Gå til innhold

Oppgradere Stasjonær PC

Anbefalte innlegg

hei hei!

Tenkte jeg skulle oppgradere stasjonær pcen min, men sliter litt med å finne ut hva som bør oppgraderes/kastes/beholdes, siden budsjettet er litt limited.

Her har du min Setup per dags dato:

Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU

Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

16MB 7200RPM

XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3

,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz

Tar alle råd og tips med takk! :D

PS:

Er også på jakt etter en dings for å koble på Wifi.

sett litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336044

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Sett dine nåværende penger inn på sparekonto.

- Gi påfyll så ofte du kan.

- Vent til du er mindre limited med penger.

- Kjøp deg en ny PC.

Beklager, men jeg ser ingen hensikt med å begynne å oppgradere din nåværende PC.

Eneste verdt å oppgradere uten å sløse penger på gammle produkter er Skjermkort, Skjerm, Strømforsyning, lydkort.

Lenke til kommentar

Som sagt så må du forstelle hva maskinen skal brukes til.

Er du på jakt etter bedre ytelse i spill, kan du tjene mye på et bedre skjermkort. Det er dog lite poeng å oppgradere til 5770 da det ikke yter så veldig mye mer enn ditt nåværende kort. Sats heller på 5850 eller 5870.

Lenke til kommentar

skal du ha trådløs anbefales denne - Alfa AWUS036NH 2000mW slår alt som er, den er til N. Ang pc har jeg ikke anelse om hva du burdte siden den du har allerede ser helt grei ut og med tanke på at du skal bruke så mye så er det like greit å kjøpe ny bygge pc. Eller kjøp deg mer ram, bedre skjermkort, ssd disk som hoveddisk. Da får du fart på sakene med engang.

Lenke til kommentar

Er du ute etter bedre ytelse til redigering så blir det fort dyrt da du "må" bytte både hovedkort, ram og cpu. da snakker vi fort 4000kr for en verdig oppgradering.

Men du har jo budsjett på 7000 så da klarer du fint å presse inn et 5870 skjermkort også.

Går ut ifra at redigeringsprogrammene støtter flere kjerner så da kunne kanskje en 6 kjerne fra amd vært noe. Alternativet er i7 930.

Lenke til kommentar

E8400 er en av toppmodellene på socket 775, og etter min mening vil det være penger ut vinduet å kjøpe ny prossessor til denne socketen - skal du ha noen reell ytelsesforskjell må du nok over på en nyere socket, og det innebærer som nevnt oppgradering av HK og RAM også. Da blir totale utgifter såpass at det ikke er verdt det likevel, spør du meg.

Skjermkort kan du imidlertid fint oppgradere uten å måtte bytte ut resten av maskinen. HD5770 er et ganske kurant skjermkort i mellomsjiktet, og ytelsessammenligning med 8800GTX finner du her. Alternativt kan du se på HD5850, som yter slik i forhold til ditt gamle.

Beveger du deg noe over 5850, som f.eks. 5870, vil det etter min mening være overkill i forhold til resten av maskinen. Begge skjermkortene drar nok alle dagens spill relativt knirkefritt. Imidlertid kan det være en tanke å kjøpe 5870 dersom du planlegger å bytte ut resten av maskinen (HK, CPU, RAM) innen det neste halvåret, da vil du nemlig allerede besitte et skjermkort som duger sammen med resten av komponentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...