Gå til innhold

Ny Alienware pc, usikker hvordan jeg skal sette opp spesifikasjonene. Max budsjett 17k.

Anbefalte innlegg

Hallo, takk for at DU tar deg tiden til å lese tråden min og eventuelt hjelpe meg angående denne saken.

Fikk i dag beskjed fra Dell at de hadde gjort alt for å kunne fikse "heat issuene" som jeg fikk med min dell studio xps 1640. Derfor kom det da frem at de vil erstatte systemet, og jeg kan velge meg en nye datamaskin innenfor studio xps 16 og Alienware for en sum av 12 000, men jeg kan også legge inn penger selv slik at jeg får ett bedre system. Summen jeg har valgt er 17 000 tilsammens.

Kan også meddele hva tiltakene som ble gjort med disse heat issuene for å prøve å reparere det: Så ikke les dette, de neste setningene dersom du ikke intriserer deg for det.

Studio xps 16 hadde funka greit, ble noenlunde varm, halvt år siden ble jeg bedt om å oppgradere biosen, som fiksa problemene litt. Desverre så har jeg ikke cpu temperaturene fra denne perioden. Nå for 2 måneder siden så fikk jeg store problemer med at mw2 og andre spill begynte å lagge kraftig når pcen ble varm, jeg lasta da ned et program som heter Realtemp gt som måler temperaturen på prosessorene. Denne lest opp mot 90 grader celsius på på prosessoren, noe som er fryktelig varmt. kan også si at jeg bruker en bok under pcen slik at jeg ikke skal brenne meg (aluminium rundt kanten, og tro meg den leder varme!) så etter en samtale med dell sendte de en reperatør hjem, kjempeflott support btw! :) og han skifta da ut hovedkortet, børsta den rein for støv, satte ny kjølepasta på cpuen og skifta kjøleribber eller noe. Da sank temperaturen ned til 83 grader celsius, som fortsatt er altfor varmt. Jeg ringte dell igjen, og de sendte hjem samme reperatøren, og nå skifta han ut harddisken. Da sank temperaturen ned til 80, som jeg vil si er egentlig den samme som før. Med nytt hovedkort, kjøleribber, kjølepasta, harddisk, OS + clean harddisk så løste ikke dette problemet, og jeg fraråder personer som spiller eventuelt modern warfare 2, empire total war 2 å kjøpe denne type pc, allikevel kan 1647, nyeste modellene være problemfri, noe som jeg ikke vet og tar avstand fra, 1640 har store heat issues, keep away!

Dell studio xps 16 er utelukket. Dette er grunnet heat issues, så derfor blir det Alienware, om det er m15x eller m17x har jeg selv ikke aning om hva som er gir best ytelse om møtt det rette budsjettet på 17 000.

Flytter bort til høsten på høyskole, så formålet med datamaskinen er til skole og gaming. Lettere sakt jeg ser etter en kraftig spillmaskin som kan brukes mye til gaming, og også fungere bra som en allrounder, som skal fungere til skolearbeid (office osv, bruk lav prosessytelse så det er ikke noe problem) og å kunne se film på. Har også en tv som jeg vil koble meg opp til, men det skal heller ikke være noe problem siden alle pcer blir levert med hdmi inngang.

Frustrasjonen jeg fant ut rundt Alienware m17x og m15x er rett å slett at du betaler for mye for det du får. For m17x til 16 990, får jeg ikke dual-skjermkort, og kun 160 gb harddisk..jeg får også en god prosessor, men allikevel som jeg føler er en smule utdatert siden det er nye alternativer til andre cpuer (i7 600 2.6ghrz 4mb cache om jeg ikke husker feil) og de andre har 8mb cache, noe som jeg vil si da er en stor forskjell. Jeg ble fortalt av en kundekonsulent via chat systemet på dell at om jeg skulle oppgradere m15x til 17 000 kr, vil den allikevel ikke være like god enn m17x, altså m17x vil prestere bedre innenfor spill...ble jeg fortalt da.

Kjøpet mitt må bli gjort inennfor Dell, og dette gjelder kun studio xps og alienware.

Som jeg nevnte tidligere i tråden, er jeg ikke noe hypp på å kjøpe det samme systemet (type) laptop som jeg har hatt heat issues med. (studio xps).

Link til:

Alienware m17x: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSA1704&l=no&m_30=322839&oc=N00W7X01&rbc=N00W7X01&s=dhs

Alienware m15x: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSA1504&l=no&m_30=322839&oc=N00W1501&rbc=N00W1501&s=dhs

Om lenkene ikke skulle fungere, så kan du gå via www.dell.no -> Top toolbar på siden og hold musa over "For Hjem" deretter velge bærbare. Du kommer nå til en ny side innenfor dell. Deretter velger du berbare på top toolbar og velger alienware etter hvilken modell.

Beklager på forhånd for eventuelle skrivefeil.

Håper at noen kan hjelpe meg angående dette dillemaet, tusen takk.

Mvh. Martin.

Ps: Føler du at noe er glemt, er det bare til å spørre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er bekymret for varmeproblemet er jo ikke et multi GPU system i en laptop å anbefale hehe. Et 1gb 5870 skulle funke fint til det meste.

Men jo, syntes kanskje det var litt lite for pengene, legg på 270kr så får du i hvertfall dobbelt så stor harddisk, regner med at et budsjett på 17200 går bra.

Lenke til kommentar

Takker for svar, går nok sikkert for den alienware m17x med oppgradert harddisk til 250gb. Er enda frustrert over at jeg ikke får dobbel-graphics på denne modellen til 17200 kroner. Betaler man så mye så skulle man jo ha fått det.... Muligens jeg får skrapt isammen noe, men tvilsomt.. Selv om jeg hadde fått noe varme om jeg hadde hatt dobbel-graphics hadde det vel ikke vært noe problem, så lenge ikke pcen hadde begynt å lagge og hakke seg ihel, og ikke ultravarm at jeg brenner meg da. Går nok for denne modellen ja. :) Takk for svar! :D

Endret av Martsor
Lenke til kommentar

Satt selv å funderte over det, å kjøpe en stasjoner og ta en ny studio xps, men jeg endte selv opp med en alienware til 22180 kroner. Derav maskinen har disse speccsa:

Intel® Core™ i7 820QM-cpu (1,73 GHz, 8 MB

Double 1 GB ATI® RADEON™ 4870 HD-grafikkort

4096 MB 1333 MHz twochannel DDR3 SDRAM [2 x 2048]

250 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

17-inch WideXGA+ 1440 x 900 - Beyond HD (900p) - double CCFL

Satser på dette systemet skal kjøre bra, for en slik sum skal det det være bra, men Alienware er overprica, og det vil det alltid være.

Stt også å funderte over en m15x, men merket at jeg ikke fikk duo skjermkort på den.

Noen av dere som vet noe om prosessoren og skjermkortet, hvordan de yter?

Lenke til kommentar

Fant en annen tråd der jeg leste at man kunne se en side der 3d benchmarksa var for hvert kort og hva de yter i de forskjellige spillene, så skjermkortet duger greit det. i7 820qm prosessoren skal vel yte greit og bra.

Systemet som jeg skrev i posten rett ovenfor denne er det jeg har bestillt, eneste som var litt synd er at en SSD harddisk er så dyr, kommer jeg til å merke stor forskjell innenfor gaming med en sata harddisk enn en SSD hardisk?

Lenke til kommentar

Fant en annen tråd der jeg leste at man kunne se en side der 3d benchmarksa var for hvert kort og hva de yter i de forskjellige spillene, så skjermkortet duger greit det. i7 820qm prosessoren skal vel yte greit og bra.

Systemet som jeg skrev i posten rett ovenfor denne er det jeg har bestillt, eneste som var litt synd er at en SSD harddisk er så dyr, kommer jeg til å merke stor forskjell innenfor gaming med en sata harddisk enn en SSD hardisk?

Nvm that. Fant ut forskjellen, en SSD loader feks ett spill dobbelt, om ikke trippelt så fort som en vanlig HD, så folk som sammenligna det på youtube.. Når jeg har ett så greit system så dette er det egentlig ganske kjipt å ikke ha en ssd. Det laveste SSD alternativet Dell har er en 256 GB SSD som koster 4770 kroner å oppgradere til fra en 160gb harddisk. Jeg rekna på hva eventuelt en 80gb SSD hadde kosta viss alternativet var der, og da kom det på 1341 kroner (prosentrekning). Æsj..

Lenke til kommentar

Double 1 GB ATI® RADEON™ 4870 HD-grafikkort

Hva syner dere om systemet?

Endret av Martsor
Lenke til kommentar

SSD fikser du etterpå og installerer. Ja, det er snakk om en håndfull sekunder under loading av spill, men SSD er ikke noe nevneverdig fantastisk til gaming. Du vil jo gjerne ikke spille et spill der du må loade noe hvert 5. min heller. (Hadde vært en smule irriterende)

de to 4870 kortene yter nok kanskje lit bedre emm 5870, (Usikker på laptop) men lager mer varme og du får ikke Direct X11-

Ville heller lagt pengene i en 1920 skjerm som gir bedre farger og en bedre opplevelse :)

Vær så snill å ikke heng deg opp at du skal ha multi GPU!

EDIT: Og ja, Intels X25 serie koster vel rundt 1600 kr for en 80GB. Tror de fleste SSDer ligger på en rundt 20kr GB, noe som er svært dyrt ^^

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Forøvrig foreslår jeg at du leser denne siden om ATI 5870 Mobility

Da får du en følelse av hvordan det yter :)

Leste testen, ser at det yter svært bra, kan også sammenligne den med de(t) andre kortene som kjører dobbelt, og det er en liten forskjell med at dobbel GPU er bedre. Det du sier fikk meg til å endre mening egentlig, men systemet er bestillt. Kan allikevel sende en mail til han teknikeren som jeg snakka med å spørre om det ikke er for seint, hvor bra er denne skjermen? Jeg har ikke noe snev av kunnskap om skjermer i grunn. Ser at for 1100 mer får jeg også dual ATI 5870.

Lenke til kommentar

Ok, men hva er shading egentlig? Ser at 5870 kortet er mye bedre på shading enn dobbel 4870 korta. Allikevel, om jeg skulle ta dobbel 5870 kort, så kan jeg ikke velge den andre skjermen, og må fortsatt ha dobbel-ccfl skjermen (Stopper ikke grafikken det?)

Lenke til kommentar

Han hadde avspasering de to siste dagene så fikk ikke tak i ham før i dag tidlig. Angående "the changes" altså, crossfire dual 5870 og et ekstra bluetooth card, samt nebula red istedet, skulle han få prøve å endre. Det var stor kjangs at vi kunne få endret det fortsatt, og han måtte snakke med sjefen sin først.

Hurra! Gir dere en update angående denne saken når jeg har fått det endelige svaret.

Forresten, har et ganske stort noob spørsmål her angående crossfire 5870 kortet. Integrerte skjermkort har en tendens til å stjele selve ram usage fra rambrikkene, disse er jo ikke integrerte...så de kan vel ikke stjele ram fra de 4gb brikkene mine eller?

Lenke til kommentar

Oppdatering

CrossFire™ Dual 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870

Skiftet også fargen til nebula rød (fra silver) og tok også et bluetooth kort som jeg kan koble til mobilen til.

Flott at det fikk ordnet seg. :)

PS: Spurte teknikeren om kortet, om de stjal ram.. og han sa at det var dedikerte krot så de ville ikke gjøre det utenom viss ett 3rd-party software spurte etter det, altså spill og det var bare eventuelt om den trengte det. Og det trenger dem jo ikke :) Takker for svar, og setter pris på en endelig kommentar for det komplette systemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...