KatrineNjaard Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Hei. Jeg har lest litt på forumet, men har ikke funnet noen som har noen erfaringer med dette objektiviet, så jeg prøver her. Jeg har et Nikon D60 m/18-55mm VR. Jeg har hatt det objektivet i over et år nå, og nå er jeg på utkikk etter et objektiv med mer zoom. Jeg har funnet et Tamron 18-270mm VC som ser ganske ålreit ut. Jeg har også lest denne testen; http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/ På den testen stod det at objektivet desverre hadde tydelig fargeforvrengning og geometrisk forvrengning, spesielt på 270mm. Er det noen her som har dette ovjektivet? Har du/dere opplevd noe slikt? Jeg tar bilder på hestestevner, og trenger mye zoom for å kunne ta bilder av hindere som står langt unna. Tar også mye landskap og naturbilder. Katrine. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Etter hva jeg har lest, så blir bildekvaliteten drastisk redusert jo større zoomvidde ett objektiv kan gi. 18-270mm er ett enorm området. En slik linse vil ikke kunne gi like gode bilder over hele zoomvidden sin. Det står også at autofokusen er treg, jeg har selv en Tamron, og autofokusen der er så treg at jeg tviler på at jeg vil klare å ta bilde av noen som går, ihvertfall ikke av en hest i fart. Er nå noen som anbefaler 55-200mm f/4-5.6G ED IF AF-S DX VR. Kanskje du kan se på den istedet? Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Etter hva jeg har lest, så blir bildekvaliteten drastisk redusert jo større zoomvidde ett objektiv kan gi. 18-270mm er ett enorm området. En slik linse vil ikke kunne gi like gode bilder over hele zoomvidden sin. Det står også at autofokusen er treg, jeg har selv en Tamron, og autofokusen der er så treg at jeg tviler på at jeg vil klare å ta bilde av noen som går, ihvertfall ikke av en hest i fart. Er nå noen som anbefaler 55-200mm f/4-5.6G ED IF AF-S DX VR. Kanskje du kan se på den istedet? Nå er jeg veldig i tvil, det objektivet jeg har nå har heller ikke så veldig rask autofokus, men Tamron'en er kanskje enda verre? 55-200mm blir for lite vidvinkel, i og med at jeg skal bruke den til landskapsbilder også. Vet dere om et objektiv (ca. fra 18-200mm++) som har med antivibrasjon og som i tilegg er lyssterkt? Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Vet dere om et objektiv (ca. fra 18-200mm++) som har med antivibrasjon og som i tilegg er lyssterkt? Det objektivet finnes ikke, og hvis det hadde eksistert hadde det vært fryktelig stort og tungt. Men har du ikke 18-55 fra før? I så fall har du jo allerede kurante brennvidder for landskap, og bedre optikk enn du vil få med de samme brennviddene i et superzoom. Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Det objektivet finnes ikke, og hvis det hadde eksistert hadde det vært fryktelig stort og tungt. Men har du ikke 18-55 fra før? I så fall har du jo allerede kurante brennvidder for landskap, og bedre optikk enn du vil få med de samme brennviddene i et superzoom. Åja, hehe. Jo, men jeg vil helst bare ha ett objektiv som jeg både kan bruke til landskapsbilder og til sportsbilder hvor jeg trenger mye zoom. Men tror kanskje jeg går for Tamron 18-270mm VC, men er veldig usikker. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Hvis du først skal ha en superzoom tror jeg Tamrons 18-270 kommer rimelig greit ut i tester, men den du har vil sannsynligvis være bedre optisk i 18-55 enn ditt nye objektiv, og en rimelig tele vil sannsynligvis være bedre optisk i området 55-200 enn ditt nye objektiv. Så da spørs det hvor mye du pirker på bildekvaliteten. Gjør noen nettsøk på Tamrons 18-270 vs. Nikons 18-200. Det er i hvert fall det jeg ville gjort. Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Hvis du først skal ha en superzoom tror jeg Tamrons 18-270 kommer rimelig greit ut i tester, men den du har vil sannsynligvis være bedre optisk i 18-55 enn ditt nye objektiv, og en rimelig tele vil sannsynligvis være bedre optisk i området 55-200 enn ditt nye objektiv. Så da spørs det hvor mye du pirker på bildekvaliteten. Gjør noen nettsøk på Tamrons 18-270 vs. Nikons 18-200. Det er i hvert fall det jeg ville gjort. Takk for svar! Jeg har søkt litt, og funnet ut at Tamron har (som picatta skrev) en treg autofokus og i tilegg så har den jo fargeforvrengning og geometrisk forvrengning. Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm er (ifølge mange på internett) bedre enn Tamron'en (både autofokusen og bildekvalitet). Ulempen med Nikon 18-200mm er at den koster mer enn Tamron, 5699 kr. Så, hva mener dere? Har dere noen erfaringer med noen av disse to? Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 I linken under kan du sjekke ut rundt 60 sider med bilder tatt med dette objektivet, og helt sikkert diskusjoner rundt det. http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=599376 Let på den samme siden og du vil helt sikkert finne en tråd også for Nikon-objektivet. Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Har nå bestemt meg for en Nikkor 55-200mm VR f/4–5,6G IF-ED. Jeg får heller bytte objektiv, det er jo det som er fordel med speilrefleks også Vil heller ha bedre kvalitet enn zoom. Er det noen som har dette objektivet? Skulle gjerne ha et objektiv med større blenderåpning, men det får jeg ikke for den prisen heller. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå