Sokkalf™ Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Ser ut som du trenger å lese deg opp litt på hvordan brukere og grupper fungerer på unix. Lag en gruppe, f.eks "sambausers". Meld inn din bruker + andre brukere som skal kunne skrive i denne gruppen. Legg inn f.eks: write list = @sambausers på rett sted i smb.conf Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 okai burde nok kjøpe en unix bok, noken som veit om ei god unix bok? / solaris 10? Snakker ikkje om noke i master grade, men noke som er litt enklere til hjemme server ol. Tusen takk for all hjelp folken! Setter stor pris på all hjelpen! ~ThaBear Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Jeg vil egentlig anbefale deg å bruke opensolaris istedet for vanlig solaris, da det har blitt gjort en del endringer på samba i opensolaris og det har blitt mye enklere Da vil du kunne dele ut områder bare ved å bruke zfs kommando: zfs set sharesmb=on filesystem/zpool Har de fixet acl problemene? Sånn ut av boksen sliter opensolaris veldig med samba rettigheter(unix brukere får problemer med mappene lokalt på maskinen). Husker jeg måtte bruke en fantastisk chmod komando for å bøte på dette problemet. http://sigtar.com/2009/02/14/opensolaris-cifssmb-server-configuring-acls-on-shares/ chmod -R A=\ owner@:wACpdDo:d:allow,\ owner@:wACpdDo:f:allow,\ everyone@:rxaARWcs:d:allow,\ everyone@:raARWcs:f:allow \ /protected/ Ugh! sier jeg bare. Endret 15. juli 2010 av kpolberg Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Nei, har ikkje sett nermere på desse enda, da dette fungerer fint for meg akuratt no, men om litt blir nok dette problematisk. Men slik som eg forstod dette var dette kun får å få lese tilgang på filene, er dette korrekt? eller bare eg som er får trøtt og ikkje fårstår dette? såg bare kjapt over da det er seint på natt skal sjå meir på dette seinare i dag når eg har tid Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå