Gå til innhold

Inception, noen som gleder seg?

KILMAS

Anbefalte innlegg

Akkurat kommet hjem fra kinoen.

Det er mange hint under filmen som tyder både på at Cobb kom tilbake til virkeligheten, eller fortsatt var i trallala og at drømmen hans gikk i loop. Men den tolkningen jeg syns er lettest å svelge er at hele filmen er en Inception på oss publikum. Når man ser nærmere på hvor diffus og åpen filmen er til tolkninger, så er det innlysende. Filmen gir _oss_ ideer (inception), og dermed vokser ideene våres i form av masse forskjellige tolkninger om hovedpersonen og andre ting i filmen. The greatest inception liksom.

Denne filmen er blitt nr 1 på lista mi. Jeg gikk rundt og tenkte på selve hendelsene i filmen, når det egentlige poenget med filmen var så mye enklere egentlig og lå rett foran nesa på oss hele tiden. Rett og slett genialt.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spoiler for de som Ikkehar sett filmen

Jeg liker å tenke på at til sist var de ikke i noen drømmeverden, pga i drømmene fikk han aldri se fjesene på barna sine, og det endte da at han endelig fikk se de, tror det er "bevis" nok for meg! :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde også at Cobb kom tilbake på starten. Men så begynte jeg å tvile.

1. Snurrebassen som liksom er hans totem, er egentlig kona hans sin. Så hvordan snurrebassen oppfører seg ville ikke gitt ham konkret svar på om han drømte eller ei, siden han ikke eier totemet.

2. Ungene er alltid i samme klærne, gjør alltid de samme tingene akkurat slik han husker dem i minnene. Om det var virkeligheten, så ville ungene kanskje gjort helt andre ting og hadde helt andre klær når han endelig møtte dem.

3. En annen tolkning er at det er han som blir påført inception og det er kona som egentlig er i virkeligheten. Ho prøver å få ham tilbake men ble skutt i "limbo". Kona i "limbo" mot slutten er mest sannsynlig den ekte siden ho er mye mer rolig og fornuftig enn de tidligere projeksjonene hans av henne.

4. På den andre siden er det mange bevis på at Cobb kom tilbake til virkeligheten også. Filmen er tvetydig.

5. Derfor syns jeg den mest innlysende tolkning er at hele filmen er en inception på publikum istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...