fiskercool Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Lurer litt på en ting og det er .. Skal nå inn i mitt tredje videregående år, men har tenkt og ta vg2/vg3 automasjon etterpå dette tredje året på vg3 (påbygg) Har hørt at du har rett til 3 års videregående utdanning, siden jeg har "brukt opp" disse, vil det være vanskelig å komme inn på Vg2 automasjon, jeg må også ut av fylket siden det ikke finnes i mitt fylke. takker for svar. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Om det vil være vanskelig å komme inn er avhengig av opptakskravene og karakterene dine ... Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 Om det vil være vanskelig å komme inn er avhengig av opptakskravene og karakterene dine ... Så har ingenting å si om du har allerede gått 3 år på skole, videregående skole? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Så vidt jeg vet vil du havne bak alle med ungdomsrett, så det betyr at om du søker VG2 automasjon, så vil alle de som kommer rett fra VG1 komme før deg i køen, så sant de ikke har brukt opp retten sin de også. Er ikke klassen full kommer du trolig inn, men du vil ikke bli prioritert hvis de har nok elever til å fylle klassen. Noen får sparke til meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
medlem-193730 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg søkte automasjon på Bergen maritime og kom som nummer 83 på venteliste, og nummer 46 på slåtthaug. Dette er uten ungdomsrett og 5,3 i snitt. Men det er nok lettere skoler å komme inn på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Jeg har gått tre år på videregående skole nå og jeg har søkt og kom inn på første inntaket på allmenn påbygg som er mitt fjerde år og jeg søkte med ungdoms rett. Det er BEKREFTET at du har 4 års ungdoms rett ihvertfall. Endret 10. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) § 3-1. Rett til vidaregåande opplæring for ungdom Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarande opplæring, har etter søknad rett til tre års heiltids vidaregåande opplæring. I fag der læreplanen føreset lengre opplæringstid enn tre år, har ungdommen rett til opplæring i samsvar med den opplæringstida som er fastsett i læreplanen. Ungdom som har fylt 15 år, søkjer sjølv om inntak til den vidaregåande opplæringa. Edit: jeg kan legge til at jeg har gått to år på yrkesfag, og jeg ble sterkt frarådet å søke påbygg etter VG2 fordi jeg ville bruke opp retten min. Riktig nok tok jeg rådet med en klype salt, har fått meg generell studiekompetanse og skal starte studenttilværelsen denne høsten. Endret 11. juli 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 § 3-1. Rett til vidaregåande opplæring for ungdom Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarande opplæring, har etter søknad rett til tre års heiltids vidaregåande opplæring. I fag der læreplanen føreset lengre opplæringstid enn tre år, har ungdommen rett til opplæring i samsvar med den opplæringstida som er fastsett i læreplanen. Ungdom som har fylt 15 år, søkjer sjølv om inntak til den vidaregåande opplæringa. Edit: jeg kan legge til at jeg har gått to år på yrkesfag, og jeg ble sterkt frarådet å søke påbygg etter VG2 fordi jeg ville bruke opp retten min. Riktig nok tok jeg rådet med en klype salt, har fått meg generell studiekompetanse og skal starte studenttilværelsen denne høsten. 1+ Likte beskrivelsen din, Horrorbyte Jeg skal selv begynne på allmenn påbygg til høsten. Fikk tilbud om lærling plass, men takket nei til det. Å ha generell studiekompetanse er en bra ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå