Gå til innhold

Hvordan finner man antall eksponeringer på Canon 7D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan det fungerer på 7D, men på min 400D kan jeg finne det ut som følger:

- åpne ett bilde i Irfanview (eller ett annet program som lar deg lese hele EXIFen i klartekst)

- finn parameteren File Number

- denne parameteren består av to tall adskilt av bindestrek. Det siste tallet øker med 16 for hvert bilde man tar. For hvert 1024. bilde nullstilles dette tallet, og det første økes med 1 for hver gang det siste nullstilles.

- Det første bilde som ble tatt med kameraet hadde 736 - 0000 som File Number. Jeg åpner ett nyere bilde og leser ut File Number til å være 742 - 13200. Da vet jeg at kameraet har tatt (741-736)*1024 + 13200/16 = 6144 + 825 = 6969 bilder.

Jeg vet ikke om tallet 736 - 0000 er standard for alle Canon-kameraer eller om samme nummerering benyttes for nyere kameraer. Forøvrig er det vel bare nyttig å bruke metoden når kameraet har rundet 10000 eksponeringer - inntil den tid er det jo bare å se på filnavnet (med mindre du nullstiller telleverket når du formaterer eller har brukt minnekort med bilder fra ett annet kamera).

Dessuten - File Number-parameteren forsvinner på jpeg-filer eksportert fra Lightroom. Jeg får bare sjekket det på filer som er uforandret rett fra kamera.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...