Gå til innhold

Hvor går grensen for å be om høyere lønn?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg en jobb (skal signere kontrakt på kommende tirsdag). Lønnen er på 160 i timen og klart mye bedre enn de andre jobbene jeg har hatt opp gjennom årene. Problemet er at jeg har litt kvaler nå, etter å ha funnet ut at jobben ligger 1 time unna hjemmet. Da spør jeg dere på nett (fordi jeg fant ingen info på nettet).

Hvor går grensen for å kreve litt høyere lønning for å kompensere 2 timers tur retur pendling? Jeg tenkte å spørre om å få 15 kr ekstra, men har litt kvaler grunnet det er så få gode jobber ute på markedet med som tilbyr fast stilling. Vil jo jobbe.

Noen som vet om man kreve litt høyere lønn grunnet dette?

Håper noen kan gi meg noen tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel noko som heiter reisegodtgjørelse, der firma dekker beløpet du bruker til å pendle :p Veit ikkje om alle firma praktiserer dette da ;)

Takk! Det er jo en start. Får vel søke videre på nett og se hva jeg finner ut og spør regionssjefen på tirsdag (før jeg signerer under på arbeidskontrakten) :)

Lenke til kommentar

Korleis klarte du å komme så langt i prosesen og fyrst no finne ut kor langt det er frå bustaden din til jobben?

Du må gjerne prøve å forhandle fram meir lønn, men eg ville ikkje ha brukt pendletid/avstand som argument.

Dette vil berre skape problemer i forhold til arbeidskoleger som då kanskje tjener mindre en deg berre fordi dei har kortare pendletid. Kva skjer dersom du flytter? Skal du då forhandle ned lønna dersom du flytter nærmare jobben, eller skal dette tillegget for å dekke pendling kun komme deg til gode?

Ein anna ting er at om du no skal signere kontrakt så har du vel muntlig avtalt ei lønn på 160 kroner timen?

Dersom du ikkje klarer å finne andre argument for høgare lønn så ville eg enten akseptert den lønna du har fått tilbud om no eller takke nei til stillinga på grunn av pendletida. Om arbeidsgiveren då vil ha deg som arbeidstaker så kan det være dei hever lønna for å få deg til å takke ja til stillinga men det er ingen garanti.

Ein anna ting du kan gjere er å ukependle ved å skaffe deg ein billeg hybel i nærheita av jobben der du bur på vekedagane.

Lenke til kommentar

Korleis klarte du å komme så langt i prosesen og fyrst no finne ut kor langt det er frå bustaden din til jobben?

Du må gjerne prøve å forhandle fram meir lønn, men eg ville ikkje ha brukt pendletid/avstand som argument.

Dette vil berre skape problemer i forhold til arbeidskoleger som då kanskje tjener mindre en deg berre fordi dei har kortare pendletid. Kva skjer dersom du flytter? Skal du då forhandle ned lønna dersom du flytter nærmare jobben, eller skal dette tillegget for å dekke pendling kun komme deg til gode?

Ein anna ting er at om du no skal signere kontrakt så har du vel muntlig avtalt ei lønn på 160 kroner timen?

Dersom du ikkje klarer å finne andre argument for høgare lønn så ville eg enten akseptert den lønna du har fått tilbud om no eller takke nei til stillinga på grunn av pendletida. Om arbeidsgiveren då vil ha deg som arbeidstaker så kan det være dei hever lønna for å få deg til å takke ja til stillinga men det er ingen garanti.

Ein anna ting du kan gjere er å ukependle ved å skaffe deg ein billeg hybel i nærheita av jobben der du bur på vekedagane.

Hehe, for å gjøre lang historie kort. Har alltid visst at arbeidsplassen lå langt vekke (mente det var ca 1 time og 30 min fra Bergen sentrum), men ettersom jeg nå bor litt ute på distriktet nå (grunnet samboer og barn) og litt googlesøking, skulle arbeidsplassen ligge ca 20 min unna. Noe som jeg ikke har prob med i det hele tatt, men jeg bestemte meg for å en tur for å sjekke arbeidsplassen og det med snitthastighet på 95 km/t, så tok det meg 50 min. Big difference fra google map argh.

Mye av årsaken at jeg også sa ja uten de store betenklighetene er fordi jeg er ferdig som student, har vært arbeidsledig (jobbsøkende i nesten 2,5 mnd etter endt studie) og har en sønn på 6 mnd som trenger sitt, pluss det å leve av sin samboer er ikke alltid så like moro som man skulle tro.

Etter mye å men, så har jeg bestemt meg for å ta jobben, etter en samtale med sjefen at det kunne det komme tilbud om høyere stilling om 6-12 mnds tid (iternt).

Som Firesky nevner det så kan man skrive det av på skatten, så da håper jeg at det ender bra :) (må bare sjekket det opp med skatteetaten).

Lenke til kommentar

Ja du kan skrive av på skatten men då må du opp i ganske mange km per år før du får noke særleg utbytte.

Ellers så vil eg anbefale å berre akseptere den lønna du får tilbud om no og heller sjå litt seinare om du får deg ein betre jobb.

50 minutters kjøyreveg kvar veg er ikkje så lang pendle tid og det er mange som pendler lengre en det kvar dag.

Lenke til kommentar

50 min vei til jobben er ikke veldig mye og jeg kjenner mange som har dette. Ingen av dem har noe ekstra fra arbeidsgiver, og det er heller ikke arbeidsgivers problem at du bor der du bor.

Du kan prøve å få høyere lønn, men tror ikke pendlerargumentet ditt får deg veldig langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...