Gå til innhold

Plasma og flytting, trenger råd

Anbefalte innlegg

Saken er så at jeg skulle kjøpe plasma idag (Panasonic TX-P42G20E), men får så vite at jeg må flytte om seinest 2 mnd (leiligheten jeg leier skal selges). Nå vil dette være min første plasma, og jeg kommer sannsynligvis til å såvidt tørre å bruke den etter alle skremselshistoriene jeg har hørt om både innbrenning, og i dette tilfellet flytting.

Så da er alternativene å utsette kjøp i 2 mnd (kanskje prisgunstig og, vet ikke hvor mye de faller i pris på 2 mnd), eller konkludere med at dette er overdreven paranoia og kjøre på.

Alternativene ved flytting er:

1. Ansette flyttefirma for å flytte tv'en, noe jeg regner med er svindyrt og dermed ikke ønskelig

2. Leie bil stor nok for tv'en i innpakning, og strappe den så godt som mulig fast (en liten brostein, fartsdump eller hull i veien livsfarlig for tv'en eller), samt kjøpe flytteforsikring (sikkert svindyrt det og)

Kom gjerne med råd og egne erfaringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe å være redd for!

Innbrenning er tull og tøys, du skal ha samme statiske bilde i ganske mange timer før det er fare for permanent innbrenning, (har selv 50" av samme modell) og har ikke hatt noe innbrenning selv etter over 6 timer med spilling av spill med flere statiske objekter på skjermen.

Det man kan se er midlertidig innbrenning (synlig f.eks etter lengre bruk av 4/3 bilde, da ser man kanten etter 4/3 bildet, men se på noe som fyller hele skjermen i noen minutter så er det vekk igjen..

Ang. transport.

Ja du må ha det stående, jeg fraktet mitt i esken på tilhenger hvor jeg bare stroppet det fast i den ene siden av hengeren, og kjørte litt forsiktig, de blir jo ikke akkurat behandlet med silkehansker fra fabrikk til oss...

Hvis du kjøper nå, ta vare på esken og isopor, og pakk det sammen igjen når du skal flytte så er du veldig safe.

Lenke til kommentar

Innbrenning idag er så å si helt borte. Du må virkelig jobbe for å klare å oppnå perminent innbrenning. Som f.eks ha samme bilde stående i et par DAGER. Jeg forlot min LG Plasma i 4 timer stående på konsol 360 menyen. Kom hjem, og alt var fint, det jeg opplevde var litt "Image Retention" med det gikk vekk etter få minutter. Image Retention er nesten som innbrenning men midlertidig.

Plasma TVer idag har funksjoner som forhindrer innbrenning. LG f.eks har noe som heter "Orbiter", som flytter på bildet 1 mm hvert 30 sekunder for å hindre innbrenning.

Ang transport så bør du ha den stående. Trenger ikke kjøre som om du sitter på egg. Den tåler "bank" grunnen til at du må ha den stående er pga glasset. Om den ligger, vil trykket på glasset være stort, og et lite hump kan mulig få den til å knuse. Oppreise tåler den mye.

Endret av nosync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...