nok tid på seg til å gjøre uopprettelig skade. Den gjorde ikke det pga vi var ute med båten så da hadde jeg ingen mulighet til å vaske den med ferskvann Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Har du latt mobilen din tørke ordentlig i ett par dager? Har hatt samme problemet selv, og da har den funket. En kompis av meg hadde telefonen sin under snøen i 2 måneder, og den funker nå. Så lenge trådstarter har prøvd å skru på telefonen før den hadde tørket et par døgn kan han glemme å prøve og redde den. En telefon som har vært i vann og som blir lagt på tørk uten at man prøver å slå den på overlever ofte. Er den prøvd og bli slått på kan telefonen kastes. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Nei, det er ikke styr, det er bare jeg som liker å forklare ting i overkant detaljert. Mer enkelt: - Du kjøper ny telefon med binding til nytt nummer - Du bruker det gamle simkortet ditt i den nye telefonen - Du sier opp det nye nummeret når bindingen går ut (- Du sparer over 50% i dette spesifikke tilfellet) Hvis jeg da kjøper Spica med Telenor super, da får jeg et nytt tlf nummer og et nytt sim-kort, men det nye abonnementet står jo på det nye sim kortet mitt, så da er vel den nye spicaen låst til det nye sim kortet og ikke det gamle med det nr som jeg har nå? Mulig jeg ikke forstår det greine her, men jeg er en ganske så idiot på det telefon/abonnement sakene ^^ Endret 11. juli 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Ferrek og Iskall: Det er forskjell på ferskvann og saltvann. Saltvann = Insta death så framt ikke telefonen går rett fra saltvann til ferskvann. Beste mulighet er å hive den i ei bøtte med fersk vann og levere den til et verksted mens den fortsatt ligger i bøtta. De kan/vil neppe reparere den, men noen ganger går det an å redde ut dyrbar data (som vi er så dårlige til å ta backup av). Edit: Kjempetypo. Takkar Pmrosvik Endret 11. juli 2010 av Flodec Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hvis jeg da kjøper Spica med Telenor super, da får jeg et nytt tlf nummer og et nytt sim-kort, men det nye abonnementet står jo på det nye sim kortet mitt, så da er vel den nye spicaen låst til det nye sim kortet og ikke det gamle med det nr som jeg har nå? Mulig jeg ikke forstår det greine her, men jeg er en ganske så idiot på det telefon/abonnement sakene ^^ Den er i såfall kun låst til Telenor, ikke selve abonnementet/SIM-kortet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Ferrek og Iskall: Det er forskjell på ferskvann og saltvann. Ferskvann = Insta death så framt ikke telefonen går rett fra saltvann til ferskvann. Beste mulighet er å hive den i ei bøtte med fersk vann og levere den til et verksted mens den fortsatt ligger i bøtta. De kan/vil neppe reparere den, men noen ganger går det an å redde ut dyrbar data (som vi er så dårlige til å ta backup av). Du mener vell Saltvann = Instant Death? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Jepp. Takk for rettelsen. Endret innlegget til det rette, og det jeg mente å skrive. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Har selv mistet en mobil i saltvann og ikke skyllet den i ferskvann etterpå. Den overlevde men noen taster ble veldig trege. Etter ett par måneder streiket telefonen og levde sitt eget liv. Det var en Nokia 3510. Hustelefonen har også fått seg en dukkert og overlevd. Den måtte tørkes ordentlig og den ble skyllet i ferskvann. Endret 11. juli 2010 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 da har jeg bestemt meg for å kjøpe en Samsung Galaxy Spica med Telenor Super Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Den er i såfall kun låst til Telenor, ikke selve abonnementet/SIM-kortet. Min (og mange andre her på forumet sin) erfaring er at spesifikt Spica kommer uten operatørlås selv om du bestiller den bundet fra Telenor nettbutikk. Dette kan sikkert avhenge av hvilket vareparti telefonen tilhører, men i alle fall kan du få operatørlåskoden gratis med en gang. Og så lenge du uansett skal bruke Telenor er det ikke sikkert det i det hele tatt er nødvendig å bry seg med dette. da har jeg bestemt meg for å kjøpe en Samsung Galaxy Spica med Telenor Super Det er et valg du ikke blir misfornøyd med for å si det sånn. Endret 11. juli 2010 av srbz Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Forslag til svart eller hvit Spica? :!: Endret 12. juli 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Gekonody Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Dersom alt annet er prøvd, er det vel en mulighet for å skylle/bløtgjøre i ferskvann (skylle vekk salt og anna), for så å tørke lenge? Dersom håpet er gitt opp, altså, for det er jo sjelden å anbefale å dynke telefonen... Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg tror ikke at jeg kommer til å kjøpe en Samsung spica likevel, blir en HTC Desire Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Okay, du bør fremdeles vurdere å kjøpe den med abo. Koster fra 3795 i prisguide, mens totalpris med Telenor Super fra telenor.no er ca 1000 kr lavere Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Ja, jeg skal selvfølgelig kjøpe den med et abo. :-) Lenke til kommentar
Shelfen Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Når du mister en Mobil i saltvann så skal du ta ut batteriet så fort som mulig! - Ikke lad mobilen! - Ta ut SIM kort og batteri. - Legg den i fersk vann. - La den ligge i en time til 2.(så all salten forsvinner i ferskvannet) - La mobilen tørke sent i noen dager (varmekabel gulv?) - Snu mobilen et par ganger om dagen, og la batterilokket ligge av - Husk å skyll batteriet og SIM under ferskvann i noen minutter så saltvanet ikke koriderer og lager kortslutning. - La dem tørke på samme måte som mobilen. - Mobilen vil sikkert fungere igjen etter 2-3dager. Vist du har kun brukt batteriet til å teste den med uten å lade den så er det fortsatt mulighet at den kan legges i ferskvann. Vist du har satt i laderen så er sikkert ladekretsen ødelagt av kortslutning. Gjør på samme måte som jeg har sagt over vist du har lyst å skjekke om du får liv i den. Enda det har gått over 10 dager siden dette skjedde. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Shelfen: I noen svært få tilfeller kan det faktisk hjelpe. Å si at telefonen sikkert vil fungere igjen er å ta meget hardt i. Det hele kommer an på hvor lenge telefonen har vært i friluft. Telefonen bør gå rett fra saltvann til ferskvann. Noen få sekunder i friluft og du kan bare glemme å forsøke å redde telefonen. I steden for å la telefonen bare ligge i ferskvann så kan det være en fordel å varme opp vannet. Ikke koke, men varmt nok til at det ikke er smart å putte fingeren nedi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå