Gå til innhold

Hvordan starte eget forum?

Simen1

Anbefalte innlegg

Vi er en fotoklubb som vil starte et lukket forum kun for betalende medlemmer. Jeg vil ha noen råd om det praktiske og hvilke løsninger det lønner seg å bruke.

Er det noen forskjell på IPBfree og Invisionfree eller er det samme greia?

Vi vil dimensjonere størrelsen for 20 samtidig påloggede så jeg regner med at en vanlig PC er nok maskinkraft i massevis selv om det blir en del bilder. Jeg får sannsynligvis koblet denne på en 10/10 Mbit linje med fast IP. Vi trenger mulighet for fem rettighetsnivåer. PM vil vi også ha. Det er en fordel med litt avansert bildevisning (valg av bakgrunnsfarge, bildestørrelse, visning av exif-data, slideshow etc)

Hvilken forumløsning vil dere anbefale?

Er det noen lure tilleggsmoduler vi bør ha med?

Vil dere anbefale leie av "rom" på serverhotell, eller å kjøre dette på egen maskinvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tro at phpBB(3) eller IPB er samme greia, du burde prøve, å se hva du finner mest nyttige plugins til, hva du finner mest brukbare design til (evt. kjøpe eget)

Å kjøre på egen maskinvare er ikke så veldig dumt - om du har linje. med en 10mbit linje burde du klare å hoste det, for et par medlemmer.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Skal du hoste selv, er nok phpBB det beste gratisalternativet. Eventuelt koster ikke en IPB-lisens allverden heller ($150 ~ 950 kr) med tanke på at dette tross alt er en profittjeneste.

Og selvsagt kan dere også utvikle noe selv, dersom noen av dere er kjent med f.eks. PHP, mySQL, HTML og CSS. Sistnevnte er nok relativt tungvint i forhold til funksjonaliteten du får med det, men CSS er i alle tilfelle greit å ha kjennskap til for å kunne tilpasse looken slik dere vil ha det. En klar fordel er naturlig nok at dere får spesialtilpasset den funksjonaliteten dere trenger og ingenting mer, for bedre brukervennlighet.

IPB har jeg selv god erfaring med, og denne har bl.a. mulighet for så mange rettighetsnivåer du vil samt PM. phpBB har også PM, men hvordan tilpassing av rettighetsnivåer er her, vet jeg ikke.

Hva bildevisning angår finnes det sikkert en drøss med plugins som kan brukes uansett hvilken kildekode dere benytter dere av på forumet.

Jeg vet ikke om jeg ville ha hostet hele siden på et webhotell med tanke på at det blir en del bilder. Webhotellhostere liker generelt dårlig at kundene deres har svært stor trafikk er min erfaring. Har selv fått stengt to webhotell pga. bildehosting med tilhørende enorm datatrafikk. En løsning kan evt. være å kjøre selve forumet på et eget webhotell med god støtte og oppetid, og ha en hjemmeserver for filopplasting for brukerne, dersom dette lar seg gjøre. Da vil overførings- eller lagringsbegrensning på dette avgjøres av maskinvare og linje heller enn regler fastsatt av webhost ("ubegrenset båndbredde" hos en webhost er sjelden det i praksis).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...