Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny selv bygget PC fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte deler for å bygge meg ny pc for et par dager siden.

Jeg har relativt lite erfaring (altid bygget sammen med venner) på dette området så jeg var relativt spent på hvordan det kom til å gå.

Som jeg fryktet har jeg gjort et eller annet feil, da pc-en ikke vil slå seg på.

Disse delene er brukt i pc-en:

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-USB3

Ram: Corsair XMS3 DDR3

Kabinett: In Win Fanqua

Strømforsyning: Corsair TX 650W

Skjermkort: ASUS Radeon HD 5830

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad

Jeg har som sagt ikke så alt for mye erfaring med dette og vet derfor ikke hva som kan være galt.

Jeg er svært sikker på at alt er koblet riktig i hovedkortet da jeg har samenlignet med en annen pc hvor det den eneste forskjellen såvidt jeg kan se er mengden strømplugger som går inn i skjermkortet.

Etter all prøvingen og feilingen så har jeg enda ikke fått et eneste livstegn fra den og jeg begynner å bli svært redd for at jeg kan ha ødelagt noe, så hvis noen kunne hjlpe meg med å få en eller annen form for liv i den så hadde jeg vært svært takknemlig.

På forhånd takk for all hjelp dere kan gi meg.

Aldrahn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du beskrive det som skjer når du trykker på "på" knappen? Er det noe som lyser/rører i det hele tatt? Får du skjermbilde?

Har du koblet power/på knappen til riktige pins på hovedkortet?

Har du koblet til 4/8 pins auxillary kabelen fra psu til hovedkortet?

Lenke til kommentar

Kan du beskrive det som skjer når du trykker på "på" knappen? Er det noe som lyser/rører i det hele tatt? Får du skjermbilde?

Har du koblet power/på knappen til riktige pins på hovedkortet?

Har du koblet til 4/8 pins auxillary kabelen fra psu til hovedkortet?

Det er ingen for for liv i den i det heletatt.

Jeg har såvidt jeg vet satt i både den 4/4 pin plug greia som såvidt jeg vet gir strøm til cpu'en og den avlange 12 pin (?) pluggen som gir strøm til hovedkortet.

Det du kaller power/på knappen er jeg for å være helt ærlig ikke helt sikker på om jeg vet hva er eller om jeg har satt i, kan i alle fall ikke huske å ha sett noe slikt.

Siden det ikke er noe livstegn - har du slått på PSU'en? Det er en bryter ved siden av der du plugger i nettkontakten.

Mener du av/på bryteren på strømforsyningen?

Har du husket avstandsstykkene som skal mellom hovedkortet og kabinettet?

Står rambrikkene riktig?

Avstandsstykkene vil si avlange skruelignende greier som jeg bare fant 3 av i eksen til kabinettet og derfor ignorerte å bruke? xD

ram brikkene er jeg relativt sikker på at står skikkelig i.

Takk for all hjelpen så langt:). selv om jeg må inrømme at jeg føler meg rimelig lost når det kommer til dette emnet.

Grunnen til at jeg ikke kan skjekke fortløpende er fordi jeg ikke har internett koblet til i leiligheten min for øyeblikket og derfor sitter på nærmeste kafe som hadde åpent tråløst nett.

Lenke til kommentar

koblet til disse + sjekket at du har koblet riktig mot startknappen på kabinettet?

har koblet til de 3 på bildet, 3 ram brikker, skjermkort (2strøm plugger der (en 6pin åg en 8pin)) og prosessoren. Har ingnorert resten for å se om jeg i det heletatt kan få et livstegn fra den. Jeg har ikke koblet til kabinettet sin startknapp. Jeg har bare brukt av og på bryteren på strømforsyningen.

Forresten, hvis noen hadde giddet/hatt mulighet til å sette opp en liste over alt som trenger å være koblet til og hvor det skal i, slik at jeg har en liste å gå ut i fra, hadde det vært kjempe flott og sansynligvis hjulpet utrolig.

Lenke til kommentar

har koblet til de 3 på bildet, 3 ram brikker, skjermkort (2strøm plugger der (en 6pin åg en 8pin)) og prosessoren.

Prøv med 2 rambrikker i de hvite sporene.

Okay, skal prøve det, prøvde med en brikke tidligere, men husker ikke hvilket spor det var.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke koblet til kabinettet sin startknapp. Jeg har bare brukt av og på bryteren på strømforsyningen.

Nå skal ikke jeg påberope meg noen kunnskap på dette området siden jeg aldri har bygget min egen datamaskin, men er det ikke ganske viktig at kabinettet sin startknapp er koblet på hovedkortet? Det er jo tross alt den knappen som starter selve maskinen, mens bryteren på strømforskyningen bare skrur av/på strømtilførselen. Eller tar jeg grundig feil nå?

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg påberope meg noen kunnskap på dette området siden jeg aldri har bygget min egen datamaskin, men er det ikke ganske viktig at kabinettet sin startknapp er koblet på hovedkortet? Det er jo tross alt den knappen som starter selve maskinen, mens bryteren på strømforskyningen bare skrur av/på strømtilførselen. Eller tar jeg grundig feil nå?

Skal inrømme at jeg ikke er helt stødig på dette feltet, men ville tro at ved å slå på strømmen fra strøm forsyningen så vil det føre til en reaksjon på maskinen, men hvis du har rett så er det godt mulig det er grunnen til at jeg ikke har fått liv i den, og i det tilfellet føler meg relativt tåpelig:P

hei

du har kjøpt feil ram..rammen du har er for i7 system ala tripple channel.

du bør gjerne kjøpe ny ram da som dual channel (f.eks 2x2gb)

//--STREN--//

Vil det si at pc-en ikke vil starte med disse brikkene eller at de ikke er optimale for maskinen?

Videre nevnte Ich noe om avstandsstykker kan noen fortelle meg om disse er nødvendige for å få liv i maskinen og om jeg har rett og at de ser ut som avlange skruer med hull i?

Forresten Tusen Takk for hjelpen alle dere har gitt meg til nå:).

Lenke til kommentar

hei

//--STREN--//

Derfor jag ba han teste med 2 brikker.

Akkurat samme minne, bare at trippel sett er testet slik at de tre brikkene er like.

(rev nr etc..)

Videre nevnte Ich noe om avstandsstykker kan noen fortelle meg om disse er nødvendige for å få liv i maskinen og om jeg har rett og at de ser ut som avlange skruer med hull i?

Hvis det er noen avstandsstykker i kabinettet som ikke passer med hullene i hovedkortet, så kan det kortslutte hovedkortet.

Altså, sjekk at alle avstandsstykkene treffer hullene i hovedkortet ditt.

Overflødige avstandsstykker må fjernes.

edit skriveleif

Endret av 3rd_SQD
Lenke til kommentar

Du MÅ koble til strømbryteren fra kabinettet! Det fungerer IKKE å starte maskinen bare ved å bruke strømbryteren på strømforsyningen! Om vi bruker bildet over som referanse så skal de på plass lengst ned til venstre på hovedkortet (lengst ned til høyre når det er montert i kabinettet. Power Switch, Reset switch og HDD- eller IDE-LED. Tror det følger med en liten brakett med hovedkortet som du kan kan koble til først for så å stappe denne ned i kontakten på hovedkortet.

Mer eller mindre samme post som mbord har skrevet, men håper jeg har forklart det litt dypere for deg.

Lykke til!

EDIT: Se på side 7 i manualen. Lengst ned til høyre står det F_PANEL. Dette er kontakten jeg refererer til. Se også side 26

Endret av pstub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du MÅ koble til strømbryteren fra kabinettet! Det fungerer IKKE å starte maskinen bare ved å bruke strømbryteren på strømforsyningen! Om vi bruker bildet over som referanse så skal de på plass lengst ned til venstre på hovedkortet (lengst ned til høyre når det er montert i kabinettet. Power Switch, Reset switch og HDD- eller IDE-LED. Tror det følger med en liten brakett med hovedkortet som du kan kan koble til først for så å stappe denne ned i kontakten på hovedkortet.

Mer eller mindre samme post som mbord har skrevet, men håper jeg har forklart det litt dypere for deg.

Lykke til!

Ja, hadde akkurat tenkt til å skrive det samme selv. Du må koble til AV og PÅ knappen på kabinettet ditt.

Trodde dette var en selvfølgelig, til og med for nybegynnere?

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar

Okay, Jeg tror ikke jeg har brukt avstandsstykker i det heletatt for øyeblikket, av en eller annen grunn kunne jeg bare finne 3 av de i posen som følgte med kabinettet så jeg ignorerte de og skrudde hovedkortet rett i de runde oppstikkende skruehullene i kabinettet.

Så hvis de er nødvendige så får jeg ta meg en tur ned til byen og kjøpe noen nye.

Lenke til kommentar

hei

...

Det spiller da ingen rolle så lenge han bare bruker to av dem. Han hadde riktignok sluppet billigere unna hvis han hadde kjøpt 2x2GB i stedet for 3x2GB, men rammen blir ikke ubrukelig av den grunn.

Aldrahn: Du /må/ bruke avstandsstykker, uten dem er det intet poeng i videre feilsøking. De ser slik ut:

05-spacer_installed.jpg

Se forøvrig her (start gjerne fra side 1 og følg artikkelen):

http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/4

Edit:

... skrudde hovedkortet rett i de runde oppstikkende skruehullene i kabinettet.

Det høres muligens ut som avstandsstykker. Det skal være 6-9 slike, og de løfter hovedkortet et par cm over bunnen av kabinettet. Hvis det er klaring mellom hovedkort og kabinett, så er det nok greit. Har du brukt riktige skruer til hovedkortet?

Endret av lch
Lenke til kommentar

Lykke til!

Ja, hadde akkurat tenkt til å skrive det samme selv. Du må koble til AV og PÅ knappen på kabinettet ditt.

Trodde dette var en selvfølgelig, til og med for nybegynnere?

Ja det er vel sånsett ganske logisk, men det virker som det alikevel gikk i glemmeboken da jeg hold på å koble sammen ting i går kveld.

Lenke til kommentar

Om du ser på kabinett-manualen, punkt nummer tre, ser det ut til at det er forhøyninger for hovedkortet så det strengt tatt ikke burde være nødvendig med avstands-stykkene. På den annen side, hvis det er nødvendig vil det ikke være mulig for deg å montere grafikk-kortet ordentlig i baksiden av kabinettet. Da vil hovedkortet være montert for lavt og du vil ikke kunne få kortet helt ned om du monterer det riktig i bak-kant av kabinettet...

OM det nå passer perfekt i bak-kant behøver du ikke disse avstands-stykkene.

OM det IKKE passer perfekt må du montere disse, og skal være VELDIG glad for at du har glemt å montere på-knappen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...