skybertharmp5 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) sjekker hva komponentene bruker i watt å deler 230 på verdien du finner.... 230 er Spenningen.... verdien du får ut da er Amper det var visst motsatt med formelen det er I (strøm) = P (effekt/watt) delt på U (spenning/Volt) Endret 1. september 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering i mange ledd Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Uansett må du måle effekten på et vis, og da må du ha et wattmeter, og disse 100-kroners enhetene viser gjerne strøm i samme slengen. Netto spart: kr. 0. Endret 1. september 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering i mange ledd Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Uansett må du måle effekten på et vis, og da må du ha et wattmeter, og disse 100-kroners enhetene viser gjerne strøm i samme slengen. Netto spart: kr. 0. så å si alt av det du kjøper av elektronik i dag står det kor mye watt det bruker... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 så å si alt av det du kjøper av elektronik i dag står det kor mye watt det bruker... Tror du ville fått deg en overraskelse om du faktisk målte hvor mye effekt et apparat brukte og hvor mye som var oppgitt på apparatet. Det er nemmelig ikke slik at en strømforsyning til PC på 650W bruker 650W 100% av tiden. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 så å si alt av det du kjøper av elektronik i dag står det kor mye watt det bruker... Tror du ville fått deg en overraskelse om du faktisk målte hvor mye effekt et apparat brukte og hvor mye som var oppgitt på apparatet. Det er nemmelig ikke slik at en strømforsyning til PC på 650W bruker 650W 100% av tiden. ...og det er effekten den kan gi, som er forskjellig fra effektforbruket (effektiviteten er langt fra 100%) Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 så å si alt av det du kjøper av elektronik i dag står det kor mye watt det bruker... Tror du ville fått deg en overraskelse om du faktisk målte hvor mye effekt et apparat brukte og hvor mye som var oppgitt på apparatet. Det er nemmelig ikke slik at en strømforsyning til PC på 650W bruker 650W 100% av tiden. ...og det er effekten den kan gi, som er forskjellig fra effektforbruket (effektiviteten er langt fra 100%) du regner jo enkelt å greit ut kor mye den bruker maks for den kommer jo til å bruke det en eller annen gang. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 så å si alt av det du kjøper av elektronik i dag står det kor mye watt det bruker... Tror du ville fått deg en overraskelse om du faktisk målte hvor mye effekt et apparat brukte og hvor mye som var oppgitt på apparatet. Det er nemmelig ikke slik at en strømforsyning til PC på 650W bruker 650W 100% av tiden. ...og det er effekten den kan gi, som er forskjellig fra effektforbruket (effektiviteten er langt fra 100%) du regner jo enkelt å greit ut kor mye den bruker maks for den kommer jo til å bruke det en eller annen gang. Du har noe som heter peak power consumption på de fleste PSUer, og den tar seg av disse små øyeblikkene hvor det på mirakuløst vis skulle være slik at alt durer på og kjører på maks. GPUene jeg har til folding@home bruker 1000w ca om du regner TDP, 100w under det effektmåleren viser dersom jeg skrur av gamingmaskina og foldinga kjører 100% på alle GPUer. Så skal man ikke glemme at det står 15 HDDer tilkoblet, og at RAM, HK og vifter bruker strøm også. Skjermene leses av også, og der er det 100w som er inkludert i målingene. Tenker dette er en noenlunde fornuftig beregning: Skjerm: 100w 15 disker: 100w CPUer + HK + RAM + kabinettvifter: 150w 1100w-350w=750w. Når ikke engang foldinga greier å dra forbruket opp til noe i ærheten av TDP, så skjønner ikke jeg hva som skal til. Antageligvis noen meget spesielle programmer, men til vanlig bruk: drit i TDP. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) skybertharmp5, hvordan vet du helt sikkert at et apparat trekker en eller annen gang full effekt av hva det er merket med? Tror du det, eller har du målt og funnet ut dette? I min verden (Tellus, i galaksen melkeveien) så er det nemlig ikke slik, når det kommer til datamaskiner. Ja, jeg kan være enig i at en skjerm eller lignende kan trekke opp til merkestrømmen, men datamaskinen, som er det som blir omtalt her er absolutt ikke slik, med mindre maskinen er dårlig designet. Når maskiner bygges blir det lagt inn en margin mellom maks effektforbruk og hva strømforsyningen kan levere, fordi strømforsyninger liker ikke full belastning til enhver tid, de fleste liker ikke full belastning i det hele tatt. Ta min pc for eksempel. En 580w CPU står det i den. TDP på skjermkort og cpu er 188 + 120w og i tillegg kommer disker, cd-rom og alt annet, og det skal gi en TDP på litt over 350w. Dette er langt fra en versting pc, men allikevel, så trekker den ca 290w fra stikkontakten, under full belasting. Da er GPU satt under folding, og CPU på full jobb med andre kalkulasjoner. 290 er ganske akuratt 50% av de 580w som pc-en er merket med, og dette gjelder full belasting. Slike tall kan ikke regnes frem til, da effektforbruket ikke er noe statisk. Under mer vanlig bruk som spilling ramler effektforbruket ned mot 240w, og idle under 110w. Jeg lurer på hvordan du ville ha regnet deg frem til dette? Jeg er også en del av TG crew, og har vært med å beregne strømforbruk til flere andre dataparty, og jeg har også hatt målinger på dataparty, for å se om beregninger stemmer overens med virkeligheten, og da kan jeg fortelle deg følgende: På TG var gjennomsnittsforbruket på alle maskinene rett under 1A (230w) De aller fleste datapartyer som jeg har vært med på strømberegninger, så er gjennomsnittet ca 230w De aller fleste tror sin pc trekker minst dobbelt så mye som virkeligheten. Dataparty sier de beregner 1A per deltaker, men det er normalt og legge mellom 8 og 12 deltakere på hver 16A kurs, som gir noe høyere spillerom til effekt. Det er rom for å trekke en hel del mer enn 1A på TG, men begrensingen på 1A er for å forhindre at noen kommer med varmeovner, discoanlegg, kaffetraktere osv. Konklusjonen er den, at med mindre du har en maskin som er værre enn de fleste, med mange disker, mange skjermkort og gjerne skulltrail, så er du innenfor marginene når det kommer til strøm. Og til slutt, skybertharmp5, du kan ikke regne deg til en pc's maksforbruk, gjennomsnittsforbruk, eller idleforbruk. Det kan heller ikke gjøres med programvare, med mindre du har en PSU som måler dette og sender det til pc-en. (Jeg vet ikke om noen slike...) Endret 11. september 2010 av ZeRKoX Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) skybertharmp5, .... eg går ut ifra at du ikke vet hva en spole er å om en datamaskin kjører på likestrøm eller vekselstrøm... Endret 13. september 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) å di effektmålingene dine er jo helt feil for eg vet du lever i den verden der du tror at det som er påstemplet noe er den effekten den får fra stikkontaken men det er faktisk ikke det, det er avgitt effekt som står på siden av ting å tilført effekt er noe helt annet siden vi snakker om transformatorer å likerettere.. å di effektmålingene deres er helt feil for laderen til skole berbaren min trekker 1.5 A fra stikkkontakten.... Endret 13. september 2010 av Hårek Fjernet totalt unødig sitering Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) *** snip *** eg går ut ifra at du ikke vet hva en spole er å om en datamaskin kjører på likestrøm eller vekselstrøm... Jeg vet mer om spoler, og elektronikk generellt enn de fleste her inne på forumet, så det trenger du ikke komme å påstå. Hva i posten min var det som får deg til å tro at jeg ikke vet hva jeg snakker om? EDIT: Og for the record: - En spole er en elektrisk leder som er viklet rundt en kjerne av et eller annet materiale. Bruksområder til dette kan være å lage magneter, diverse filter, transformatorer m.m. - En datamaskin går på likestrøm. Siden det er vekselstrøm i stikkontakten er det en strømforsyning mellom datamaskinen din og veggen. På bærbare er dette "klumpen" som er på strømledningen, og i stasjonære maskiner er denne innebygget i maskinen. Denne enheten er ofte en switchmode strømforsyning, som omformer 230 VAC (ca, her i landet) til spenninger som er brukt i maskinen. (3,3VDC, 5VDC, 12VDC etc.) Endret 13. september 2010 av ZeRKoX Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Jeg vet mer om spoler, og elektronikk generellt enn de fleste her inne på forumet, så det trenger du ikke komme å påstå. Hva i posten min var det som får deg til å tro at jeg ikke vet hva jeg snakker om? ja siden du er så flink til å kopierer fra wikipedia kan vel du si hva XL er i en spole å hvordan du regner ut Cosphi vinkelen til den Endret 13. september 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Gi dere nå da unger før dere begynner å krangle om hvem som har størst multimeter. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg blir bare provosert (kanskje litt for lett til tider... ) da skybert kommer her og avfeier en seriøs og riktig post, som oppklarer noe som meget mange mennesker her i verden misforstår angående strøm, med å si at jeg ikke aner hva jeg snakker om, når jeg snakker om et felt jeg vil påstå at jeg kan veldig godt. Jeg jobber ikke som serviceelektroniker eller noe, så jeg vet ikke hva en XL verdi er, og heller ikke hvordan man regner ut cosphi vinkelen, men jeg kan bruke cosphi til å regne ut reellt strømtrekk, eller reaktiv last på f.eks motorer, dersom jeg vet den motsatte. Og for å komme litt on-topic: å di effektmålingene dine er jo helt feil for eg vet du lever i den verden der du tror at det som er påstemplet noe er den effekten den får fra stikkontaken men det er faktisk ikke det, det er avgitt effekt som står på siden av ting å tilført effekt er noe helt annet siden vi snakker om transformatorer å likerettere.. å di effektmålingene deres er helt feil for laderen til skole berbaren min trekker 1.5 A fra stikkkontakten.... Hva med den bærbare? Trekker den 1,5A (som er MYE MYE MYE for en bærbar), eller er det det du har målt den til? Og hva har det med mine målinger å gjøre? Hva vet du egentlig om jeg har feil målenger? Vet du egentlig hvordan målingen ble gjort? Jeg er fullt klar over at switch-mode supply lager en reaktiv effekt, som gjør at strømtrekk vs reell last ikke er helt likt, men den fasevinkelen utgjør faktisk VELDIG lite, da så vidt jeg vet (har ikke sjekket kilder, men er meget sikker), så inneholder moderne pc-strømforsyninger noe som kalles en aktiv PFC-krets, som er laget for å motvirke den spenning/strøm faseforskyvningen som oppstår i en strømforsyning. Målingen ble utfør t ved hjelp av et ampermeter, som var koblet i serie med kretsen, og deretter regnet om til watt ved hjelp av effektformelen (P=U*I), og ja spenningen var også målt, slik at den verdien er korrekt. Så det vi ender opp med i denne målingen er en så nøyaktig måling av effektforbruket som mulig, og den beviser at virkeligheten != TDP, og iallefal ikke lik påstemplet verdi på strømforsyningen. Og til fasevinkler på trafoer og likerettere som du sier, siden det ble målt i strømtrekk, så vil jeg påstå at det fremdeles er en gjeldende verdi, da du tripper sikringene om strømmen er over 16A selv om ikke nødvendigvis avgitt effekt er over 3680w pga fasevinkler, og det er der hele diskusjonen starter, siden det er dette som er grunnen til strømbegrensningen på datapartyer. Og hvor sier jeg at påstemplet effekt er den effekten de trekker i fra stikkontakten? Og et spørsmål jeg stillte tidligere er enda ubesvart: Hva i posten min (den opprinnelige) var det som får deg til å tro at jeg ikke vet hva jeg snakker om? Også må jeg beklage om ting blir litt off-topic, men jeg blir bare så provosert av skyberts holdninger, og avfeiinger av fakta, selv om det er flere som forteller ham at han har feil... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Da tror jeg denne tråden bør stenges, så slipper skyberts å komme med flere usakligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg