kan01 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Vi har nylig flyttet inn i et borettslag med bredbånd fra Canal Digital, men har problemer med ustabil nett-tilgang. Internett faller ut stadig vekk, nesten daglig, men kommer tilbake etter en stund. Vet ikke helt hvor problemet ligger, vi får litt ulike feilmeldinger, se eks. vedlagt. Canal Digital hevder at problemet ikke ligger hos dem. Vi har trådløs ruter fra D-Link med betegnelsen Dir-615, og trøblet en del med å få satt opp trådløst internett (gikk til slutt når vi brukte vår gamle stasjonære pc). Vi har også bredbåndstelefoni fra Canal Digital på samme linje, og der er det noen ganger (relativt ofte) hakkete/dårlig forbindelse. Er det noen som har noen gode råd/tips om hva vi kan gjøre, vi er temmelig grønne på dette? feilmelding1.doc Lenke til kommentar
MrZ Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Vi har nylig flyttet inn i et borettslag med bredbånd fra Canal Digital, men har problemer med ustabil nett-tilgang. Internett faller ut stadig vekk, nesten daglig, men kommer tilbake etter en stund. Vet ikke helt hvor problemet ligger, vi får litt ulike feilmeldinger, se eks. vedlagt. Canal Digital hevder at problemet ikke ligger hos dem. Vi har trådløs ruter fra D-Link med betegnelsen Dir-615, og trøblet en del med å få satt opp trådløst internett (gikk til slutt når vi brukte vår gamle stasjonære pc). Vi har også bredbåndstelefoni fra Canal Digital på samme linje, og der er det noen ganger (relativt ofte) hakkete/dårlig forbindelse. Er det noen som har noen gode råd/tips om hva vi kan gjøre, vi er temmelig grønne på dette? Du kan jo prøve "192.168.100.1" som er selve modemet for å sjekke loggen over hva det driver med. Det går i vertfall på mitt Thomson modem. Har også problemer med canal digital hvor nettet bare forsvinner, og slik har det vært ca et år. Bor i Molde. Lenke til kommentar
kan01 Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Hei Takk for svar og tips. Har kikket på "events log" på modemet - der ligger det diverse meldinger av typen: Time Not Established Critical (3) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response. Time Not Established Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received osv osv. Men et utrenet øye greier ikke å få noe ut av disse meldingene, om de har noe med vårt problem å gjøre. De feilmeldingene vi får når når vi ikke kommer inn er flere ulike: "finner ikke vertsnavnet g.uk.msn.com med DNS - domenenavnserveren kan være nede", "kan ikke kommunisere med primær DNS-server" "det kan være at innstillinger for sikkerhetspolicy på denne datamaskinen blokkerer tilkoblingen" osv. Lurer litt på dette med vertsnavn: g.uk.msn.com - hvorfor letes det etter en DNS-server med uk. som del av navnet ...? Vi har altså vært i kontakt med Canal digital som mener det må være ruteren, de finner ikke støy på modemet vårt, men forbindelsen er også (i hvert fall tidvis) nede når vi bruker kabel, så da er det vel noe annet ... Kanskje håpløst å spørre om dette midt i ferietida, men ideer til videre framdrift for å løse dette mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Du sier forbindelsen er nede når dere bruker kabel. Er dette kabel tilkoblet DIR-615, så er det fremdeles trolig et routerproblem. DIR-615 er tilnærmet crap når det gjelder stabilitet. Hvertfall mange som har hatt problemer med den. Anbefaler at du bytter til en bedre router, f.eks DIR-655. Endret 18. juli 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
kan01 Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Du sier forbindelsen er nede når dere bruker kabel. Er dette kabel tilkoblet DIR-615, så er det fremdeles trolig et routerproblem. DIR-615 er tilnærmet crap når det gjelder stabilitet. Hvertfall mange som har hatt problemer med den. Anbefaler at du bytter til en bedre router, f.eks DIR-655. Hei Takk for tips. Kabelen er koblet mot modem (Thomsen) - forbindelsen virker da så dann og vann - ramlet ut en gang mens jeg sitter og skriver dette, tar da ut kabelen og setter inn igjen så virker det en stund til. Googlet Dir 615 og Dir 655 - ser jo at 615 som du skriver beskrives som veldig ustabil, mens 655 ser ut til å være god og dyr. Men den utgiften tar vi jo selvfølgelig hvis det er det som skal til for å få en stabil internettforbindelse. Vi kan ikke så mye om dette - kan det ha betydning hvor i rommet modem/router er plassert? Nå står begge lavt ned mot gulvet, i en vinduskarm bak en temmelig kompakt sofa. Men det er jo ikke akkurat betongvegger det er snakk om heller ... Vi har forresten liggende en eldre Belkin router - svart oppreist sak som vi brukte der vi bodde tidligere - hadde aldri tilsvarende problemer der. Er det noe poeng å prøve å erstatte D-link 615 med denne hvis Belkin altså har samme bruksområde? (usikker på hvorfor vi i så fall kjøpte ny router …) Endret 18. juli 2010 av kan01 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå