Gå til innhold

Er 64-bit versjonen bedre enn 32-bit?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde Windows 7 ultimate 32 bit for 2-4 timer siden.

Men nu har jeg ordnet W7 Ultimate 64 bit og lurer pA hvor mye bedre 64bit er enn 32bit.

Hva er det som er bedre ved 64bit enn 32bit?

KjQrer spille bedre ? Kan man kjQre flere programmer?

Takker for svar pA forhAnd ! :)

Mvh Patrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, aller best er Windows Home 64 bits versjonen som man før kjøpt i butikken, nettop fordi de fleste ikke har behov for funksjonene som Ultimate har (Bitlocker, etc) om de skal bruke det til spilling.

Om du har en lovlig kjøpt versjon av ultimate anbefaler jeg deg at du laster ned Norsk språkpakke og sørger for å bruke backup funksjonaliteten ofte.

Lenke til kommentar

Er vel like greit å bruke Ultimate når man først har det. Kan heller stenge av funksjoner man ikke bruker.

Jeg ville anbefalt deg å bruke 64-bit da dette øker sikkerheten på pc'en din :)

Øker vel neppe sikkerheten om man bruker piratkopi av Windows 7.

Tviler sterkt på at trådstarter har kjøpt seg en 64bits versjon, og når det står "nå har jeg skaffet meg" Windows 7 64bit og "hadde 32bit til 2-3 timer siden", så tyder vel alt på at dette er noe som er nedlastet.

Og ellers er 64bit kun raskere når du bruker 64bits programvare. Så utenom at den kan bruke mer enn 3.2 GB med RAM, er det ingen fordeler om du bruker 32bits spill eller programvare på 64bits OS.

Lenke til kommentar

Tror du skal sjekke opp fakta en gang til. Med 64-bit øker du sikkerheten på din core pga de fleste virus er skrevet til 32-bit system da flertallet har dette og det er lettere å angripe. Hvordan det blir de neste årene vet jeg ikke, men frem til nå har 64-bit vært bedre pga blant annet dette. Fordelen med minne bruken er også ganske stor da hvis du kjører store krevende spill gjerne vil ha 4-6 GB ram slik at du slipper å vente i evigheter bare pga en Alt + Tab.

Lenke til kommentar

Tror du skal sjekke opp fakta en gang til. Med 64-bit øker du sikkerheten på din core pga de fleste virus er skrevet til 32-bit system da flertallet har dette og det er lettere å angripe. Hvordan det blir de neste årene vet jeg ikke, men frem til nå har 64-bit vært bedre pga blant annet dette. Fordelen med minne bruken er også ganske stor da hvis du kjører store krevende spill gjerne vil ha 4-6 GB ram slik at du slipper å vente i evigheter bare pga en Alt + Tab.

Heh... Virus som er 32bits kjører glatt på et 64bits operativsystem, altså du er like utsatt her egentlig.

Forskjellen er et par teknologier som er lagt inn på 64bits os'et som faktisk øker sikkerheten et par hakk , men de fleste virus kommer jo på datamaskinen pga brukerfeil som regel...

Lenke til kommentar

Heh... Virus som er 32bits kjører glatt på et 64bits operativsystem, altså du er like utsatt her egentlig.

Forskjellen er et par teknologier som er lagt inn på 64bits os'et som faktisk øker sikkerheten et par hakk , men de fleste virus kommer jo på datamaskinen pga brukerfeil som regel...

Takk for at du bekrefter at det jeg sier er riktig da :) Det er sikkrere :)

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Takk for at du bekrefter at det jeg sier er riktig da :) Det er sikkrere :)

Kommer litt ann på hva du legger i ordet "sikkrere" , det er uansett like enkelt å infisere som en 32bits versjon med et virus så lenge brukeren er dum nok.

Men "sikkrere" når det gjelder beskyttelse mot visse typer angrep er det nok, men så har det andre "vulnerabilities" også da.

Eneste måten å sørge for at systemet er "relativt sikkert på" er å ha en kyndig bruker som vet hva han holder på med og som er forsiktig med bruk av programmer og nett-tjenester.

Lenke til kommentar

I et 32bits Windows vil hver enkelt prosses max kunne tillates 4GB virtuelt minne å jobbe med dette igjen separert ned til max 2GB user space som en applikasjon kan faktisk bruke til enhver tid.

I 64bits Windows er per prosess limit økt til 8TB isstedet for 2GB.

Dette betyr igjen at programmer skrevet/optimalisert for X86-64 kan loade større deler av seg opp i fysisk RAM - og vil selfølgelig øke ytelsen for disse (eks CAD/Photoshop type programmer og spill optimalisert for 64bit).

Et annet problem er at PCI I/O mapping i 32Bits kan stjele for mye addressering - slik at fysisk minne over en viss størresle ikke kan brukes..

Mark Russinovich (Microsoft) gjorde en test med et desktop system installert med 2.stk grafikk kort med 1GB VRAM på hvert og tilgjengelig til OS var med dette kun 2.2GB.

Så selv med "kun" 4GB RAM installert vil en X86-64 Windows 7 være å foretrekke uansett hva du bruker PCen til (og spesielt hvis du har PCI enheter som krever mye addresse mapping - som f.eks Video VRAM 512MB og større).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...