zeat Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hei. ja overskriften sier vel det meste. det jeg lurer på er hvordan kan jeg måle hvor mange amper datan, skjerm og alt sånn bruker, for jeg vet at det vanligvis er bare amper på gathering og sånt så jeg ville sjekke. for jeg har planer om å få kjøpt meg en data med en del ekstra stash når jeg får penger kan godt hende denne er feilplassert, men håper på svar for det. Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Energimåler. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147812364 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 eventuellt en tangamperemeter https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=76-412-10; men dette er en mye dyrere løsning. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 aller billigst og lettest er å laste ned, joulmeter Det programmet "leser av" kor møye strøm pcen trekker. Du kan la det kjøre over lengre tid, der du belaster dataen mye., feks spiller veldig krevende spill. Så kan du gå inn å lese gjennomsnittet pc'en har brukt. Lenke til kommentar
zeat Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 okei. takker for alle svar. skal teste ut joulemeter og eventuelt kjøpe energimåler fra clas ohlson for å få med skjerm og sånt Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Late to the party, men likevel: joulemeteret er vel rent teoretisk, basert på antatt energiforbruk av diverse komponenter, mens det du plugger i veggen leser av det PCen faktisk bruker, og tar dermed også hensyn til effektiviteten til PSUen, som varierer en god del med belastningen. Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hei. ja overskriften sier vel det meste. det jeg lurer på er hvordan kan jeg måle hvor mange amper datan, skjerm og alt sånn bruker, for jeg vet at det vanligvis er bare amper på gathering og sånt så jeg ville sjekke. for jeg har planer om å få kjøpt meg en data med en del ekstra stash når jeg får penger kan godt hende denne er feilplassert, men håper på svar for det. Takker på forhånd for svar herregud ka skal du med alt dette måle verktøyet når du kan regne på det... pc'en å alt det andre utstyret bruker ikke mer watt en det som står på det å visst du skal ha det om i amper (strøm altså) så tar du å deler effekten på spenningen som er 230 v... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 herregud ka skal du med alt dette måle verktøyet når du kan regne på det...pc'en å alt det andre utstyret bruker ikke mer watt en det som står på det å visst du skal ha det om i amper (strøm altså) så tar du å deler effekten på spenningen som er 230 v... Men han er ikke interessert i å vite hvor mye utstyret teoretisk sett trekker på maks belastning, men hva utstyret faktisk trekker. Og da må man til med et måleinstrument. Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 herregud ka skal du med alt dette måle verktøyet når du kan regne på det...pc'en å alt det andre utstyret bruker ikke mer watt en det som står på det å visst du skal ha det om i amper (strøm altså) så tar du å deler effekten på spenningen som er 230 v... Men han er ikke interessert i å vite hvor mye utstyret teoretisk sett trekker på maks belastning, men hva utstyret faktisk trekker. Og da må man til med et måleinstrument. ja men kordan skal han kunne måle på en skjerm hvor mye den trekker? å du trenger jo å vite hvor mye pc'en din belaster kursen på maks for den kommer jo til å gjøre det uansett en eller annen gang... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 ja men kordan skal han kunne måle på en skjerm hvor mye den trekker? å du trenger jo å vite hvor mye pc'en din belaster kursen på maks for den kommer jo til å gjøre det uansett en eller annen gang... For å vite hvor mye den kan trekke maks så gjør du som du sier. Men for å vite hvor mye maskinen trekker akkurat nå, eller i gjennomsnitt(eller maks over en tidsperiode) så bruker man et wattmeter. Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 ja men kordan skal han kunne måle på en skjerm hvor mye den trekker? å du trenger jo å vite hvor mye pc'en din belaster kursen på maks for den kommer jo til å gjøre det uansett en eller annen gang... For å vite hvor mye den kan trekke maks så gjør du som du sier. Men for å vite hvor mye maskinen trekker akkurat nå, eller i gjennomsnitt(eller maks over en tidsperiode) så bruker man et wattmeter. men wattmeter koster jo fortsatt litt mye penger å du trenger bare å vite hvor mye den maksimalt kan belaste... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 eventuellt en tangamperemeter https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=76-412-10; men dette er en mye dyrere løsning. Ulempe: Man må splitte opp ledningen for å kunne gjøre en fornuftig måling med tangamperemeter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Et wattmeter koster mellom kr 99-149 og gir den nøyaktigheten som trådstarter trenger. Slik eg tolker trådstarter sitt innlegg så vil han vite hvordan han finner ut av hvor mye strøm utstyret hans bruker. Det er ikke nevnt noe om maks belastning, bare hvor mye. Det er dog nevnt TG og LAN, og da er det interessant å vite hvor mye utstyret trekker under vanlig bruk, ikke på maks belastning. Og hva utstyret trekker totalt under vanlig bruk er ikke en lett oppgave å kalkulere seg frem til. Derfor anbefales et wattmeter i stede. Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Et wattmeter koster mellom kr 99-149 og gir den nøyaktigheten som trådstarter trenger. Slik eg tolker trådstarter sitt innlegg så vil han vite hvordan han finner ut av hvor mye strøm utstyret hans bruker. Det er ikke nevnt noe om maks belastning, bare hvor mye. Det er dog nevnt TG og LAN, og da er det interessant å vite hvor mye utstyret trekker under vanlig bruk, ikke på maks belastning. Og hva utstyret trekker totalt under vanlig bruk er ikke en lett oppgave å kalkulere seg frem til. Derfor anbefales et wattmeter i stede. det trådstarter vil vite er hvor mye strøm alt utstyret trekker å da kan du ikke regne ut hvor mye det trekker på normalt bruk for når du gamer så bruker jo pc'en mer en normalt strøm forbruk... så det er like greit å bare regne ut hvor mye strøm den kan bruke... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Uenig. Ja, spiller man så trekker maskinen mer men det betyr ikke at den trekker maks. I tillegg kan antall watt som er oppgitt som maks på komponentene være villedende. Er vel veldig få som beregner seg frem til akkurat hvor mange watt utstyret trekker på maks og bestiller strømforsyning ut i fra det? Som regel bestiller man mer enn det man tror utstyret maks trenger. Og sitter man da med 890W strømforsyning mens utstyret inni maskinen maks klarer å trekke 580W så vil regnestykke være feil. Og for et LAN/TG så vil den forskjellen være alfa omega. Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Uenig. Ja, spiller man så trekker maskinen mer men det betyr ikke at den trekker maks. I tillegg kan antall watt som er oppgitt som maks på komponentene være villedende. Er vel veldig få som beregner seg frem til akkurat hvor mange watt utstyret trekker på maks og bestiller strømforsyning ut i fra det? Som regel bestiller man mer enn det man tror utstyret maks trenger. Og sitter man da med 890W strømforsyning mens utstyret inni maskinen maks klarer å trekke 580W så vil regnestykke være feil. Og for et LAN/TG så vil den forskjellen være alfa omega. ja men visst du har peiling finner du ut hvor mye utstyret inni maskinen kan bruke uten et sånt wattmeter... så slipper du å bruke 100 kr på et wattmeter å heller bruke det på cola, eller redbull... Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg er litt spent på hva denne "peilingen" går ut på. Seff, man kan bare addere TDP-er, og se hva man får, og legge til fornuftige verdier på disker/drev + hk osv. Effektiviteten til PSUen kan ikke regnes ut heller, men det er antall watt UT som er spesifikasjonen, så det har ikke noe å si dersom målet kun er å finne ut hvor stor PSU man trenger. Nå har det også litt å si at spenningene er stabile ved belastningen man kjører på PSUen, så egentlig kan man ikke ta disse watt-verdiene man finner for helt god fisk heller, det fins PSuer som ikke funker knall om de kjører på maksimal belastning over lang tid. PSUer slites også, og det sies vel at maks effekt reduseres med 10% pr. år. Skal PCen vare mer enn en et halvt års tid? Da bør dette tas med i beregningen også. Jeg kan rett og slett ikke se hvordan det går an å resonnere seg fram til et tenkt maksforbruk uten å ta ibruk mildt sagt usikre verdier (TDP) og få et usikkert svar. Det enkleste er å bare kjøpe en måler, så har man tallene svart på hvitt. Jeg angrer IKKE på at jeg kjøpte en sånn sak, ser med en gang om en av foldingmaskinene mine er nede - f.eks. Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg er litt spent på hva denne "peilingen" går ut på. Seff, man kan bare addere TDP-er, og se hva man får, og legge til fornuftige verdier på disker/drev + hk osv. Effektiviteten til PSUen kan ikke regnes ut heller, men det er antall watt UT som er spesifikasjonen, så det har ikke noe å si dersom målet kun er å finne ut hvor stor PSU man trenger. Nå har det også litt å si at spenningene er stabile ved belastningen man kjører på PSUen, så egentlig kan man ikke ta disse watt-verdiene man finner for helt god fisk heller, det fins PSuer som ikke funker knall om de kjører på maksimal belastning over lang tid. PSUer slites også, og det sies vel at maks effekt reduseres med 10% pr. år. Skal PCen vare mer enn en et halvt års tid? Da bør dette tas med i beregningen også. Jeg kan rett og slett ikke se hvordan det går an å resonnere seg fram til et tenkt maksforbruk uten å ta ibruk mildt sagt usikre verdier (TDP) og få et usikkert svar. Det enkleste er å bare kjøpe en måler, så har man tallene svart på hvitt. Jeg angrer IKKE på at jeg kjøpte en sånn sak, ser med en gang om en av foldingmaskinene mine er nede - f.eks. det er jo bare hoderegning visst du vet hva du holder på med... Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) det er jo bare hoderegning visst du vet hva du holder på med... ...OK? Og har du et eksempel på en utregning? Endret 1. september 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering i mange ledd Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) ...OK? Og har du et eksempel på en utregning? sjekker hva komponentene bruker i watt å deler 230 på verdien du finner.... 230 er Spenningen.... verdien du får ut da er Amper Endret 1. september 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering i mange ledd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg