Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kjøpe jordet amerikanske strømadaptere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jording har lite med saken å gjøre. Lader og slikt er ikke jordet.

Hovedsaken er at spenningen i USA er 110/120 Volt, her har vi 230 Volt. 

Mange elektriske apparater fungerer på begge spenninger. Det vil stå på enheten. 

Da er det bare selve pluggen som er forskjellig, og det er snakk om slike adaptere som du linker til. 

Men hvis tingen bare går på 230 Volt så trengs en transformator. Da må man vite hvor mye effekt man trenger. Prisen er mye høyere enn for en adapter.

Lenke til kommentar

Jording har lite med saken å gjøre. Lader og slikt er ikke jordet.

Hovedsaken er at spenningen i USA er 110/120 Volt, her har vi 230 Volt. 

Mange elektriske apparater fungerer på begge spenninger. Det vil stå på enheten. 

Da er det bare selve pluggen som er forskjellig, og det er snakk om slike adaptere som du linker til. 

Men hvis tingen bare går på 230 Volt så trengs en transformator. Da må man vite hvor mye effekt man trenger. Prisen er mye høyere enn for en adapter.

I see.

Nei, jeg ønsker å få en adapter med jording på slik som LCD-skjermen. Er ikke det en fordel?

Hva vil evnt. skje om jeg setter en 230 volt (som ikke går på 110/120) i veggen der borte?

Lenke til kommentar

Apparat som har ekstern straumforsyning, altså slike som får transformert ned og likeretta spenningen utanfor apparatet, kan du kjøpe nye straumforsyningar til.

Apparat med intern straumforsyning, slike du koblar 230V direkte til apparatet, er det nok litt verre med. Greit nok at du sikkert kan få tak i transformatorar frå 110V til 230V, men du må også kontrollere at apparata tåler 60 Hz. I dei fleste tilfelle går det nok fint, men eg ville uansett ha sjekka det for sikkerheits skyld.

Og ein del apparat er ganske lite kresne, f.eks er det mange mobilladarar som taklar 110-240V, 50-60 Hz. Desse treng du kun ein adapter til, for å få dei til å passe i stikkontakten.

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke være noe særlig bekymret for at de ikke tåler 60 Hz. Det er den motsatte veien det kan bli problemer, utstyr som er laget bare for 60 Hz kan bli svært varmt på 50 Hz. 

Men nettdrevne klokker vil ikke fungere, de vil vise feil tid pga forskjellen mellom 50 og 60 Hz.

Lenke til kommentar

De fleste apparater, inkludert ladere, vil fungere på 110 V. Jeg er 99% sikker på at alt du vil ta med deg vil fungere der borte, men sjekk på apparatene og/eller i bruksanvisningene at det står at de fungerer med 110 V for sikkerhets skyld.

Det er også like greitt å bare ta med de "norske" laderne osv, så slipper du å bruke masse penger på å kjøpe "amerikanske" sådanne.

Det du trenger da er bare adaptere som gjør at pluggen på apparatene passer i de amerikanske kontaktene, rent fysisk. Det er ikke nødvendig med spenningsomformere eller annet tull. Du kan også plugge en sånn boks med flere kontakter på i en slik adapter, og dermed få drøssevis av "norske" kontakter som du kan bruke med apparatene dine inn i en enkelt amerikansk. Billig løsning, spesielt om du har en slik kontaktboks fra før av.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...