DKH Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) Hei! Etter å ha testet Aperture i trial-perioden, gikk jeg for dette programmet. Før jeg begynner å bruke det "skikkelig" vil jeg bare høre litt om noen tips til arbeidsflyt og organisering. (Har lest mye om det, men ikke funnet noe "spot-on"). Jeg er ute etter å ha bildene i Aperture som et bibliotek der jeg ser på de og redigerer de (naturlig nok). Samtidig vil jeg ha backup av orginal-filene (slik at jeg er sikret mot tap + at de skal kunne brukes på andre maskiner evnt.). Under trial-perioden har flyten vært slik: 1 - Importere bilder med Image Capture (som fulgte med mitt Canon 550D) 2 - Importere videre til Aperture (Har valgt å lagre filene på gjeldene plassering, altså en mappestruktur i finder. Er usikker på om jeg skal velge dette eller om jeg skal velge å lagre de i Apertures bibliotek - hva er fordelen med dette?) 3 - Ta backup fra deres plassering i finder til ekstern harddisc (manuelt). Er måten jeg gjør det på tungvindt? Er det andre måter som er å anbefale? (Tenker da spesielt på den manuelle backupen - er det noen måte å kunne automatisere denne prosessen, slik at de importerte bildemappene (i finder) blir tatt backup av automatisk når backup-disck blir koblet til?) Er vel smart å ta backup av de redigerte bildene (som ligger i Aperture) etterhvert også - hva er beste måte å gjøre dette på? Endret 9. juli 2010 av DKH Lenke til kommentar
picatta Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Når du endrer på noe i Aperture, kopierer den filen, og du jobber da direkte mot en kopi, Aperture rører aldri "master" filen som den heter i programmet. Så du kan trygd importere via Aperture sitt grensesnitt og hoppe over Image Capture. Alt av bibliotek legger seg i en Aperture fil, og det er bare å kopiere denne for å sikkerhetskopiere bildene dine. Om du vil ha ut bildene, uten å åpne Aperture, høyreklikker du på Aperture Library i dine bilder, og velger "Vis innholdet i pakken" i finder. Dette kan du like godt gjøre nå så du forstår hvordan filene er ivaretatt av Aperture. Der inne finner du noen mapper, deriblant Masters. De virker å være sortert på år. Her ligger SAMTLIGE filer i RAW, (siden du har canon .cr2. Siden du har en ekstern hardisk er det bare å kjøre Time Machine over på den, og innkludere Bilde mappa di. Nederst til venstre i Aperture har du noe som heter Vault. Her kan du sikkerhetskopiere samtlige Master filer (de originale filene) til ett sted som du ønsker å lagre dem. Så kort fortalt, metoden din virker for meg tungvint. Min metode: 1. Importere bildene via Aperture (oppretter nytt bibliotek hver gang. Bibliotekene mine er forresten sortert etter år - dato, MYE mer oversiktelig). 2. Redigering. 3. Time Machine backup 4. Eventuelt iDisk/Dropbox av Vaultet. Edit: Hvis du ikke vil miste noen redigerte bilder, men vil ha fram Master bildet, er det bare å høyreklikke på bildet, og velge “New Version from Master”. “Reset all adjustment” reset bildet tilbake til Master versjon. Faktisk lurer jeg på om Aperture lager en kopi av selve masteren når bildene importeres, så de bildene du ser i biblioteket egentlig er kopiene av de originale bildene. Endret 10. juli 2010 av picatta Lenke til kommentar
DKH Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Takk for et veldig utfyllende og godt svar! Så du lagrer i Aperture Library, og ikke på et eksternt sted (untatt backupen din da riktignok;) ) - hvordan er dette når du etterhvert får mange bilder? Tar de ikke veldig mye plass etterhvert? På en mer "rett-frem-måte": Hva gjør du hvis du må flytte over bildene dine på en ekstern HD - klarer Aperture fremdeles å lese de, eller vil programmet da ikke finne bildene? Hvordan løser du dette? Ser litt frem i tid, og lurer også på hvordan jeg skal få flyttet biblioteket mitt over fra min macbook pro til en fremtidig iMac?? Det er derfor jeg vil være nøye på dette med lagring og backup allerede fra begynnelsen av:) Lenke til kommentar
DKH Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg fant denne siden som var veldig god på å vise forskjellige måter å lagre på! Og etter å ha sett igjennom denne får jeg mer lyst til å ha alle bildene mine som referenced files på en egen ekstern harddisc. Men stiller meg fortsatt spørsmålet hvordan jeg skal overføre mine redigerte aperture-bilder over til Aperture på en fremtdig iMac? Master filene ligger jo da på en ekstern HD, er det da bare å kopiere over Aperture Library fra Macbook'en til Imacens nye Aperture Library, eller hvordan fungerer dette? Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke vil ende opp med mange redigerte bilder i Aperture som jeg senere ikke får flyttet til ny macbook eller imac (hvor da aperture er installert der også). Lenke til kommentar
picatta Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Jeg leste litt mer i går om hvordan Aperture håndterer filer, og de kopierer master til nye filer når du jobber på dem, istedet opprettes en ny fil (metadata) som forteller hvilke innstillinger som er gjort og hvordan dem da skal se ut. Så størrelsen blir veldig mye større enn om du kan har lagret original bildene. (Metadata er kun ei lita tekstfil). Hvis du kopierer Aperture Library som ligger i Bilde mappa, kan den åpnes i hvilke som helst andre Mac'er hvor Aperture er installert. I Aperture Library ligger all informasjon som Aperture bruker mot bildene som ligger der, om de ligger på en annen disk, ser jeg ingen grunn til at den nye Aperture ikke finner filene, så lenge mount navnet til disken er det samme. Takker for den linken, skal sette opp reference disk når jeg får de eksterne tilbake. Blir genialt på den bærbare Endret 10. juli 2010 av picatta Lenke til kommentar
SRD Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg har Macbook Alu med SSD og har bibiloteksfilen liggende på SSD-en og RAW-filene liggende på to eksterne harddisker (den ene er backup-disk). Dette gjør at jeg kan tagge, sortere og vise bildene mine uansett hvor jeg er. Samtidig sørger SSD-en for en veldig god ytelse. Lenke til kommentar
DKH Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Var det jeg håpet på ja, at det bare var å kopiere Aperture Library over til den nye dataen, og koble til samme eksterne harddisc hvor mine references masters ligger - og dermed er hele biblioteket klart på den nye Macen. Takk for all hjelpen! Da gleder jeg meg til å ta aperture skikkelig i bruk Lenke til kommentar
picatta Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Var det jeg håpet på ja, at det bare var å kopiere Aperture Library over til den nye dataen, og koble til samme eksterne harddisc hvor mine references masters ligger - og dermed er hele biblioteket klart på den nye Macen. Takk for all hjelpen! Da gleder jeg meg til å ta aperture skikkelig i bruk Lærte mye selv her nå, hehe... Var mye jeg ikke visste gikk ann, gleder meg selv til å ta det skikkelig i bruk Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) http://www.youtube.com/user/achaser123#p/u/0/Y-6EQo6it7Y han tar backup seriøst! Endret 11. juli 2010 av Hotel Lenke til kommentar
DKH Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Hehe, ja han gjør det. G safe virker jo utrolig lettvint og bra - bare synd det koster drøye 7000,- Ikke dyrt for de som lever av foto, men noe for dyrt for meg hvertfall.. Ellers er jo det andre utstyret der enda mer heavy! Men fin video;) Her er hvordan han som lagde "guiden til hvordan importere og organisere" anbefaler å overføre aperture library fra en mac til en annen/ny mac for de som er interessert (Kall det gjerne tilleggsinfo til det Picatta lærte meg ovenfor): 1. If you want to move everything from your MacBook Pro to your iMac, I suggest using Time Machine: back up your MBP to a Time Machine HDD (if you havent already), then you can choose to Restore from a Time Machine Backup on your iMac. This will bring all of your files, apps, everything to your new computer; it effectively clones the MBP. 2. Copy the Aperture Library over to the new iMac. Aperture has 2 components: the Application that you install from a disc or download, and the Library ie: the place where all of your work is stored. If you have already set up your new machine, install Aperture, then find your Aperture Library on the MBP (located in your Pictures folder usually) and copy it to the same location on your new iMac. This will bring over all of your hard work, your file structure AND the links to your Referenced files on your external HDD. Once the copy is complete, connect your HDD and it should be good to go. Endret 12. juli 2010 av DKH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå