Gå til innhold

Påstått fuktskade på mobil, Expert anb. ny mob


Anbefalte innlegg

En venn av meg sin 1,5 år gamle mobil nektet å starte opp etter lading nylig. Expert sa uten å se på telefonen at det sikkert var fuktskade. Rådet hun fikk var å ikke sende den til reklamasjon, da hun selv måtte betale regningen på 8-900 kr om det var fuktskade. Expert anbefalte heller at hun kjøpte seg en ny telefon.

 

Jeg synes unnskyldningen om fuktskade var rimelig tynn. Det står på Forbrukerportalen "En klage kan ikke avvises pga fuktskade hvis problemet er at mobilen ikke tåler vanlig bruk, f. eks forflytting fra kulde til varme, som er helt påregnelig i Norge." Mobilen har kun blitt brukt til vanlig bruk.

 

Bør hun bare kjøpe seg en ny tlf?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg jobber som telefonselger daglig og opplever dessverre dette problemet veldig ofte, jeg har sett endel av dette.

 

fuktskade trenger ikke være direkte kontakt med vann men kommer som oftest av kondens.

 

 

det å sende telefonen inn til service koster ingenting, det som koster er hvis du eventuelt skal ha telefonen tilbake ureparert.

 

i dette tilfelle er det litt rart at de sier det koster såpass mye for å "se på" telefonen.

 

hvor jeg jobber har vi brukt DeltaService og mCare, der tar de rundt 400-450kr inkl. moms for å dekke arbeid og frakt.

 

 

jeg vil anbefale å gå tilbake til butikken, eventuelt få tak i kvitteringen og gå til en annen butikk (veldig mange butikker som gjerne vil sende den inn for deg selv om den ikke er kjøpt der) å be om å sende den inn på service, si at du vil sende den inn på garanti å se hva serviceverkstedet sier.

 

hvis telefonen er fuktskadet så er ikke det noe som er dekt av garanti, hvis du skal ha tilbake telefonen ureparert så koster det deg penger.

hvis du da velger å ikke ha telefonen tilbake så kan serviceverkstedet "kassere" denne, det vil si at de plukker den fra hverandre å bruker de delene som faktisk fungerer i telefonen å bruker de på andre telefoner som kanskje trenger nye deler.

 

hvis du trenger litt nærmere informasjon så ta kontakt via privat melding, skriv hvilken expert det er snakk om, og hvilken by du er ifra, så kan jeg gi deg noen anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Jeg undrer meg litt over grunnlaget for å påstå at det var fuktskade. De som jobber i butikken er neppe teknikere, og har ikke mulighet for å komme med en slik avgjørelse.

 

Det kan være de snakker ut fra erfaring, om at veldig mange feil på telefoner kan skyldes fuktskade, men den må uansett sendes inn til verksted for å få fastslått om det faktisk er tilfellet (selv om fuktindikatoren på batteriet er positiv). Og ja, det koster litt penger om man vil ha tilbake telefonen, men en telefon som ikke virker vil man mest sannsynlig be verkstedet skrote. Da koster det ingen ting.

 

Så hva har man å tape på å sende den inn?

Lenke til kommentar

Jeg undrer meg litt over grunnlaget for å påstå at det var fuktskade. De som jobber i butikken er neppe teknikere, og har ikke mulighet for å komme med en slik avgjørelse.

 

Det kan være de snakker ut fra erfaring, om at veldig mange feil på telefoner kan skyldes fuktskade, men den må uansett sendes inn til verksted for å få fastslått om det faktisk er tilfellet (selv om fuktindikatoren på batteriet er positiv). Og ja, det koster litt penger om man vil ha tilbake telefonen, men en telefon som ikke virker vil man mest sannsynlig be verkstedet skrote. Da koster det ingen ting.

 

Så hva har man å tape på å sende den inn?

 

 

helt riktig, vi forhandlere kan bare snakke av erfaring, og hvis fuktindikatoren er rød på telefonen så kan jeg si at i 99,9% av tilfellene at serviceverkstedet sier telefonen er fuktskadet, man taper ingenting på å sende den inn utenom tid ja..

Lenke til kommentar

Litt av problemet her at veldig mange forhandlere/verksteder bruker denne lille papirbiten som grunnlag for å nekte kunden reklamasjonsrett de egentlig har rett på. Det MÅ kunne bevises at feilen skyldes fukt, og ikke bare si: Siden denne lappen er farget så er telefonen din dessverre fuktskadet. Alle mine telefoner har vist utslag på fuktindikatoren men de har alle som en fungert helt uten problemer.

Lenke til kommentar

Fuktskadeindikatoren er en god indikator, men det er klart at det må påvises.

 

Hadde en gammel dame innom en gang som klagde på at mobilen hadde sluttet å virke. Jeg åpnet telefonen, og det er eneste gang jeg har påvist fuktskade med 100% sikkerhet. Telefonen var bokstavelig talt dryppvåt - det dryppet vann ned på disken. Kunden hadde tidligere på dagen sittet på tribunen i en svømmehall, med mobilen i lommen/vesken/whatever. Kondens er fæle ting.

 

Men for all del, jeg kunne godt ha prøvd å sende telefonen på garanti for henne. Ikke at jeg tror hun ville hatt noe særlig sjanse for å få den fikset, og det gjorde tydeligvis ikke hun heller ettersom hun valgte å skippe det og kjøpte seg heller en ny. Det bør (skal?) uansett være kundens valg.

Lenke til kommentar

Ja, en forhandler har vel uansett ikke muligheten til å nekte en kunde å forsøke garanti/reklamasjon på en telefon eller andre ting, så lenge det er kjøpt i den butikken (eller en annen av kjedens butikker). Man kan fraråde kunden det ut fra hvordan telefonen ser ut, men det er verkstedet som tar avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...