Simen1 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg så litt på ukens tilbud på MPX: En USB 2.0 CD-brenner til 699kr. Den er i praksis kun en CD-brenner koblet til en USB til IDE kontroller. Går det an å bare montere ut CD-brenner enheten og sette inn en hardisk i stedet for? Sånn at jeg får en ekstern harddiskboks i stedet for en ekstern CD-brenner ? Hvis det går så er det jo mye billigere å kjøpe USB brenner + IDE harddisk enn å kjøpe IDE brenner og USB harddisk... Noen som har prøvd? Lenke til kommentar
texaco Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Er det bare å nappe ut cdromen og sette inn en harddisk kan vel det gå ann.. eneste problemet jeg kommer på her og nå er om du trenger spesial drivere til dette... problemet blir verre hvis usb kontrolleren har en slags innebygd driver.. altså en slags plug'n'play ... blir lissom litt tafatt hvis du stapper en IDE harddisk inni usbkontrolleren og windows oppdager den som en brenner Jeg hadde lett litt mer på nett om akkurat denne eksterne brenneren.. og om oen i de thele tatt har gjort det du vil tidligere... men ros skal du ha som prøver deg på ukjente ting Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Jo, jeg frykter det kan bli et driverproblem. Men det kan vel i teorien fikses det også, ved at man bruker en driver til et standard USB 2.0 disk-kabinett. Man må bare passe på å finne et slikt kabinett med samme USB 2.0-IDE kontroller og bruke den dreiveren. Kanskje man til og med må flashe firmwaren.. og noen flash-utility og ny firmware til dette kan vel være vanskelig å finne. Forhåpentligvis er det kun en vanlig USB2.0->IDE kontroller med standard firmware og driver som kan brukes på alle mulige IDE-enheter. Jeg bare håpet noen hadde gjort dette før meg så jeg kan hente litt erfaringer fra dem. Lenke til kommentar
tli Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kreativ ide, men det kan vel også by på problemer om koplingene er av ukurant type. Sikkert ikke standard idekabel, men det kan være verd et forsøk. Sikkert lurt å søke litt rundt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg regner sterkt med at det er vanlig IDE-kabel. Det er jo ikke en ombygd CD-brenner, det er jo bare en standard CD-brenner tilkoblet et lite kretskort som "omformer" fra USB 2.0 signaler til IDE. Da må jo nødvendigvis koblingen passe like godt til en IDE-kabel som til CD-brenneren. Normalt er det en noen cm lang IDE-kabel i mellom, men den kan sikkert skiftes ut med en skikkelig ATA133-kabel. Hvis det ikke er en kabel i mellom, men kun en hunnblugg på kretskortet som går rett i IDE-porten på brenneren så vil jeg få et hunn/hann-kontakt problem. Det skal også la seg løse på en grei måte. Forresten så kan det godt hende det ikke blir noen driverproblemer. USB-konverteren har jo sin egen firmware og driver (som enten windows finner av seg selv, eller som følger med på en egen driver CD til brenneren) og så har CD-brenneren sin egen firmware og driver som Windows finner etterpå. Lenke til kommentar
anatomicpants Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg sitter å tenker på noe lignende. Men har lyst til ha dvd brenneren ekstern. Det å flytte pioneeren ut og brenneren inn hadde vært en god løsning. Uansett 699,- er jo billig da... Lenke til kommentar
texaco Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg ville sendt en mail til webbutikken og spurt om det var en helt ordinær IDE->USB kontroller... (ps. gjorde det nå...) Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kom med svar. Ideen høres veldig interresant ut. Men hvorfor ikke bare kjøpe en hdd kabinett? Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 hdd kabinett? Saken er vel å få en billig usb 2.0 disk i form av å connecte en vanlig IDE harddisk på denne istedet for cd-brenneren som er der. Dette kan gjøres fordi kontrollerkortet har IDE-USB2.0 "omformer". Har absolutt 0 peiling på dette her, hvis det ser ut som jeg har det Venter i spenning på om noen får det til; hadde vært kult! Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Legg til 200 spenn og du får denne ::http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MPICEUSBII Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Legg til 200 spenn og du får denne ::http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MPICEUSBII 995kr fro USB-kabinettet + 150 kr for ekstra frakt + 400 kr for CD-brenner = 1550kr. Det er jo laaaangt dyrere enn tilbudet fra MPX på 699kr. Poenget var liksom å spare penger :wink: Lenke til kommentar
IceC00| Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Har testa dette på en plextor usb2.0 24x brenner en gang i tiden. sto en standard plextor ide brenner i boxen. Er koble sammen med en liten ide kabel på ca 2cm og en tilsvarende strømkabel. husker hardisken måtte ligge oppned av en eller annen grunn.. Kortet som står der er sikkert et vanlig usb2.0 --> ide bridge kort, så det bør funke med alle ide enheter Lenke til kommentar
noodle Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Fikk noen noe svar på eller testet dette kabinettet ??? Skulle gjerne hatt tak i ett IDE to 1394/USB bridge board, har egentlig kabinettet, er det noen som vet hvor man kan få tak i noe sånt ? Skulle helst hatt firewire men 699.- for dette kabinettet er jo billig noodle Lenke til kommentar
ABautz Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Jeg forsøkte dette med et USB v1.1 kabinett som det har sittet en 4x sony brenner i - uten hell. Windows kjenner ikke igjen USB enheten. Det kan jo hende at det allikevel går med USB v2.0. Alexander Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå