Gå til innhold

Trenger litt hjelp med skattekort/frikort

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn i min første jobb om en stund. Det er i utgangspunktet en sommerjobb, men jeg blir ganske sikkert tilbudt fast stilling etter endt opplæring. Og her kommer skattekortet inn. Jeg fikk beskjed om å ta dette med på første dagen min.

Har lett litt på nettet, og funnet tabeller o.l. Men problemet er at jeg ikke har noen anelse om hva jeg vil kunne komme til å tjene. Bør jeg da bare bestille et skattekort med ca. 10-15%, og i så fall... Hva gjør jeg med feltet der det står forventet inntekt? Kan jeg la det stå blankt, eller må jeg gjette/ spørre arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel ikke hjelpe deg helt, men jeg som bare er på dagpenger skatter 36% det er temmelig høyt, men hvis du skal jobbe hele året, så er det mye bedre og skatte litt for mye og få igjen på skatten, enn og få en smell neste år!

eller så kan det hende du har krav på frikort?

Lenke til kommentar

det skjønner jeg veldig godt, blir nok ikke veldig mye over skattekort da kansje, men nå vet jo ikke jeg hvor mye du vill tjene, men med en 30% burde du være veldig trygg.

frikortet mitt gikk bare til 20000 for runt 5 år siden. deilig at det har gått opp da foresten :new_woot:

Lenke til kommentar

Kan vel ikke hjelpe deg helt, men jeg som bare er på dagpenger skatter 36% det er temmelig høyt, men hvis du skal jobbe hele året, så er det mye bedre og skatte litt for mye og få igjen på skatten, enn og få en smell neste år!

eller så kan det hende du har krav på frikort?

Du burde jo også hatt tabellkort, har du ikke mulighet for det?

Lenke til kommentar

Takk for svarene, da sjekker jeg opp tabellen. Mitt problem med utfylling og slikt er jo bare det at jeg ikke vet hvor mye jeg kan komme til tjene. Jeg vet ikke ennå om jeg blir tilbudt fast stilling (selv om det er sannsynlig), og jeg vet ikke hvor mye jeg får jobbet ettersom jeg skal ha skolen ved siden av når den begynner igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...