anaconda Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Havre er vel veldig sunt. Men hva er sunnest av et mellomgrovt havrebrød som inneholder hvetemel eller et skikkelig grovbrød helt uten hvetemel? Det samme gjelder knekkebrød. Wasa Havre er best på smak, men Wasa Sport+ har mye høyere fiberinnhold, og inneholder ikke fint hvetemel. Hva er sunnest? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Kommer helt an på hva du definerer som "sunt". Brød er kalorier, det er mengden du spiser som avgjør hvor bra det er for deg. Brød/knekkebrød laget på hvetemel har en tendens til å mette mindre enn grovere typer. Spiser du tre grovbrødskiver og er mett i 6 timer, eller 3 loffskiver og er mett i 3 timer (og må spise et nytt måltid for å holde ut til middag), så blir gjerne den totale kalorimengden du får i deg høyere med loffen. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg ville sagt det uten hvetemel. Angående knekkebrød tror jeg det må bli Wasa Husman. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Sjekk om det er tilsatt gluten/hvetegluten. Et vanlig triks fra bakerene for å holde deigen sammen. Jeg kan ikke tro at det er spesielt sunt å fjerne hvetemel fra et produkt om en kjører på med bestanddeler fra det samme melet. Typisk eksempel er Spelt-bød, som ofte er bredfullt av ekstra gluten. Såkalt grove brød inneholder i tillegg ofte sirup eller fargestoffer for at de skal bli mørkere og se sunnere (grovere) ut. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Havre skal jo være et spesielt sundt kornslag da, senke kolistrol osv, det gjelder i hvertfall havregrøt, men vet da faen om det er nok av de riktige havre delene i havre brødet for at det skal gjelde der også. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Jo grovere, jo sunnere. Havre er veldig sunt det ja, men i havrebrødene består basisen alikavel av hvetemel, og ikke fult så mye have.(vanligvis) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå