Gå til innhold

"Test" av X10 Mini Pro *Bilder lagt inn*

Anbefalte innlegg

Da var den endelig ankommet. Etter en uke med 3510i, var det på tide med ordentlig kjøtt mellom fingra igjen.

Førsteinntrykk:

Veldig liten, men veldig god utnyttelse av plassen. Byggekvaliteten er bra, ingen knirkelyder eller slark i noe. Alle knapper sitter som de skal, og har passe motstand. Eneste å påpeke er kameraknappen, den kan "rikles" litt sidelengs, men ikke plagsomt mye. Baksiden er gummiert, så den sitter bra i hånden. I tillegg er den, som tidligere nevnt, veldig liten, så dette gjør at det ikke er en telefon du bare slipper i gulvet veldig lett.

Fronten derimot, er blank plastik, pianolakk-aktig. Alle som har sett et piano på en skole vet at det er fullt av små fettflekker rundt om kring. Akkurat samme problemet er det på den svarte X10 Mini (Pro).

post-51466-1278717259,3543_thumb.jpg

post-51466-1278717242,8975_thumb.jpg

UI:

Brukergrensesnittet var uvant, etter ett år med en HTC Magic (les: med HTC Sense), men det var fortsatt så lett forståelig at brukermanualen fikk ligge i eska en stund til. Selve brukergrensesnittet er blått i alle nyanser, akkurat her er smaken som baken, men jeg synes det tok seg godt ut.

Hovedskjermen har fem knapper, en i hvert hjørne, som brukes til meldinger, musikk, telefonbok or ringefunksjonen. I tillegg er det en knapp i bunnen som er til hovedmenyen.

Som på andre Androids, så kan du dra hovedskjermen til side, og få opp flere skjermer, der du kan legge inn hva du enn føler for av widgets (f.eks. en bryter til Wi-Fi eller Bluetooth), eventuelt en logg over alle meldinger fra SMS, Facebook og Twitter, i en fin kronologisk rekkefølge. (Timescape, veldig mye reklamering på TV mot akkurat denne)

Menyen dras opp fra bunnen som på original Android (ikke en knapp som på HTC Sense), men der slutter også likheten. I stedet for å scrolle seg nedover, blar man her sidelengs ála iPhone. Siden skjermen er 2,5", og ikke 4" som på den originale X10, er hovedmenyen basert på ett rutenett med 3x3 ikoner. Dette funker greit, iallefall på en ny X10 Mini, men hvordan det oppleves med mange applikasjoner, er opp til hver enkelt.

Animasjonene (og de er det mange av) virker for det meste knirkefritt. Prosessoren er 400MHz svakere enn den i X10, altså 600MHz. Dette virker som nok, da det er mindre grafisk å drive, siden oppløsningen også er mindre. Alt fra menyer til åpning av applikasjoner er animert, og det er veldig gjennomført, ikke for mye, ikke for lite heller.

post-51466-1278717247,8876_thumb.jpg

post-51466-1278717253,0762_thumb.jpg

Kamera:

-Stillbilde:

Stillbildekameraet lyder 5 megapiksler. I disse dagers megapikselrace høres det lite ut, men kameraet virker veldig greit, selv om det er stappet inn i en så kompakt telefon. Fargene er kanskje et lite hint småblasse, men det er veldig greit. Kameraet har autofokus, og virker veldig raskt til mobil å være. Det er også blits i form av LED, den virker greit, men ikke regn med supre bilder i lite lys. Igjen, bilder kommer senere.

post-51466-1278717270,8241_thumb.jpg

post-51466-1278717274,9701_thumb.jpg

post-51466-1278717278,6331_thumb.jpg

-Film:

Filming med mobilen fungerer også bra, det er ikke autofokus på filming, så veldig nære objekter blir ute av fokus uansett. Som på stillbildekameraet er det litt blasse farger.

Tastatur:

Et viktig punkt med denne telefonen, da dette er alt som skiller Mini og Mini Pro. Tastaturet er kanskje litt lite, men det er markerte knapper, god motstand (kanskje hakket for mye, men de er veldig greie), det er også dedikerte ÆØÅ-knapper, norske, og ikke svenske som jeg personlig fryktet.

Knappene er flyttet litt rundt omkring fra Xperia X1i, og andre smarttelefoner med tastatur, så litt tilvenning må til. Selve snuoperasjonen med skjermen går fort unna, et lite sekund så er skjermen snudd 90 grader, og du kan skrive unna i all hjertens lyst.

post-51466-1278717265,6473_thumb.jpg

Lyd:

Lyden på telefonen virker god i det medfølgende WESC-headsettet fra Telenor, litt flatt mellom- og diskant-parti, men bassen var tilstede. Derimot på PA-anlegget på jobb, var diskantent veldig tilstede, mellompartiet var bra, bassen var også der. Så alt i alt, veldig grei lyd.

Selve mobilhøytaleren overrasket meg positivt. Bass og mellomtoner er flate som alle andre, men lyden virker klar og diskanter er helt ok.

Skjerm:

Skjermen har oppløsningen 240x320, standard i eldre smarttelefoner, selv de med større skjerm. Siden denne har så liten skjerm som 2,5 tommer, så er den veldig klar. Skjermen er småvanskelig i skarpt lys, så letingen etter skygge for å se feriebildene er nødvendig.

Selve skjermen er berøringsfølsom (kapasitiv), den er litt tung å få til å reagere til tider, da den reagerer på din fingers elektriske ledeegenskaper. Så er du tørr på fingrene blir den verre å bruke. Hansker er ikke brukbart, heller ikke stylus (dette er heller ingen vits med store ikoner og QWERTY-tastatur). Skjermen har 16,7 millioner farger, altså 24-bit, men den sitter på Android 1.6, så den er begrenset til 65536 farger.

post-51466-1278717236,7826_thumb.jpg

Selve android:

Android har jeg brukt i over ett år, og er storfornøyd med det. Det virker greit, du kan gjøre alt på det, og det ser bra ut. Utingen med Xperia-serien er at det fortsatt er Android 1.6 som er i bruk. 2.1 kommer i løpet av sensommeren/høsten, men til den tid kommer går man glipp av noen apps og funksjoner som bare er tilstede i 2.1 og oppover. Multitouch er også mangelvare her, men det kommer i 2.1.

Oppsummering:

Telefonen har god byggekvalitet, pianolakken samler mye fettmerker. Ingen knirkelyder eller slark i knapper. Brukergrensesnittet er gjennomført og forståelig, faktisk vil jeg påstå så forståelig at min far som ikke kan bruke sin SE K810 klarer å bruke mesteparten av applikasjonene på telefonen uten problem. Kameraet er bra, videofunksjonen mangler autofokus, og bildene generelt kan oppleves litt småblasse i fargene. Lyden er bra, høytaleren i telefonen er også helt kurant.

QWERTY-tastaturet er lite, men fungerer som en drøm etter litt øvelse. Skjermen er liten, men brukergrensesnittet er såpass gjennomtenkt at det ikke er en plage. Den er dårlig i skarpt lys, som gjør den ubrukelig til å vise bilder på utecaféen på Mallorca. Android 1.6 er ennå på Xperia-serien, men oppdatering kommer snart.

Min vurdering: 5/6

Ikke gi meg FOR hard kritikk, første "testen" jeg har skrevet, si ifra om jeg har glemt noe.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan du har brukt Android ei stund, er den låge oppløysinga eit problem? Har lest at dette fører til at ein del applikasjonar ikkje virkar. Dette tek kanskje litt tid å vurdere, men eg er spent. Vurderar denne sjølv, er få Android-telefonar med QWERTY.

Kunne tenke meg å vite kor godt GPS-en fungerar òg. :)

Lenke til kommentar

Bilder lagt inn. Alle bortsett fra bildet med iPhone er uten blits.

PÅ mobilkamerabildene er noen redigert, det vil si levels, contrast og color i PS, da jeg glemte å stille inn hvitbalansen. Men det er selve kvaliteten på fargene og bildet generelt som har noe å si, alle kan bruke PS til å endre fargene.

Om ønsket legger jeg opp originalbildene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...