Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 (endret) For å slippe å si tusen ord, bruker jeg et bilde. Et bilder sier jo som kjent mer enn tusen ord. (Svensk utgave. Kvasir fant ikke norsk utgave, men dere skjønner hva jeg mener.) Hvor nøyaktige er disse? Jeg synes de viser mye tullball, men jeg er ikke sikker, siden min eneste referanse er en Peugeot... Har disse en nøyaktighet på 10% eller er det bilen min? Jeg håper VIRKELIG at fotoboksene bruker en annen teknologi... Ofte er jeg ikke engang sikker på om vist hastighet gjelder meg eller forankjørende. Endret 9. juli 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Etter det jeg har hørt er de rimelig nøyaktige, og jeg har selv testet et par stykker med GPS. Hvis speedometeret ditt viser en annen hastighet, er det i 99% av tilfellene speedometeret ditt som viser feil. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg klarer ikke alltid å se noen sammenheng mellom speedometeret og boksene ved veien. Noen ganger er de enige, ofte ikke. Jeg er noen ganger ifølge boksene en sinke i trafikken. Men jeg har ikke spesifikkt dratt ut for å måle. Jeg kan ta feil. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg kjørte forbi en slik måler i dag, og den viste 85km/t mens speedometeret mitt viste 90km/t. Jeg kjørte forbi en gang til, men passet da på at nålen holdt seg på 80km/t. Da viste måleren 71km/t. Jeg kan likevel ikke garantere at speedometeret mitt viste 80 da jeg passerte måleren, ettersom jeg så fremover og på måleren og ikke ned på speedometeret. Det at du ikke vet helt sikkert hvor og når den måler hastigheten din, gjør det vanskelig å få en 100% korrekt måling da du ikke alltid vet hvor mye speedometeret viser. Når alt kommer til alt stoler jeg fortsatt på disse målerne. Hva er poenget med å ha de i veikanten hvis de viser feil hastighet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Akkurat det siste spørsmålet der kan vel besvares med at veimyndighetene ikke alltid vet ha de driver med. Men det kan jo selvsagt hende at du har rett: Jeg har vært mer opptatt av å kjøre bilen på en trygg måte, enn å følge med på nåle konstant mens jeg passerte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 De jeg har testa har vært veldig nøyaktige. +/- 1km/t kanskje. (Mot GPS) Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Ja, de er veldig nøyaktige. Skal du sjekke om det stemmer må du kjøre med cruise control på flatmark. Selv små berøringer på gassen kan utløse større forandringer akkurat i måle-øyeblikket enn man kanskje skulle tro. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Såvidt jeg har sett er de veldig nøyaktige, men de kan ta feil.. spesielt har jeg sett de har vært skikkelig feil dersom mange biler passerer med lite mellomrom mellom seg (har vist 40 eller noe, mens biler har passert på rekke i 60). Jeg har sett mitt speedometer kan vise 64 på en slik her i nærheten, men boksen viser noen ganger 59, somoftest 60 og noen ganger 61. Hva som er +/-1km/t her vet ikke jeg, sansynligvis en forskjell i avrunding mellom speedometer og boks. Speedometeret oppdaterer seg bare ca. 1 gang i sekundet, så mulig det ligger noe der. Da kjører jeg automatisk hastighetsstyring (CC eller fartsbegrenser). Disse boksene bruker forøvrig to stykk veisensorer (magnet), som er ganske nært plassert. Endret 10. juli 2010 av gxi Lenke til kommentar
janingar Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) jeg kjører jevnlig forbi en sånn boks i en 80 sone, merker at den omtrent alltid viser en fart 5 km lavere enn den farten speedometeret viser. Så oftest viser den 85 når jeg ligger i "90" på speedometeret. Har selv merka at de kan lett bomme om du varierer litt på gassen, hvis jeg slipper litt på gassen rett før viser den som regel en hastighet langt lavere. Gjerne 78 km/t selv når speedometeret fortsatt viser 85 km/t. Eller det motsatte om jeg gir litt gass. Da går den fort litt opp. Så konklusjonen min er at jeg trygt kan la speedometeret vise 85 uten at jeg er en sinke i trafikken, eller fare for å bli tatt. Vel å merke i 80 sona da. Edit: La til litt mer. Endret 10. juli 2010 av janingar Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Disse målerne er som sagt ofte ganske presise. Speedometere har en innlagt feilmargin på rundt 5-10 prosent tror jeg. Det vil si at hvis du tar 1000 biler og måler prosentvis feilvisning på alle vil de på gjennomsnitt vise cirka 5-10% for mye. Det er fordi bilprodusentene er lovpålagt å ha speedometere som aldri viser lavere fart enn det man faktisk kjører i, og vist fart kan avhenge av mange faktorer (luftmengde i dekkene og temperatur har for eksempel mye å si). Så derfor overjusterer bilprodusentene litt for å ligge på den sikre siden. Så om disse tavlene viser feil fart, er det mest sannsynlig i bilen din og ikke i tavla at problemet ligger. P.S.: For de av dere som angir feilvisning i km/t kan det lønne seg å regne ut hvor mye det er i prosent. Da kan man finne ut hvor mye man kan ligge over på speedometeret til enhver tid med litt hoderegning. For eksempel "janingar" har ifølge innlegget over en feilvisning på 9%, man kan også tenke på det som "1/10 minus en". Så da tar du bare fartsgrensen, erstatter null med samme tall på nytt, og trekker fra en, så har du cirka hastigheten du kan ligge i hvis du skal følge fartsgrensen. Eksempel: 80 -> 88 -> 87 50 -> 55 -> 54 Endret 10. juli 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hvordan er det generelt med motorsykler? Min sykkel viser dønn nøyaktig det samme som GPS-en. Det samme gjorde mopeden jeg hadde før. Original dekkdimensjon. Er det vanlig at mopeder/MC har lavere feilmargin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå