Gå til innhold

Fjerne operatørlås før fristen (Telenor)?


Anbefalte innlegg

Er det så at om jeg kjøper en telefon bundet til Djuice eller Telenor i 12 mnd, så kan jeg likevel ringe dem og kreve låskoden slik at jeg kan bruke andre simkort? Mener å ha lest at de er pålagt det av post og teletilsynet.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Er det noen som kan bekrefte at dette virkeig gjelder Djuice (Telenor) også?

(Helst da prøvd det selv, eller vet om noen som har prøvd, og ikke bare "synsing" :)

 

Har lest hva som står på Telenor sine sider om Operatørlås, men har også sett at på Djuice sine egene sider virker det som man må betale 600,- for å gjøre dette fra dag 1.

 

Ref. Djuice sinekundeservice sider vdr operatørlås

 

(skal selvsakt betale abbo som løper i bindingstiden)

Endret av TheTiger74
Lenke til kommentar

Hos Telenor står det følgende:

Om du har binding, betaler du ingenting for koden.

Har du kjøpt en mobiltelefon uten binding, men som er operatørlåst, må du betale et gebyr hvis du skal ha koden før det har gått 12 måneder siden kjøpet. Ring kundeservice på 09000. Du vil samtidig bli opplyst om hva koden vil koste, da beløpet avhenger av hvor lenge du har hatt telefonen.

Etter 12 måneder kan du selv hente operatørlåskoden, uten å betale for den.

 

Hos Djuice stod det annerledes, men det er jo Telenor sin kundeservice du tar kontakt med. Hvis jeg hadde vært deg ville jeg tatt en Telefon og dobbeltsjekket det. Før var det hvertfall ikke noe problem, men mulig det er omgjort nå som Djuice blir frontet på en annen måte.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte at dette virkeig gjelder Djuice (Telenor) også?

(Helst da prøvd det selv, eller vet om noen som har prøvd, og ikke bare "synsing" :)

 

Har lest hva som står på Telenor sine sider om Operatørlås, men har også sett at på Djuice sine egene sider virker det som man må betale 600,- for å gjøre dette fra dag 1.

 

Ref. Djuice sinekundeservice sider vdr operatørlås

 

(skal selvsakt betale abbo som løper i bindingstiden)

 

Var helt problemfritt for min del å bryte operatørlåsen ihvertfall. Ringte å sa jeg ville ha opplåsningkode, og det fikk jeg ;) Mener å huske at det sto noe i lovverket om at både Telenor og Netcom må gi fra seg operatørlåskoden ved forespørsel.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte at dette virkeig gjelder Djuice (Telenor) også?

(Helst da prøvd det selv, eller vet om noen som har prøvd, og ikke bare "synsing" :)

 

Har lest hva som står på Telenor sine sider om Operatørlås, men har også sett at på Djuice sine egene sider virker det som man må betale 600,- for å gjøre dette fra dag 1.

 

Ref. Djuice sinekundeservice sider vdr operatørlås

 

(skal selvsakt betale abbo som løper i bindingstiden)

Det gjelder djuice så vel som telenor, og det er ikke bare synsing. Har selv åpnet flere titalls låste telefoner kjøpt av kunder, venner og meg selv med binding til djuice. Operatørlåsen er lik for djuice og telenor, og vilkårene er også like.

Lenke til kommentar

Takker for svar/bekreftelser her ;-)

 

Kontaktet Telenor kundeservice og spurte + spurte i butikken før jeg handlet og fikk det bekreftet begge steder. Så da ble det en ny telefon på meg. De slet med å finne den i sine register på kundeservice samme dag jeg kjøpte den. Men de fylte ut et skjema og 2 dager etterpå fikk jeg epost fra Deltaservice med koden jeg måtte bruke for å låse opp telefonen.

 

Så alt ser ut til å være "gratis"/vederlagsfritt slik mange her mente.

Litt merkelig bare at de ikke klarer å oppdatere hjemmesidene sine, men de ønsker kanskje at dette skal være litt "uklart" så ikke flere enn nødvendig gjør det ?? Ikkegodt å si ;)

 

Skal melde tilbake her om fakturaen ender opp med å si noe annet, men ser ingen grunn til at den skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Leste en forklaring her i forumet som hevdet at PTT pålegger dem å tilby dette, men det er klart mer gunstig for Telenor om kunden innbiller seg at h*n er nødt å bruke et Telenorabo i sin telefon.

 

Merk at ikke alle telefoner kommer med operatørlås selv om de er kjøpt med binding. Jeg kjøpte to stk Samsung Spica (en til meg og en til kompis), ingen av dem var låst. Tilbakemeldinger fra andre brukere her på forumet vitner om at de fleste som kjøper denne spesifikke modellen opplever å få ulåste eksemplarer.

 

Jeg ringte også kundeservice for å få koden da jeg mottok telefonene, men det viste seg at telefonen ikke var låst (noe jeg hadde glemt å sjekke selv) da kundekonsulenten ikke fant kodene i systemet deres.

Lenke til kommentar

OBS!

 

Etter å ha lest denne tråden bestilte eg meg ein SE Xperia X10 mini PRO med djuice abonnement, med tanke på å fortsette å bruke det gamle onecall simkortet mitt. Då eg fekk telefonen og putta i onecall sim'en fekk eg beskjed om at telefonen var operatørlåst. Eg ringte 09000, men fikk der beskjed om at Djuice hadde fått nytt nummer og ringte derfor 02020. Der traff eg ein kundehandsamar og eg ba han om operatørlås på telefonen. Han henviste meg til denne linken (http://telenormobil.no/kundeservice/operatorlas/vishentoperatorlaskode.do). Etter å ha tasta inn IMEI nummeret fekk eg følgande beskjed: "Telefonen er innenfor bindingstiden

Opplåsningskode til 012342002856104 kan ikke frigis før bindingstiden på 12 måneder er utløpt".

 

Eg sjekka Post og Teletilsynet sine sider om det var tilfelle at mobiloperatørane ikkje har tilgang til å kunne låse telefonane.

 

FAQ frå post og teletilsynet:

 

Hvordan får jeg fjernet operatørlåsen på mobilen min?

 

"For å få låst opp mobilen din, trenger du en såkalt operatørlåskode. Du kan kontakte mobilselskapet ditt og få denne tilsendt etter endt bindingstid. Ofte vil du også kunne fjerne operatørlåsen før bindingstiden er ute, men da må du betale for brutt bindingstid. Sjekk dette med mobilselskapet ditt. Noen mobilselskaper har tjenester på nettsidene sine der man etter endt bindingstid kan få operatørlåskoden direkte ved å taste inn mobilens IMEI-nummer (dette nummeret finner du som regel under batteriet i telefonapparatet ditt), se f.eks."

 

Henta frå Djuice.no sin FAQ:

 

Hva koster det å få ut operatørlåskoden før avtaletiden utløper?

Dersom du ønsker koden før det er gått 12 måneder etter kjøpsdato, må du betale for den. Startbeløpet for koden er kr. 600,-. Deretter senkes beløpet med kr. 40,- pr. mnd.

Kodene blir uten unntak sendt i oppkrav.

 

Kort oppsummert:

Mobiloperatøren har lov til å selge telefoner med operatørlås med 12 mnd bindingstid.

Skal du låse opp telefon kjøpt gjennom Djuice innenfor bindingstida må du ut med 600NOK (-40 kr/mnd).

 

MEN: eg ringte tilbake til Djuice sin kunderservice og sa at eg ikkje fekk fram operatørlåsen på internett. Då gav eg ho IMEI nummeret og ho sendte koden til operatørlåsen til meg på epost. Eg spurte om det kosta pengar, men ho sa at det ikkje kosta noko då eg betalte månadsavgift på abonnementet.

 

Kort oppsummert del 2:

Du får låst opp operatørlåsen hos telenor/djuice gratis :)

 

Mvh Sstyle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I henhold til Tele2-telefoner så kan man ikke låse opp telefonene som er operatørlåst de første 12 månedene selv om man kjøper med bindingstid, MEN: Det er nesten kun Telenor som fortsatt tviholder på standarden om å operatørlåse og bundle telefoner. Tele2 og Netcom telefoner som du kjøper med binding, iallefall i butikk, er allerede åpne.

 

Ihht. til operatårlåste NetCom og Telenor/Djuice terminaler kan de låses opp uten kostnad om man kjøper telefonen sammen med en 12 måneders avtale, men hvis du kjøper en operatørlåst telefon kontant koster det 600kr å låse opp telefon det første året.

 

Håper det oppklarte en del for deg/dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...