Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe, montere utedel "hengende"?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en varmepumpe til leiligheten, i hovedsak for å kjøle om sommeren, er grusomt varmt her, men også for varme om vinteren.

Men siden jeg bor i 2 etg i 4 mannsbolig er det ikke populært hvis denne står å vibrerer på veranden antar jeg, der for tenkte jeg på å rett og slett henge den opp med vaier.

Det er delvis overbygd tak over der jeg tenkte å sette den, så jeg tenkte å montere selve utedelen på 2 bjelker, og da med 4 vaiere fra taket og ned til disse bjelkene, slik at evt vibrasjoner da antagelig ikke blir videreført fra pumpen.

Tenkte da også et par vaiere ned i gulvet for å holde den på plass.

Vil det kunne fungere tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også gått for puter..

Når du kjøper pumpen får du sikkert kjøpt med opphengings utstyr som den skal festes med.

Hjemme henger min på veggen, med "hylle knekter" i stål og "puter" som den er skrudd fast med.. Liten vibrasjon i veggen med det systemet

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at TS er bekymret for vibrasjoner. Min er montert på Leca kjellervegg, med slike hylleknekter i stål og noen små gummiputer. Noen ganger hører jeg vibrasjonen inne i huset, og da i etasjen over. Det er dog i et svært stille hus, og nivået er ikke plagsomt høyt.

Men vaier er jeg skeptisk til vil hjelpe. Er jo ingen demping i en vaier.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en varmepumpe til leiligheten, i hovedsak for å kjøle om sommeren, er grusomt varmt her,

Du bor i følge profilen i Ålesund? Kystklima med gråvær, regn og vind? Det høres horribelt ut at det skal være så varmt at du skal trenge å bruke energi på å kjøle ned leiligheten, selv de fleste gode sommerdager vil du kunne kjøle ned leiligheten ved å åpne vinduene.

Hvis problemet er store vinduer, vurder å skifte dem til bedre isolerende og varmeisolerende glass. Eller monter markiser eller utvendige persienner.

Hvis problemet er et mørkt tak og dårlig ventilert og isolert loft eller tak, vurder heller å etterisolere og bedre ventilasjon mellom isolasjon og tak.

Om du monterer varmepumpe, har du mulighet for å montere den på grunnmur og legge kanal opp til innedel?

Lenke til kommentar

Unektelig ei bra pumpe det men støy på utedelen var litt høy.

Har sett pumper med lavere støy fra utedelen en dette.

Mulig det går på kompromiss medvirkningsgraden men i en bolig med flere boenheter er nok en stille utedel gull værdt.

Bare minnes airconditionanlegget på gamlejobben med gru, utedelen hørtes ut som en flymotor som sto og gikk ute på taket.

Men man får det man betaler for og det anlegget var billigste sort for å si det enkelt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Går nok for å montere den i bjelkene i veranden og montere den med slike gummidempere, ifølge spesifikasjonene er maks db på 58, men siden en varmepumpe har det mye enklere for å kjøle enn å varme så trenger den antagelig ikke å kjøre på maks heller.

Blir rundt 30 grader her når sola har stått på hele dagen, sammen med pc og plasma tv store deler av ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er flere typer støy å ta hensyn til: Støy fra viften, støy fra kompressor og vibrasjon fra kompressor. Jeg hadde tidligere en Panasonic med inverter, og har nå en Toshiba med twin-rotary. Kompressoren støyet mer i Panasonic enn i Toshiba, mens Toshiba har mer vibrasjon. Viftestøyen er merkbar når belastningen er høy. Det spørs hvor egnet dette er for et rekkehus.

Lenke til kommentar

Naboen min har stående en Toshibapumpe på terassen. Hører den bare når jeg selv er på min terasse 5-6 meter i fra. (6mannsblokk og vegg i vegg leiligheten.)

Bror min har denne på verandaen sin. Bor i 2. etg og har leilighet under. Naboen kan ikke høre noe inn til seg. (selv i vinter da det var historisk kaldt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en vanlig (eldre) enebolig, og utnytter varmepumpen maksimalt. Panasonicens festebraketter var festet i veggen, og det var ikke ofte jeg merket vibrasjon i huset, som regel kun under avriming. Toshibaen er festet i muren (40 cm betong), og her hører jeg godt vibrasjonene i veggen inn i kjelleren. Den er festet under gulvnivå i 1. etg, men jeg hører den godt (mest kompressoren, men litt vibrasjon) på soverommene i 2. etg. Begge var montert på gummiputer, og installasjonen var fagmessig utført.

Lenke til kommentar

har en kamerat som driver varmepumpefirma.

Han bruker ikke ekspasnsjonsbolter i mur som jeg er vant med å bruke. Bruker noen gummiplugger med gjenger i(minner om motorfeste til bil)

Heilt geniale og sitter som f@.. De ekspanderer på samme måte som vanlige ekspansjonsplugger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...