seppo- Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hei. Jeg har drevet med litt overclocking i det siste, og lest litt på nettet og prøvd litt her og der. Jeg har til slutt funnet ut av klokkehastigheten på CPUen (som jeg har på 3.66Ghz atm) er en utregning av det som heter på mitt hovedkort CPU Ratio Setting ganget med BCLK Frequency. CPU Ratio Setting: 19 BCLK Frequency: 193 gir meg 19x193 = 3667Mhz = 3,67Ghz Dersom jeg setter CPU Ratio ned og BCLK opp så kan jeg sett de opp slik at jeg får samme klokkehastighet på CPUen. f.eks: 18*204 = 3672 = 3,67Ghz 17*215 = 3672 = 3,67Ghz Er det noen forskjell på disse instillingene hvis vi ser bort ifra det som skjer med RAM hastigheten? Er en av disse oppsettene bedre enn de andre? Blir CPUen varmere med en av disse instillingene? Jeg leste nemmelig en plass at lav Ratio setting og høy BLCK skulle være bedre. Grunnen til at jeg lurer på dette er at dersom jeg tar lavere CPU Ratio Setting, så får jeg høyere klokkehastighet på RAMen. Hvis det er noen som har peiling, hadde det hjulpet meg mye med et litt utfyllende svar. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 ratioen påvirker bare CPUen. BLCK (mye det samme som tidligere var front side bus) påvirker den interne bushastigheten mellom CPU og de andre komponentene i maskinen som southbridgen, minnet osv. Samtidig så påvirker det også CPU hastigheten da den er en faktor av BLCK * ratio. Sånn sett så får du noe mer ut av BLCK overklokking enn ren ratio overklokking sidne du vil få høyere hastighet på den interne busen mellom forskjellige komponenter i maskinen som du eller s ikke ville økt. Sånn sett kan du si at du vil få mer ytelse av en tilsvarende BLCK overklokking i forhold til en ren ratio overklokking. Det sagt så er det noemalt ikke mye å hente på å denne økte bus frekvensen. Ytelsesøkningen er normalt liten på de tingene de påvirker, hovedsakelig pga. det allerede er plenty med båndbredde å ta av ved en normalt BLCK hastighet og at dette skjeldent er en begrensende faktor, men det er nok målbart med de riktige banchmarkene selv om du neppe vil kunne merke det i praksis på noe særlig. Det er et par andre faktorer du også må tenke på i forhold til dette: - Du kan ikke bare øke BLCK så mye du vil. hovedkortet vil før eller senre nå et "tak" der det vil bli ustabilt om du går får høyt opp med BLCK, så i slike tilfeller om CPUen din fremdeles har mer å gi men hovedkortets BLCK ikke har nok margin så må du gjerne bruke både ratio og blck for å nå det resultatet du vil. - Ratio er normalt låst til en maksimum ratio. du kan med andre ord gå nedover, men skjeldent oppover, ved mindre du har en super high-end CPU som er ulåst. Disse koster dog ofte veldig veldig mye og er dårlig valutta for pengene og skjeldent verdt det for andre enn de som vil sette rekorder. Generellt sett så vil jeg råde til å la ratio stå på maksimum (normalt er det samme som default verdien) og så overklokke på BLCK så langt som du finner det til å være stabilt. Hvis rtioen var ulåst så hjelper det deg å overgå blck begrensninger, men det gjelder som sagt bare veldig dyre CPUer. Håper dette gav litt mer innsikt i forskjellen mellom de to. I min mening er det ikke nok praktisk forskjell til at nødvendigvis skal prøve å skvise ut siste dråpe av BLCK frekvens som du kan for ytelsens skyld - men for de fleste prosessorer er det desverre i praksis den eneste måten du kan overkokke CPUen uansett. -Stigma Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 BLCK gir i teorien bedre hastighet i hele PCen, men det er så liten forkjell at det ikke gjør noe spesielt, men det er mer stabilt å ha høyere Ratio og mindre BLCK? Jeg har opplevd at 19*192 er helt stabilt, men med 18*204 som gir samme hastighet, gir etterhvert Bluescreen. Har dette noe med at rammen og andre komponenter også er blitt delvis overklokket? Jeg har btw en i7 860 prosessor som ligger etter stock verdier på 2,8 Ghz. Vet ikke om du kan noe veldig spesifikt om denne type CPU. Vet at alle CPUer er forkjellige selv om det er samme type osv, men om det er noen generelle tips/regler til denne typen. Siden du nevten High end CPUer... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 i7 860 er så langt jeg vet ikke opplåst på ratio/multiplier. Overklokking via ratio vs. overklokking via blck: overklokking via ratio er mer stabilt generellt sett så lenge vi snakker om samme CPU frekvens siden overklokking via ratio KUN påvirker CPU, mens overklokking via blck overklokker CPU + en hel del andre systemer som er koblet på internbusen, dermed er det større sjanse for at du opplever problemer med ett eller annet som ikke klarer å følge frekvensen. Mine utsagn har selvfølgleig bare å gjøe med sansynlighet. Om eller enhetene som er påvirket av blck frekvensen er innenfor de verdiene de klarer så vil det ikke være noen forskjell, men i og med at overklokking med lavere blck og høyere ratio involderer færre sårbare ledd så vil nødvendigvis statistisk sett laver blck og høyere ratio være generellt sett mer stabilt. RAMen kan du forsovidt styre uavhengig via dens instillinger relativt uavhengig av blck på de fleste hovedkort, men det er andre enheter som blir påvirket av blck også, så det kan være en av disse som går over sine grenseverdier og forårsaker en bluescreen. Jeg vil som sagt alltid foretrekker å ha ratio så høy som mulig pga. det er lite å hente på litt ekstra blck frekvens i praksis, og du risikerer mange forskjellige kilder til utsabilitet jo høyere du presser blck. -Stigma Lenke til kommentar
wim Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Min 920 fungerer mye bedre på lave multipliers og høy bclk enn motsatt, den blir lettere stabil når jeg bruker 19x i forhold til 20x og 21x med samme klokkehastighet. Dette er riktignok en gammel c0, mulig dette har blitt forbedret for nyere nehalems. Det er også mulig at det varierer endel fra chip til chip Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Det jeg sier her er veldig generellt. Noen hovedkort - spesiellt når du overklokker høyt - vil kunne oppleve "hull" i blck hvor en lavere blck kan forårsake problemer og en høyere blck kan fungere greit. Det kan altså i noen tilfeller være verdiområder hvor blck'en genererer problemer selv om høyere verdier fungerer normalt, selv om dette er litt mot intuisjonen. Dette oppleves normalt kun om man er i ferd med å strekke blck til sin maksimumsverdi for hovedkortet og kan ogås påvirkes av andre instillinger. Kort sagt, jo mer du tøyer hovedkortet til sin maksmumsgrense jo flere slike komplekse problemer som er avhengig av flere instillinger vil du oppleve og det blir mer og mer en "sjekk og se om det fungerer" prosess. Dette er fordovist i mine øyne nok en grunn til å ikke prøve å strekk blck unødvendig høyt ved mindre du må - sidne det fører til mer og mer vanskelige problemområder. Men, generellt sett vil jeg si at det jeg nevner over er relativt nøyaktig. -Stigma Endret 11. juli 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå