Gå til innhold

Ny PC til HD video of musikk laging

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en PC som skal brukes hovedsaklig til HD film (1080p x264 ripper, IKKE full blu ray) seing og musikk laging.

Det som er viktig her er skjermkortet hovedsaklig tenker jeg..

Hvordan er dette oppsettet?

Kabinett: Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2x USB, 1x FW, Audio

Strøm: Chieftec Super Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte

CPU: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fa

Hovedkort: MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Genie, DrMOS

RAM: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"PCS+", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 875MHz

Skjerm: BenQ 24" LCD G2420HD 1920 x 1080, 40000:1, 5ms, VGA/DVI/HDMI

OS: Microsoft Windows 7 Home Premium 32bit English Komplett, PC production only

Noen tanker?

har selv audio kort samt tastatur/mus/etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du skjermkortet er viktig i dette oppsettet?

- CPUen du har er flere ganger sterkere enn du trenger for å decode 1080p i h.264.

- Skjermkort med hardware decoding er kun nødvendig om du har en spesiellt gammel eller low-power alternativ CPU (som en atom for eksempel) som trenger hjelp med decodingen.

- Og selv da, så trenger du bare et skjermkort med nok kraft til å ta seg av hardware decodingen. Det vil normalt bety det billigste skjermkortet du finner som har full HW decoding for alle de populære formatene, og slike kort får du ny for 2-300kr. et HD 5770 kort er WAY WAY WAY overkill for dette, og den eneste logiske grunnen til å ha et lsikt kort fremfor et mye billigere og mindre strømkrevende kort er om du også skal spille (men du sier jo i posten din ihvertfall at denne maskinen skal være bygget for film og musikk.

I den forbindelse vil jeg også komme med et alternativt forslag til CPU valget ditt.

i5 750 er en fantastisk CPU med dyriske mengder ren CPUkraft, men den er totalt overkill for de behovene du beskriver, og den bruker unødvendig mye strøm i forhold til andre løsninger som vil kunne gjøre akkurat det samme for denne typen bruk.

Jeg skal selv sette opp en NAS/mediacenter maskin selv, og her er grunnvalgene jeg endte opp med etter en del research:

Gigabyte H55M hovedkort

https://prisguiden.no/produkt/118534

Det finnes mange andre gode alternativer vel og merke, men jeg endte opp med denne pga:

- Liten formfaktor uten at det går ut over antall RAMslotter eller fjerner muligheten for et par ekspansjonskort om jeg føler for det senere. Kortet bruker veldig lite strøm på idle, overklokker bra (om du vil gjøre sånt), er rimelig, yter nær toppen av alternativene, har plenty med USB og harddisk tilkoblinger og har USB3 støtte - som tross alt kan være veldig greit å ha for en sånn maskin for f.eks. tilkobling fremtidens bærbare mp3 spillere, eksterne harddisker osv.

i3 530 CPU

https://prisguiden.no/produkt/118333

Valget av nettop denne CPUen er pga:

- ved idle kan den bruke like lite eller faktisk litt mindre enn et atom system (usle 30'ish watt for hovedkort+CPU), slik at du ikke trenger å bekymre deg om den står på 24/7. Den er 32nm basert i notsetning til i5 og i7 prosessorene som er laget påhøyere nanometer og dermed er mindre energieffektive. Naturlig betyr dette at du trenger bare en beskjeden vifteløsning og at viften normalt vil gå på minimum.

- Den har meeeer enn nok CPUkraft til alt mulig du vil gjøre med den. Den vil lett decode 1080p h.264 og ha masse til overs (men den trenger ikke, se punkt under). Du kunne forsovidt bare satt et spill skjermkort samme med denne og hatt en ganske heftig spillPC om du følte for det, selv om det ikke er målet slik jeg forstår det...

- Den har integrert IGP skjrmkort innebygget på CPUen, så du slipper å investere i et diskret kort, bruke en slot i maskinen, ha ekstra viftestøy og strømforbruk. Den har meget god hardware decoding støtte og avlaster prosessoren nesten fullstendig ved decoding av alle de populære formatene. (det er fint å kunne bare bruke noen få watt over idle mens du ser på 1080p i h.264). Skulle du derimot støte på noe som mot formodning ikke har hardware decode støtte så har du de rå hestekreftene som trengs for å decode i software også, så du er dobbelt-dekket.

- Den er relativt billig... det er alltid positivt selvfølgelig. Det er ikke store forskjellen mellom i3 serien og i5 og i7 i ytelse. pr kjerne pr klokkesyklus er de relativt like for de aller fleste bruksområder. Ikke gjør feilen å tro at pga. den har et lavt nummer så er den treg eller utdatert. De er faktisk basert på nyere teknologi enn i5 og i7, så ved midnre du faktisk må ha en quadcore for noe spesiellt som tallknusing så er den et ideelt valg på mange måter.

Jeg fannt dette til å være en rimelig men likevel kraftig kombo som bruker lite strøm, er fysisk lite (men passer i et vanig ATX kabinett om du vil) og har musklene som trengs for de få situasjonene der du faktisk vil trenge det eller ikke er dekket av hardware decoding. Den eneste ufordelen om du kan kalle det det er jo at den ikke er en quadcore. En dualcore kan ikke tallknuse som en quadcore kan - så enkelt er det, men som forkalrt over vil du skjeldent faktisk ha bruk for mer enn et par prosent av den fulle kapasiteten uansett til ditt beskrevne bruk, og du vil ha nok hestekrefter til å takle unntakstilfellene om du møter på den. I retur får du lavere pris, lavere strømforbruk, innebygget IGP for alt mediabruket osv. Så kort sagt - ved mindre du ofte skal bruke maskinen til tallknusing eller transcoding av store videofiler (noe IGPen hjelper med forøvrig), så er det ikke noe behov for en quadcore i denne situasjonen.

Håper dette hjalp deg litt :) Jeg brukte en del tid på research av dette siden jeg selv skulle kjøpe en maskin, så det er bare fint om mine resultater kan komme andre til gode også. Jeg kommenterer ikke på resten av delene, da de er mindre viktige totalt sett og du må velge disse utifra behov.

Du kunne som nevnt egentlig klart deg med et atom system med ION-hovedkort - og det var det jeg først vurderte selv. Fordelen med det ville vært litt lavere pris hovedakelig, men ulempene ville vært mange, slik som at du bare har en brøkdel av CPUytelsen om du trenger det til noe, antall kontakter til diverse ting, ingen IGP og mange andre ting. Jeg synes derfor en litt høyere pris er akseptabel, spesiellt når idle strømforbruket faktisk er like lavt, som vanigvis er hovedgrunnen til at man velger atom basert system til å begynne med.

Til slutt en link til i3 530 review om du vil lese mer:

http://www.guru3d.com/article/core-i3-530-processor-review/

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Wow takk for dyp feedback! :)

Jeg skal ikke bruke den til spilling nei, er ikke en gamer.. Men det jeg tenker er at denne maskinen kommer på 10885,- og siden jeg ikke har oppgradert pcen min på 3 år så syntes jeg det ikke er en så ille pris.

Er ikke akkurat som jeg behøver å spare disse pengene atm, jeg har ganske lenge planlagt å legge av 10k til en ny PC..

Jeg pleier å kjøpe ny PC hvert 3-5te år, så jeg vil at denne skal vare cirka like lenge som det.

Jeg syntes derfor det er bedre å kjøpe en litt større PC enn jeg trenger enn å kjøpe noe som akkurat passer der og da.. Man vet jo ikke hvordan fremtiden blir..

Lenke til kommentar

Det spørs litt hvordan bruksmønsteret ditt er også. Jeg valgte komponenter med utgangspunkt at maskinen kom til å stå på 24/7 for servertjenester, og dermed var strømforbruk og støy og varmeutvikling viktig.

Hvis det i stedet er en "slå på når jeg skal bruke den" type maskin så er ikke strømforbruket kanskje like viktig. Jeg ville dog synes det fremdeles er et bra valg pga. IGPen. Så lenge det ikke skal brukes til tunge 3D spill så sparer det deg for et ekstra skjermkort.

Skjermkortet ville jeg bare droppet helt. Hvis du senere finner ut at du likevel vil spille krevende 3D spill (IGPen takler de aller enkleste 3D spillene eller de som er en del år gammel), så kan du jo alltids bare kjøpe kortet da. Det er jo enkelt å legge til en maskin senere. Slike ting går jo uansett også fort nedover i pris. Det er da dumt å kjøpe et drt skjermkort om du ikke en gang vet om du kanskje kommer til å få bruk for det en gang i fremtiden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, bra poeng. Så lenge HD video kan kjøres smooth så er det ikke nødvendig med kortet nei..

Akkurat det er det ingen tvil om. CPUen er som sagt mye mer kraftig enn det som trengs for å takle 1080p i h.264 i seg selv, men IGPen vil i nesten alle tilfeller avlaste nesten alt fra prosessoren.

På bunnen av denne siden kan du se et eksempel av hvor mye IGPen i i3 (og noen av i5) prosessorene avlaster på et 1080p videoklipp:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2010/01/25/intel-gma-hd-graphics-performance/6

Desverre er det ikke noen sammenligning uten IGPen, men jeg vil annta at uten IGPen for avlastning ville man sett noe rundt 50-70% belastning i stedet for 10%

I uansett tilfelle så er du jo dobbelt-forsikret for å kunne kjøre av all slags video uten problemer, uten behov for diskret grafikkkort i tillegg, hvilket er fint for både den totale prislappen + mindre strøy, varme og strømforbruk. På et barebones system kan du kaskje se på 1080p med et strømforbruk på et sted mellom 40-60watt. med et diskret grafikkort derimot må du regne med at idle strømforbruket ditt går opp til langt over det dobbelte, hvilket er viktig å tenke på spesiellt om det er en 24/7 type maskin.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...